Unreal Engine 5.6 bez żadnych tajemnic! Epic Games pokazuje ogromne nowości silnika i przełomowe funkcje

Epic Games oficjalnie udostępniło Unreal Engine 5.6 – najnowszą wersję swojego silnika, który właśnie zasilił m.in. pokaz technologiczny „Wiedźmina 4”. Tym razem twórcy skupili się na jednym celu: stabilne 60 FPS w grach z otwartym światem, także na konsolach obecnej generacji.
Unreal Engine 5.6 to również największy przełom dla zespołów pracujących nad postaciami. MetaHuman Creator działa teraz bezpośrednio w edytorze Unreal Engine – nie trzeba już przełączać się do osobnych narzędzi. Można od razu generować modele twarzy, ciał, strojów (które automatycznie dopasowywane są do sylwetki), a także rejestrować ekspresję twarzy w czasie rzeczywistym z kamer i mikrofonów – nawet tych wbudowanych w smartfony.
UE 5.6 zmienia podejście do pracy z animacją. Programiści otrzymali Motion Trails, przebudowany edytor krzywych, nowe skróty, tweeny, offsety czasowe i integrację fizyki w rigach (w tym wbudowany Control Rig Physics i ragdoll). Całość ma skrócić czas iteracji i zagwarantować więcej precyzji – niezależnie, czy produkowany będzie film, dialog, czy gamingowa scena walki.




Unreal 5.6 przynosi także szereg rozwiązań optymalizacyjnych i usprawnień narzędzi deweloperskich:
- Fast Geometry Streaming – nowy plugin umożliwiający błyskawiczne ładowanie dużej liczby statycznych obiektów przy zachowaniu wysokiej płynności. Co warto podkreślić, jest to technologia opracowana we współpracy z CD Projekt RED
- Nanite Foliage – usprawniona technologia renderowania roślinności w pełnym 3D, użyta m.in. w lasach Koviru w „Wiedźminie 4”
- Ulepszone Ray Tracing (HWRT) dla Lumen – mniej obciążenia CPU, więcej światła i odbić bez utraty FPS
- Nowe profile sprzętowe zoptymalizowane pod PS5, Xbox Series X|S i mocne PC – wszystko pod kątem 60 FPS
Epic nie zapomina o kreatorach map. Nowe narzędzia PCG (Procedural Content Generation) w wersji beta pozwalają szybciej i sprawniej generować tereny, instancjonować obiekty z wykorzystaniem GPU i tworzyć złożone biomy z mieszaniem stylów oraz warstw. Silnik teraz lepiej wykorzystuje wiele wątków CPU, co ma ogromne znaczenie przy dużych, otwartych lokacjach.
UE 5.6 wprowadza Mocap Manager, zintegrowany Capture Manager, lepsze przetwarzanie nagrań z HMC i smartfonów oraz nowy zestaw Cinematic Assembly Toolset do budowania pipeline’u filmowego od podstaw. Wisienką na torcie jest Quick Render, który pozwala wyrenderować pojedynczą scenę lub klatkę jednym kliknięciem. Wszystko wskazuje na to, że UE 5.6 to wersja, którą będą napędzane największe hity najbliższych lat – zaczynając od „Wiedźmina 4”, przez wiele nowych RPG i gier akcji, aż po eksperymentalne projekty indie. Jeżeli Unreal miał kiedyś problem z optymalizacją, to w tej wersji Epic robi wszystko, by to był temat zamknięty.
Więcej informacji o zmianach znajdziecie w źródle, a także w oficjalnym patch notes.