DOOM: The Dark Ages imponuje na konsolach. Jednak za cenę, którą musiało ponieść nawet PS5 Pro

Gry
3271V
Doom: The Dark Ages
Grzegorz Cyga | Dzisiaj, 16:00
PS5 XSX|S PC

Studio id Software postarało się, aby DOOM: The Dark Ages robił piorunujące wrażenie nie tylko pod kątem rozgrywki i jej płynności, ale także oprawy. Jednak piekielne doznania mają swoją cenę. 

Z racji tego, że redakcje i influencerzy mieli już możliwość zapoznania się z DOOM: The Dark Ages, przygotowane zostały już nie tylko recenzje, ale i analizy techniczne. 

Dalsza część tekstu pod wideo

Digital Foundry w pierwszej kolejności przyjrzało się nie wersji na komputery osobiste, a na PlayStation 5, PlayStation 5 Pro, Xbox Series X i Xbox Series S. 

Chociaż idTech8 podobnie jak wcześniejsze iteracje jest silnikiem, który pełnie swoich możliwości pokazuje na pecetach, deweloperzy dołożyli starań, aby na pozostałych platformach gra prezentowała się równie imponująco. Dlatego na pierwszy rzut oka, DOOM: The Dark Ages zachwyca wysokiej jakości grafiką, skomplikowanymi materiałami opartymi na fizyce, bogatą geometrią otoczenia i doskonałym oświetleniem RTGI. Jednakże odbywa się to pewnym kosztem. 

 Na każdej z platform użytkownicy doświadczają dobrych wrażeń, ale najwyższej klasy konsola Xbox wydaje się oferować najpłynniejszą rozgrywkę - nawet w porównaniu z PS5 Pro - podczas gdy na słabszym Xboksie wciąż jest rozpoznawalną tą samą grą, ale z bardzo niskimi rozdzielczościami renderowania i okrojonymi niektórymi funkcjami wizualnymi.

W przypadku rozdzielczości, na Xbox Series X i podstawowym PlayStation 5 występuje dynamiczne 1440p, które potrafi spaść do 1080p przy bardziej wymagających momentach, PlayStation 5 Pro oferuje 1800p ze spadkami do 1296p, dzięki czemu na tych platformach obraz jest ostry.

Najsłabiej w tym aspekcie wypada Xbox Series S, gdyż oferuje 864p umiejące spaść do 648p. Z tego powodu obraz jest znacznie bardziej rozmyty niż na pozostałych urządzeniach, gęstość roślinności jest mniejsza, UI ma niższą rozdzielczość. Co więcej, nie dość, że efekty są znacznie gorszej jakości (grubsze cienie z większym aliasingiem, gorsza mgła wolumetryczna, płytsza głębia ostrości w przerywnikach), to w górnej części ekranu można dostrzec występowanie screen-tearingu. 

Jednak dla twórców priorytetem najważniejsza była płynność, a ta w większości przypadków utrzymuje się na stabilnym poziomie 60 fps, choć drobne, ale zauważalne problemy potrafią wystąpić na Xbox Series X, Xbox Series S i PlayStation 5 (tu klatki potrafią dobić do okolic 50) przy mniej i bardziej wymagających starciach. Największe problemy z wydajnością pojawiają się na PS5 Pro, na którym spadki klatek występują najczęściej.

To jedna z mniej ekscytujących aktualizacji Pro, jakie widzieliśmy w ostatnich produkcjach AAA. Liczba klatek na sekundę jest tu generalnie dobra, ze stabilnymi 60 klatkami na sekundę w większości treści. Ale dwie szczególnie wymagające walki nadal powodują drobne spadki liczby klatek, co nie jest idealne. Nie jest to jednak poważny problem, a wydajność jest znacznie lepsza niż na PS5, ale Series X pozostaje królem.

Oprócz tego specjaliści zwrócili uwagę na to, że na Xbox Series X suwaki odpowiedzialne za pole widzenia i wyostrzanie nie działają (na standardowym PS5 nie działa jedynie suwak ostrości) i gra się zawiesiła, a na XSS jeden z punktów kontrolnych był zbugowany i trzeba było uruchomić ponownie poziom. Jednakże eksperci uważają, że nie są to problemy, których nie dałoby się naprawić.

Aspekty wizualne są dobre na wszystkich platformach, a jakość obrazu jest rozsądna na wszystkim poza Xbox Series S. Wydajność jest nieco dziwna, o tyle, że każda maszyna poza Series X wydaje się cierpieć na znaczne spadki w bardziej wymagających walkach, choć 60 klatek na sekundę jest osiągane przez zdecydowaną większość czasu. Series X również raz się zawiesił, a na Series S natknąłem się raz na zbugowany checkpoint, który wymagał ponownego uruchomienia poziomu. Nie są to poważne problemy i ogólnie Dark Ages to naprawdę satysfakcjonujące doświadczenie na PS5 i Xbox Series, ale są pewne kwestie, które wymagają poprawek. 

Źródło: Digital Foundry / Eurogamer.net

Komentarze (70)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper