PS5 z pierwszą „natywnie renderowaną grą w 8K” przy 60 fps. Digital Foundry chwali pracę deweloperów

Gry
7334V
PS5 z pierwszą „natywnie renderowaną grą w 8K” przy 60 fps. Digital Foundry chwali pracę deweloperów
Wojciech Gruszczyk | 02.10.2021, 01:56

PS5 dorobiło się pierwszej gry w 8K. Nie jest to produkcja first-party czy też nawet pozycja z segmentu AAA. Shin'en Multimedia opracowało pierwszą produkcję, która natywnie działa w pełnym 4320p. Zapoznajcie się z testem The Touryst.

Czekaliśmy na pierwszą grę w 8K na PlayStation 5 i... Mamy! The Touryst według Digital Foundry działa w natywnym 8K przy 60 klatkach na sekundę. Dziennikarze rozmawiali z deweloperami, którzy potwierdzili, że tytuł wewnętrznie renderuje 7680x4320 - bez temporalnego super-samplingu, bez reprojekcji, bez checkerboardingu, bez upscalingu SI. To jest pełne 4320p.

Dalsza część tekstu pod wideo

Gdzie jest jednak problem? PS5 tak naprawdę nie obsługuje wyjścia 8K przez HDMI 2.1, więc choć na pudełku widzimy logo 8K, to jednak... Twórcy nie mogą pokazać tego na ekranie. Shin'en Multimedia wykorzystuje jednak ekstremalną rozdzielczość, by zadbać o „nieskazitelną jakość obrazu”.

„Co daje Ci tryb 8K w grze The Touryst? Mówiąc prościej, w grze definiowanej przez blokowe, kanciaste konstrukcje otrzymujemy znacznie lepsze wygładzanie krawędzi - choć jest też kilka dodatkowych usprawnień. Intensywność efektu głębi ostrości zmienia się wraz z rozdzielczością, więc efekt ten wygląda zupełnie inaczej w trybach 4K i 8K. Co ciekawe, Shin'en udało się pójść jeszcze dalej. Przykładowo, definicja cieni jest czystsza i bardziej wyrazista na PS5 w porównaniu do Xboksa Series X. W rzeczywistości rozdzielczość kaskady cieni jest zwiększona w wielu obszarach - zmiany w systemie wykładniczej mapy cieni Shin'en skutkują niewielką różnicą w zacienionych obszarach, objawiającą się jako różnice w oświetleniu”.

Warto przypomnieć, że The Touryst w zeszłym roku zadebiutował na Xboksach Series X|S, ale w tym wypadku gracze mogli liczyć tylko na 6K (dokładnie 5760x3240). Sytuacja jest jednak prosta do wytłumaczenia, ponieważ deweloperzy w przypadku edycji na PS5 przepisali swój silnik by wykorzystać pełny potencjał PS5.

Posiadacze PS5, podobnie jak znajomi z XSX|S, mogą grać w 60 lub 120 fps, ale na PlayStation 5 opcję wybierzemy w menu – na Xboksach tryb jest włączany automatycznie (w zależności od ustawień konsoli).

Źródło: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-the-touryst-8k-60fps-on-ps5 Grafika: S.Gvozd (shutterstock)

Komentarze (106)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper