redakcja PPE redakcja PPE 10.02.2021 23:35
Media bez wyboru
5153V

Media bez wyboru – trwa protest mediów. Przeczytajcie list otwarty

Z samego rana część prywatnych stacji i portali rozpoczęła wspólną akcję protestacyjną „Media bez wyboru”, która ma zwrócić uwagę rządu oraz wszystkich Polaków na problematyczny podatek od reklamy dodatkowo obciążający niezależne media.

Na początku lutego w wykazie prac legislacyjnych rządu został dodany projekt ustawy, którego efektem będzie wprowadzenie w Polsce nowego podatku od reklamy internetowej i konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami media tradycyjne, portale internetowe oraz firmy oferujące zewnętrzne nośniki reklam, będą musiały opłacić nową składkę.

Podatek ma objąć przedsiębiorstwa, których przychód z tytułu nadawania reklam w telewizji, radiu, wyświetlania reklamy w kinie oraz umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym przekroczył 1 mln zł. W przypadku prasy, pułap ustalono na 15 mln zł. Zebrane środki mają trafić do Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków i powstającego Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.

W środę część prywatnych mediów rozpoczęła akcję protestacyjną „Media bez wyboru”, przez co dzisiaj wstrzymane zostało nadawanie programów telewizyjnych. W komunikatach przepraszani są widzowie oraz partnerzy handlowi, jednak celem inicjatywy jest podkreślenie problemu narzucania na niezależne media kolejnych obciążeń. Poniższy komunikat dla redakcji Wirtualnemedia.pl wystosował TVN Grupa Discovery:

„Propozycja rządu narzuca na niezależne media działające na polskim rynku dodatkowe obciążenia. Jest to głęboko niepokojące dla branży, ale przede wszystkim dla polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internauty. Uderzy także w polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media. Akcja „Media bez wyboru” stanowi symboliczną wizję: polscy widzowie mogą zostać pozbawieni wyboru i różnorodności mediów, do których są przyzwyczajeni”

Poniżej przedstawiamy treść listu otwartego skierowanego do rządu:

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego "składką", wprowadzaną pod pretekstem COVID-19.

Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków firmy określane przez rząd jako "globalni cyfrowi giganci" zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 — 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię COVID-19.

Sygnatariusze listu:
Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
Agora S.A.
AMS S.A.
Bonnier Business
Burda Media Polska
Canal+
Dziennik Trybuna
Dziennik Wschodni
Edipresse Polska
Eleven Sports Network sp. z o.o.
Gazeta Radomszczańska
Green Content Sp. z o.o.
Gremi Media S.A.
Grupa Eurozet
Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.
Grupa RMF
Grupa ZPR
Helios S.A.
Infor Biznes
Kino Polska TV S.A.
Lemon Records sp. z o.o.
Marshal Academy
Music TV sp. z o.o.
Muzo.fm sp. z o.o.
naTemat.pl
Polityka
Polska Press Grupa
Ringier Axel Springer Polska
STAVKA Sp. z o.o.
Superstacja sp. z o.o.
Telewizja Polsat sp. z o.o.
Telewizja Puls Sp. z o.o.
TIME S.A.TV
Spektrum sp. z o.o.
TVN S.A.
Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
Tygodnik Powszechny
Wirtualna Polska
Wydawnictwo Bauer
Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Wydawnictwo Magraf
Wydawnictwo Nowiny
Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze — Tygodnik Podhalański

Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/czarna-plansza-w-telewizji-zamiast-programu-w-internecie-komunikat-zamiast-str-glownej-prywatne-media-wspolnie-przeciw-podatkowi-od-reklam
https://autokult.pl/40262,list-otwarty-do-wladz-rp-w-sprawie-podatku-od-mediow

Tagi: media bez wyboru podatek rząd