Grand Theft Auto

Grand Theft Auto

Ocena wg platformy:

PC 7.4
PSone 7.7
GBC 8.0

Grałem, moja ocena:

Grałem na:

Grę ukończyłem w (godziny):

Pole nieobowiązkowe

Ocena zapisana

Zmień
Producent:
DMA Design
Wersja językowa:
Częściowe wsparcie języka polskiego Napisy
Gatunek:
Akcja,   Samochodówka
Śr. czas:
26 godzin
Premiery
Świat:
21.10.1997
Europa:
1997
Polska:
1998
Producent:
DMA Design
Wersja językowa:
Częściowe wsparcie języka polskiego Napisy
Gatunek:
Akcja,   Samochodówka
Śr. czas:
26 godzin
Premiery
Świat:
21.10.1997
Europa:
1997
Polska:
1998

Grand Theft Auto - opis gry

Grand Theft Auto jest grą action-adventure z elementami sandboksa wyprodukowaną przez DMA Design (obecnie Rockstar North) i wydaną przez BMG Interactive na PlayStation, PC i Game Boy Color. Tytuł ten dał początek jednej z najpotężniejszych marek w branży rozrywkowej, choć w trakcie produkcji o mały włos nie został skasowany.

Gracz wciela się w GTA w postać przestępcy, co w owym czasie było ciekawym posunięciem ze strony producenta. Do wyboru jest ich czterech (w wersji PC-towej dochodzą dodatkowo cztery kobiety), choć nie różnią się wiele. Naszym zadaniem jest wykonywanie zleceń i zbieranie punktów, które posłużą do przejścia na następny poziom. Akcję obserwujemy z perspektywy lotu ptaka, a szperając po ulicach natrafiamy na różne przydatne rzeczy, jak bronie (pistolety, karabiny, wyrzutnie rakiet), kamizelki kuloodporne, życia, łapówki itd. W grze umieszczono trzy miasta - Liberty City (odpowiednik Nowego Jorku), Vice City (Miami) i San Andreas (San Francisco). Metropolie te pojawią się także w następnych odsłonach serii.

Dalsza część tekstu pod wideo

GTA dawało graczom w swoich czasach wielką swobodę w tym, jak się ‘prowadzą’. Cel, tzn. punkty, można było zdobywać na wiele sposobów. Mogliśmy nie tylko wypełniać rozmaite zadania (morderstwa, napady na banki, kradzieże), ale i samemu podjąć jakąś działalność, np. kraść samochody (wiele rodzajów) i je sprzedawać, albo rozpętać armagedon na ulicach. Nie można tego było jednak czynić bez pomyślunku ze względu na zainteresowanie policji, o którym powiadamiała nas liczba gwiazdek na ekranie. Im wyższa, tym większe problemy mieliśmy.

Bardzo istotne znaczenie miał podczas rozgrywki mnożnik punktów, który zwiększał się po każdym prawidłowo wykonanym zleceniu, otwierając tym samym dostęp do bardziej wymagających i lepiej płatnych zajęć (działało to też w drugą stronę - wpadka ograniczała nam możliwości). Zmniejszał się z kolei, gdy łapała nas policja, a to było nietrudno - bez kamizelki nasz podopieczny padał bowiem po jednej kuli. Większa ilość skuch wiązała się z rozpoczęciem danego poziomu od początku.  

GTA nawet w 1997 roku nie powalało grafiką, jednak pomimo jej niskiego poziomu tytuł chwalono za nowatorski styl rozgrywki i swobodę, jaką twórcy powierzyli graczom. Interesujące rozwiązanie zastosowano także w kwestii oprawy audio - wsiadając do samochodu można sobie było nastawić stację radiową. Patent ten (bardziej rozbudowany) powróci w kolejnych częściach serii.

Wideo - Grand Theft Auto

Komentarze (59)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper