SKLEP
Grand Theft Auto (PSone)

Grand Theft Auto (PSone)

Grand Theft Auto
  • Producent: DMA Design
  • Wydawca: BMG Interactive
  • Wersja językowa: Angielska Angielska
  • Premiery
  • Świat: Grudzień 1997
  • Europa: Grudzień 1997
  • Polska: Nie wydano
  • Gatunek: Akcja, Samochodówka
  • Liczba graczy: 1

Ocena społeczności

7.8194 głosów
-

Ocena PPE.pl

-
Brak oceny

Grand Theft Auto jest grą action-adventure z elementami sandboksa wyprodukowaną przez DMA Design (obecnie Rockstar North) i wydaną przez BMG Interactive na PlayStation w 1997 roku. Tytuł ten dał początek jednej z najpotężniejszych marek w branży rozrywkowej, choć w trakcie produkcji o mały włos nie został skasowany.

Gracz wciela się w GTA w postać przestępcy, co w owym czasie było ciekawym posunięciem ze strony producenta. Do wyboru jest ich czterech (w wersji PC-towej dochodzą dodatkowo cztery kobiety), choć nie różnią się wiele. Naszym zadaniem jest wykonywanie zleceń i zbieranie punktów, które posłużą do przejścia na następny poziom. Akcję obserwujemy z perspektywy lotu ptaka, a szperając po ulicach natrafiamy na różne przydatne rzeczy, jak bronie (pistolety, karabiny, wyrzutnie rakiet), kamizelki kuloodporne, życia, łapówki itd. W grze umieszczono trzy miasta - Liberty City (odpowiednik Nowego Jorku), Vice City (Miami) i San Andreas (San Francisco). Metropolie te pojawią się także w następnych odsłonach serii.

GTA dawało graczom w swoich czasach wielką swobodę w tym, jak się ‘prowadzą’. Cel, tzn. punkty, można było zdobywać na wiele sposobów. Mogliśmy nie tylko wypełniać rozmaite zadania (morderstwa, napady na banki, kradzieże), ale i samemu podjąć jakąś działalność, np. kraść samochody (wiele rodzajów) i je sprzedawać, albo rozpętać armagedon na ulicach. Nie można tego było jednak czynić bez pomyślunku ze względu na zainteresowanie policji, o którym powiadamiała nas liczba gwiazdek na ekranie. Im wyższa, tym większe problemy mieliśmy.

Bardzo istotne znaczenie miał podczas rozgrywki mnożnik punktów, który zwiększał się po każdym prawidłowo wykonanym zleceniu, otwierając tym samym dostęp do bardziej wymagających i lepiej płatnych zajęć (działało to też w drugą stronę - wpadka ograniczała nam możliwości). Zmniejszał się z kolei, gdy łapała nas policja, a to było nietrudno - bez kamizelki nasz podopieczny padał bowiem po jednej kuli. Większa ilość skuch wiązała się z rozpoczęciem danego poziomu od początku.  

GTA nawet w 1997 roku nie powalało grafiką, jednak pomimo jej niskiego poziomu tytuł chwalono za nowatorski styl rozgrywki i swobodę, jaką twórcy powierzyli graczom. Interesujące rozwiązanie zastosowano także w kwestii oprawy audio - wsiadając do samochodu można sobie było nastawić stację radiową. Patent ten (bardziej rozbudowany) powróci w kolejnych częściach serii.

Podobne gry
Miesięcznik PSX Extreme

Miesięcznik PSX Extreme