Yakuza
4451V

Yakuza

Yakuza
  • Premiery
  • Świat: 08.12.2005
  • Europa: 15.09.2006
  • Polska: Nie wydano
  • Gatunek: Przygodowa, Akcja, Bijatyka chodzona
  • Liczba graczy: 1
  • od lat 18
  • wulgarny język
  • przemoc

Yakuza jest dziełem japońskiej SEGI pod przewodnictwem Toshihiro Nagoshiego, który stał się ojcem serii i jej wizytówką. Wydana na konsole PlayStation 2 w 2006 roku poza Japonią, doczekała się także reedycji w HD już na PlayStation 3, ale tylko w kraju Kwitnącej Wiśni. Za reżyserię gry odpowiadał Hiroyuki Sakamoto, a ścieżka dźwiękowa została skomponowana przez Hidenoriego Shoji. Większość uważa grę za duchowego spadkobiercę kultowego Shenmue.

Yakuza opowiada nam historię byłego członka yakuzy – Kazumy Kiryu, który po 10-letniej odsiadce w więzieniu wychodzi na wolność i zastaje kraj innym niż go opuszczał. Wszyscy szukają gotówki klanu Tojo, a na dodatek jego przyjaciółka Yumi, z którą wychował się w sierocińcu, zniknęła. Mimo tego, że gra nam nie zdradza gdzie dzieją się wydarzenia, łatwo wywnioskować, że całość osadzono w jednym z okręgów Tokio – Shinjuku. Kazuma stopniowo odkrywa co wydarzyło się w ciągu tych 10 lat i postanawia działać - oznacza to mnóstwo starć z byłymi kompanami od sake, oraz innymi organizacjami działającymi nie do końca legalnie.

Rozgrywkę podzielono na 13 rozdziałów, w których wykonujemy szereg misji głównych oraz pobocznych, ale to nie wszystko. Yakuza słynie z ogromnej ilości minigier, które skutecznie odciągają gracza od wykonywania ważnych zadań. Cechą charakterystyczną gameplayu jest podział na trzy sekcje – Event, Adenture i Battle. W tym pierwszym, naszym zadaniem jest wciskanie odpowiednich przycisków w scenkach przerywnikowych. W trybie Adventure zwiedzamy obszerne miasto wykonując kolejne misje pchające fabułę do przodu, oraz całą masę subquestów, którym towarzyszą zróżnicowane mini-gierki (Ufo Catcher, kasyno czy automaty z pachinko). W trybie Battle – jak sama nazwa wskazuje - walczymy z napotkanymi przeciwnikami przenosząc się na oddzielny ekran.

 

Do gry zaimplementowano intuicyjny system walki. Kazuma może wyprowadzać proste combosy tudzież chwytać przeciwników wykonując efektowne rzuty. Po naładowaniu odpowiedniego paska możliwe są także efektowne i bardzo brutalne ataki specjalne. Ponadto gracz może wchodzić w interakcje z wieloma obiektami widocznymi na ekranie i użyć ich jako broni. Są to nie tylko takie przedmioty jak kije baseballowe czy noże, ale także bardziej egzotyczne pokroju krzeseł, parasoli, neonów czy rowerów. Całość oddaje realistycznie przedstawione miasto, które wręcz ocieka w detale i lokowanie produktu, więc dla europejczyka to istna wycieczka krajoznawcza. Gra odniosła na tyle sukces, że dano zielone światło kontynuacji, dzięki czemu narodziła się jednak z bardziej rozpoznawanych marek na PS3, które tworzy SEGA.

Podobne gry