Blog użytkownika Kerrou

Kerrou Kerrou 04.10.2020, 13:25
Mafia: Edycja Ostateczna (PC/PS4/XOne) - propozycja nie do odrzucenia?
1078V

Mafia: Edycja Ostateczna (PC/PS4/XOne) - propozycja nie do odrzucenia?

Mafia: City of Lost Heaven jest dla wielu pokoleń graczy tytułem kultowym. Zapowiedź remake'u wzbudziła jednak mocno mieszane uczucia. W końcu jednak udało się nam go doczekać, a razem z nim...no właśnie, czego? Sukcesu czy porażki? Przekonajmy się!

WAŻNE! Wpis pochodzi z mojego bloga na platformie blogspot: jeżeli natrafilibyście na niego jakimś cudem i będę tam podpisany imieniem i nazwiskiem: to ja. Nie wystawiam też ocen liczbowych stąd "0" w metryczce KONIEC WAŻNEGO!

Nie udało mi się zagrać w oryginalną Mafię w momencie jej premiery. Miałem wtedy zaledwie 6 lat i moją jedyną platformą do grania było pierwsze PlayStation: komputera brak. Produkcja Czechów nigdzie jednak nie miała zamiaru uciekać. Będąc gdzieś tak w okolicy późnej szkoły podstawowej/wczesnego gimnazjum (wybaczcie, nie pamiętam dokładnie) w końcu było mi dane jej doświadczyć. Już na takim "szczylu" wrażenie zrobił niesamowity klimat opowieści, a fabuła wciągnęła. Było trudno, momentami nawet bardzo i ginąłem często (za to wyścig poleciał za pierwszym razem!), ale parłem przed siebie niestrudzenie. 

Był to jednak ten okres kiedy dużo gier zwyczajnie piraciłem i - proszę nie bijcie! - Mafia była jedną z nich. Czy to z tego powodu czy jakiegokolwiek innego, gra wykrzaczała się gdzieś tak na początku misji 10 (Wycieczka na wieś). Nigdy więc jej nie dokończyłem i przez całe lata nie dane mi było ponownie odwiedzić Lost Heaven. Bardzo jednak polubiłem część drugą, która zaoferowała mi dojrzałą gangsterską opowieść i klimat nie z tej ziemi. Trójkę więc naturalnie kupiłem w okolicy premiery (do teraz mam koszulkę dodaną do zestawu) i...no chyba nie muszę mówić, że bardzo się zawiodłem. Hangar 13 zapewniło sobie ciekawy setting, fajnego głównego bohatera i bardzo dobry pomysł na fabułę. Rozwodniło to wszystko jednak niepotrzebnie otwartym światem, toną nudnych zadań i posypało całą ciężarówką bugów. 

Nic więc dziwnego, że tak zarówno ja i większość fanów oryginału czekało z niepokojem. Bo jak to tak, zepsuć nasz "liniowy sandbox" na rzecz tony aktywności pobocznych i - co gorsza - możliwa zmiana wątków jakie wszyscy tak bardzo kochają? Płytę do konsoli wkładałem więc pełen najgorszych myśli. Czy moje obawy były zasadne? Na szczęście nie były, ale nie obyło się też bez drobnych uchybień.

Raj utracony
 
Oryginalna Mafia ukazywała historię Tommy'ego Angelo i jego próbę pięcia się po szczeblach mafijnej kariery. W trakcie 21 misji mieliśmy okazję przyjrzeć się jak z podrzędnego taksówkarza staje się prawdziwym "bossem". Nie był jednak - jak chociażby Vito z dwójki - osobą, która do organizacji przestępczej pchała się drzwiami i oknami, a to wszystko...po prostu się stało. Sympatyzowaliśmy z Tommym i chcieliśmy dla niego jak najlepiej - bez względu na to jakich czynów czasami się dopuszczał. Był po prostu taki "nasz", ludzki. Prawdziwy.
 
Dokładnie to samo można było powiedzieć o mieście po jakim przyszło nam się rozbijać. Lost Heaven było żywe i zachwycało swoim wykonaniem. Policja mogąca wlepiać nam mandaty, konieczność ograniczania prędkości i stare samochody, które mogły nie "wyciągnąć" pod górkę jeżeli brakowało im mocy. Te wszystkie drobnostki - nawet pomimo liniowości całej gry - sprawiały, że Lost Heaven było miejscem absolutnie niezwykłym.

 

Źródło: https://cutt.ly/sf80TyG

 

Remake próbuje być czymś pomiędzy takim właśnie stylem rozgrywki, a nowoczesną grą akcji. Stoi przez to niestety w sporym rozkroku i pod względem gameplayu nie zadowoli w pełni chyba żadnej ze stron. Starym wyjadaczom nawet "klasyczny" poziom trudności nie zapewni oczekiwanego wyzwania. Z kolei dla tych młodszych stażem już domyślne ustawienia poziomu normalnego mogą solidnie dać w kość. Całkiem sporo rzeczy można tutaj co prawda dostosować (zachowanie policji, tryb jazdy, skrzynię biegów), ale przez to jak - zapewne celem "upłynnienia" całości doświadczenia - zmieniono wiele "u podstaw", niewiele to tak naprawdę da. No bo co nam po przełączeniu na wyższy poziom spostrzegawczości policjantów skoro i tak bez problemu można ich wyminąć? Co po wyższej celności i większych obrażeniach przeciwników skoro gra ma całkowicie inne tempo niż oryginał i bardziej to wszystko irytuje niż daje satysfakcję? Możliwe, że ktoś w graniu w taki sposób znajdzie nieco satysfakcji. Ja jednak uznałem, że nie ma co: odpaliłem produkcję na normalu. Chcąc doświadczyć czegoś trudniejszego mogę sobie spokojnie wrócić do oryginału.

Dzięki takiemu podejściu mogłem cieszyć się grą i w spokoju doświadczać fabuły. Mafia w takim wydaniu dalej jednak dostarcza "jako-takie" wyzwanie. Kilka razy zdarzyło mi się zginąć, ale też głównie przez brawurę i brak cierpliwości. Nie grywam też za wiele w strzelanki w jakiejkolwiek formie, a jednak w wymianach ognia weźmiemy udział dosyć często. Arsenał oddany do naszej dyspozycji nie jest jakoś przesadnie pokaźny, ale wymienia się razy z przeciwnikami całkiem przyjemnie. Bronie mają odpowiedni "feeling", a całość nie irytuje. Dodano także system osłon, którego w oryginale bardzo obecnie brakuje. Nie ułatwia gry i nikt was do korzystania z niego nie zmusi, ale całość została zaprojektowana tak, że bez kucania za winklem może być wam ciężko. Już na normalnym poziomie trudności wystarczy zaledwie kilka strzałów aby Tommy gryzł piach, a w celu pełnego odnowienia zdrowia musimy odnaleźć apteczkę. 

 

Źródło: https://cutt.ly/kf7KuNv
 

Całkowicie za to położono walkę wręcz. Absolutnie nie pamiętam jak działała w oryginale (i czy w ogóle była tam obecna), ale tutaj chyba wolałbym aby zwyczajnie ją sobie darowano. Wduszamy po prostu kółko na padzie, kiedy na ekranie pojawi się trójkąt wciskamy jego i...to tyle. Całość jest wręcz prostacka, a postaciom brakuje większej liczby animacji i nawet oczu nie uda nam się nacieszyć. Taka dwójka radziła sobie z tym o wiele lepiej, nie można było zrobić czegoś podobnego? Dalej nie byłoby to dobre, ale chociażby "strawne". 

Źródło: https://cutt.ly/Jf5gSwV

 

System jazdy jest "ok". Nie sprawdzałem symulacyjnego modelu jazdy, ale ten "zręcznościowy" dał mi nieco radości z prowadzenia pojazdów. Pomiędzy konkretnymi jednak jakiejś przesadnej różnicy nie czułem, a nowość w formie motocykla sprawdza się nieźle. No na tyle na ile udało mi się nim pojeździć, bo zrobiłem to tylko...w jednej misji fabularnej. Jeżeli najdzie was jednak ochota na przejażdżkę poszukajcie go na ulicach: często gdzieś się tam plącze.

Zawiodą się niestety ci, którzy po remake'u oczekiwali prawdziwie otwartego świata i aktywności pobocznych. z prawdziwego zdarzenia. W ramach trybu fabularnego - nawet pomimo zaprojektowania przepięknego miasta - będziemy poruszać się zaledwie w obrębie wyznaczonym przez konkretne zadania. Jeżeli chcemy możemy z trasy nieco zboczyć, ale poza podziwianiem Lost Heaven nie czeka na nas nic. Dla chcących czegoś dodatkowego jest za to odpalany z menu tryb swobodny, gdzie odbieramy pomniejsze zadania z budek telefonicznych. 

 
Źródło: https://cutt.ly/9f5hx9n

 

W Mafię jednak gra się dla fabuły i niepowtarzalnego klimatu lat 30 poprzedniego wieku. Pod tym drugim względem twórcy z Hangar 13 spisali się na medal, a ulice fikcyjnego Lost Heaven zachwycają. Całość sprawia wrażenie naprawdę żywej metropolii, z policją krążącą po drogach, patrolami i ludźmi spacerującymi po ulicach. Graficznie nie jest to może "milion na 10", ale naprawdę daje radę. Tu czy tam dostaniemy teksturę niższej jakości, ale to naprawdę drobnostki.

Gorzej jednak jest w kwestii fabuły. Ta w teorii jest dokładnie taka sama jak w oryginale sprzed 18 lat i jedyne o co się pokuszono to drobne zmiany w celu upłynnienia całości doświadczenia. I tak drobnemu rozszerzeniu uległ epilog, parę scen uległo lekkiemu przemodelowaniu, a misji skróceniu. Te wszystkie rzeczy byłem w stanie zauważyć nawet mając mocno zatarte wspomnienia z grania w "edycję nieostateczną", na dodatek nie doświadczając jej w całości. Takie zmiany wydają mi się zdecydowanie na plus. Remake nie musi w końcu oznaczać dodania masy treści - czasami koniecznym jest wycięcie rzeczy niepotrzebnych, tak aby całości doświadczało się lepiej.

Możliwe, że to, co teraz powiem, jest tylko i wyłącznie moim wymysłem i wy niczego takiego nie odczujecie. Odniosłem jednak wrażenie, że czy to przez większą szczegółowość całości czy też właśnie te drobne zmiany inaczej odebrałem historię. W oryginale Tommy - jak już wspomniałem na wstępie - wydawał mi się osobą, jaka nie chciała wplątać się w to w co w efekcie weszła. Wszystko co działo się po prologu było takim niby "rozpędem", który nie mógł się dla głównego bohatera skończyć inaczej niż tragicznie. Edycja Ostateczna sprawiła, że zacząłem patrzeć na głównego bohatera jak na takiego "cwaniaczka", który, kiedy zaczął pławić się w luksusie już nie chciał odpuścić. Może to kwestia nowego aktora głosowego, modelu, kilku scenek...nie wiem. Nie potrafiłem jednak przez to wszystko sympatyzować z Tommym aż tak bardzo jak przez te 10 pierwszych misji oryginału całe lata temu. Przez to wszystko o wiele mniej dotknęło mnie też samo zakończenie.
 
Mafia Edycja Ostateczna (PC) Klucz Steam - Darmowa dostawa - Sklep muve.pl
 
Po zagraniu w Mafię 3 martwiłem się też o możliwe bugi, bo przygody Lincolna Claya były ich pełne. Możliwe, że miałem szczęście, bo przez około 13 godzin jakie spędziłem z produkcją nie natrafiłem na prawie żaden. Raz w trakcie pościgu na kamienicy przede mną nie doczytała się tekstura, a kiedyś model jakiegoś przechodnia zniknął mi wprost sprzed nosa...i to w sumie tyle. Na podstawowym modelu PS4 gra działała też naprawdę bardzo płynnie i jedyne spadki zaobserwowałem kiedy na ekranie było sporo ognia. Nigdy jednak nie było "niegrywalnie". Nie miałem też problemu z systemem osłon. Jedyne co naprawdę bym tutaj poprawić to praca nad sygnalizacją otrzymywanych obrażeń, bo czasami nie wiedziałem, że w ogóle obrywam.
 
Raj odzyskany
 

Jako całość Mafia: Edycja Ostateczna dostarczyła mi prawie wszystkiego czego oczekiwałem. Unowocześniona rozgrywka, lepsza oprawa graficzna i ta sama świetna historia z drobnymi zmianami. Nie wszystko mi podpasowało, część rzeczy zrobiłbym inaczej, ale nigdy wpływu na to nie miałem i tym bardziej nie mam teraz. Jedyne co mi pozostało to polecić wam tę produkcję. Starzy fani wspomnień zniszczyć sobie nie powinni, a młodzieńcy, jacy w roku premiery oryginału mogli się dopiero co urodzić, znajdą świetny sposób na zapoznanie się z klasyką.

Tagi: 2k Hangar 13 mafia Mafia: Edycja Ostateczna remake

Werdykt
Mafia: Edycja Ostateczna (PC/PS4/XOne) - propozycja nie do odrzucenia?
Grałem na: PS4
  • + Udane odnowienie klasyka
  • + Świetna, ponadczasowa fabuła
  • + Liczne usprawnienia w rozgrywce
  • + Lost Heaven zachwyca jak nigdy
  • - Dla niektórych: mocna liniowość
  • - Kilka zmian sprawia, że niektóre postacie odbiera się inaczej niż przed laty
0.0
Kerrou
Kerrou Udane odnowienie klasyka. Nie wszystko wyszło idealnie, ale fani oryginalnej Mafii powinni być zadowoleni.
Oceń notkę
+ +15 -

Oceń profil
+ +52 -
Kerrou
Ranking: 622 Poziom: 49
PD: 16154
REPUTACJA: 4296