teoria grafiki w grze cz.1 - 3d nie istnieje
![teoria grafiki w grze cz.1 - 3d nie istnieje](https://pliki.ppe.pl/storage/d3c359f5996a7d9b3f7a/d3c359f5996a7d9b3f7a.png)
Miód z ekranów. Rozwalające mózg efekty. Błyski, wybuchy, tysiące postaci... wszystko renderowane na żywo i reagujące na poczynania gracza. Jak to możliwe, że cały wodotrysk wzrokowej wspaniałości widzimy na płaskim ekranie. Pokażę Wam najgłębszą podstawę owej machiny, która mami mózgi, wkręcając, że wirtualne światy są tak realne, aż czujemy się ich częścią. Odlatujemy, wciągnięci w otoczenie, którego naprawdę nie ma. Aż w oczywistość, że w monitorze o grubości 1 cm nie ma głębi kilku kilometrów, nie chcemy wierzyć.
Jak to złudzenie zrozumieć, ...cała magia zaczyna się od punktu.
Zwykły punkt. Nawet nie na monitorze, możesz go zaznaczyć na kartce papieru. Nie ma w nim nic nadzwyczajnego, zwykła kropka na dwuwymiarowej przestrzeni.
Ponieważ monitor czy kartka papieru są przestrzenią dwuwymiarową, kropką można poruszyć tylko w dwóch wymiarach: w pionie (góra/dół) lub poziomie (prawo/lewo). Złap za kropkę na poniższym obrazku i poruszaj nią.
Trochę namazgałeś. Na tym prostym przykładzie widać dwa problemy. Pierwszy to fakt, że nie ma fizycznej możliwości ruszenia kropki w przód lub tył. Chyba, że fizycznie złapiesz za monitor i zbliżysz go np. do czoła. Drugi problem to fakt, że poruszając kropką, po jej "starym miejscu" zostaje ślad.
Rysując w innym miejscu kropkę na tej samej kartce papieru, jej poprzednie miejsce będzie wciąż widoczne. Powtarzając rysowanie, po paru chwilach będziesz miał kilka kropek. Aby narysować jedną kropkę w innym miejscu, musisz to zrobić na nowej kartce.
To samo robi komputer. Aby uzyskać złudzenie przemieszczania kropki, komputer zamaluje cały obraz i narysuje wszystko (tło i kropkę) od początku. Znów porusz kropką na poniższym obrazku. Tym razem co każdy Twój ruch, komputer narysuje tło i kropkę od początku. Jakby rysował na nowej kartce.
Zapamiętaj, każdy ruch to rysowanie nie tylko poruszającego się obiektu, ale całego widoku (czyli też tła i wszystkiego co na nim widzisz).
Druga sprawa to nadanie złudzenia głębi, czyli udawanie trzeciego wymiaru. Dodaj drugi punkt na poniższym obrazku i połącz punkty linią (klikaj w przyciski).
teoria grafiki w grze cz.2 -
"wszystko jest trójkątem"
(już wkrótce)