teoria grafiki w grze cz.1 - 3d nie istnieje

BLOG
370V
teoria grafiki w grze cz.1 - 3d nie istnieje
kierofca bombofca | 14.06.2016, 12:14
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.
Jak działa graficzny wodotrysk w grach komputerowych.

Miód z ekranów. Rozwalające mózg efekty. Błyski, wybuchy, tysiące postaci... wszystko renderowane na żywo i reagujące na poczynania gracza. Jak to możliwe, że cały wodotrysk wzrokowej wspaniałości widzimy na płaskim ekranie. Pokażę Wam najgłębszą podstawę owej machiny, która mami mózgi, wkręcając, że wirtualne światy są tak realne, aż czujemy się ich częścią. Odlatujemy, wciągnięci w otoczenie, którego naprawdę nie ma. Aż w oczywistość, że w monitorze o grubości 1 cm nie ma głębi kilku kilometrów, nie chcemy wierzyć.

Jak to złudzenie zrozumieć, ...cała magia zaczyna się od punktu.

Zwykły punkt. Nawet nie na monitorze, możesz go zaznaczyć na kartce papieru. Nie ma w nim nic nadzwyczajnego, zwykła kropka na dwuwymiarowej przestrzeni.

 

 

Ponieważ monitor czy kartka papieru są przestrzenią dwuwymiarową, kropką można poruszyć tylko w dwóch wymiarach: w pionie (góra/dół) lub poziomie (prawo/lewo). Złap za kropkę na poniższym obrazku i poruszaj nią.

 

Trochę namazgałeś. Na tym prostym przykładzie widać dwa problemy. Pierwszy to fakt, że nie ma fizycznej możliwości ruszenia kropki w przód lub tył. Chyba, że fizycznie złapiesz za monitor i zbliżysz go np. do czoła. Drugi problem to fakt, że poruszając kropką, po jej "starym miejscu" zostaje ślad.

Rysując w innym miejscu kropkę na tej samej kartce papieru, jej poprzednie miejsce będzie wciąż widoczne. Powtarzając rysowanie, po paru chwilach będziesz miał kilka kropek. Aby narysować jedną kropkę w innym miejscu, musisz to zrobić na nowej kartce.

To samo robi komputer. Aby uzyskać złudzenie przemieszczania kropki, komputer zamaluje cały obraz i narysuje wszystko (tło i kropkę) od początku. Znów porusz kropką na poniższym obrazku. Tym razem co każdy Twój ruch, komputer narysuje tło i kropkę od początku. Jakby rysował na nowej kartce.

 

Zapamiętaj, każdy ruch to rysowanie nie tylko poruszającego się obiektu, ale całego widoku (czyli też tła i wszystkiego co na nim widzisz).

Druga sprawa to nadanie złudzenia głębi, czyli udawanie trzeciego wymiaru. Dodaj drugi punkt na poniższym obrazku i połącz punkty linią (klikaj w przyciski). 

 

 
Nadal nie dzieje się nic nadzwyczajnego. Masz dwa punkty, którymi możesz poruszać (można je przesuwać na powyższym obrazku). Oraz łączącą je linię.
 
Pójdźmy dalej. Poniżej dodaj więcej punktów do obrazka (pojawi się 7 punktów) i stwórz więcej połączeń między nimi (każdy punkt będzie się łączył z trzema innymi punktami). Poprzesuwaj tak powstałe punkty.

 

 
Jak widzisz, nie ruszasz bezpośrednio linią. Ale przemieszczasz ją ruszając punktami. Na obrazku poniżej wykonaj te same kroki. Na końcu pojawi się przycisk "synchronizuj punkty", po jego wciśnięciu komputer zajmie się przesuwaniem punktów.
 
 
Ten synchronizowany ruch punktów i łączących je linii, daje złudzenie trzeciego wymiaru. Owy ruch jest tym samym co robiłeś ręcznie przemieszczając punkty, tylko teraz punkty poruszają się w skoordynowany sposób (co uzyskuje się mnożąc współrzędne każdego punktu przez tak zwane macierze). Poza zrozumieniu kilku wzorów matematycznych, nie ma w tym nic nadzwyczajnego.
 
Zapamiętaj, każdy ruch w grze to rysowanie nie tylko poruszającego się obiektu, ale całego obrazu (tła i wszystkiego co na nim widzisz). A złudzenie trzeciego wymiaru tworzy synchronizowany ruch punktów i łączących je linii.
 

teoria grafiki w grze cz.2 -
"wszystko jest trójkątem"
(już wkrótce)

Oceń bloga:
1

Komentarze (4)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper