Blog użytkownika tomiga

tomiga tomiga 15.04.2021, 17:14
Biznes Filmowy w liczbach
257V

Biznes Filmowy w liczbach

Telemetria i zbieranie danych statystycznych w grach to dzisiaj chleb powszedni. O tym dlaczego jest to ważne, z perspektywy twórcy gry, i jak takie informacje można wykorzystać do poprawienia rozgrywki i mechaniki opiszę na przykładzie filmów graczy Biznesu Filmowego.

Tytułem krótkiego wstępu, Biznes Filmowy to gra w której możesz stać się producentem filmowym i tworzyć filmy według swoich dowolnych upodobań. Choć gra posiada multiplayer jedynie lokalny to uzupełnia ją serwis ze statystykami graczy MovieStats, gdzie gracze mogą zgłaszać propozycję dotyczące twórców, a także przesyłać swoje najlepsze produkcje które tworzą globalny Box Office.

Coraz większymi krokami zbliża się premiera Edycji 2021 Biznesu Filmowego, a co za tym idzie... resetu statystyk graczy w serwisie MovieStats. Zanim to jednak nastąpi chciałem przeanalizować zgromadzone tam dany w celu sprawdzenia jak radzą sobie algorytmy, a konkretnie balans gry, w zależności od różnych strategii graczy.

Gdy kilka lat temu powstawał MovieStats nie wszyscy graczy byli przekonani czy warto poświęcać czas na jego tworzenie. Osobiście Biznes Filmowy traktuje jednak jako projekt długoterminowy (pierwsza wersja powstała na Commodore 64 gdzieś w 1994 roku) więc uznałem, że będzie to dobrze zainwestowany czas. I patrząc na znaczenie telemetrii w grach była to bardzo dobra decyzja. Dzisiaj przedstawię kilka przykładów jakie informacje można wyciągnąć z gry nie tylko odnośnie populacji graczy i strategii ich rozgrywki ale tego w jaki sposób można wykorzystać te dane do monitorowania i usprawniania balansu gry.

Państwa, miasta

Zanim przejdziemy do analizy filmów stworzonych przez graczy, na rozgrzewkę, popatrzmy kto gra w Biznes Filmowy, a konkretnie z jakich państw oraz miast pochodzą gracze.

Statystyki ogólne graczy.

Statystyki ogólne graczy.

Od razu zaznaczę, że informacje pochodzą z profili graczy (czyli danych którzy gracze sami wpisali) stąd należy mieć nieco dystansu do poszczególnych wpisów - Berry raczej nie mieszka w Korei Północnej ;) natomiast na poziomie statystycznym są tą jak najbardziej interesując informacje. W MovieStats zarejestrowanych jest ponad 2220 graczy. Pochodzą oni z ponad 80 krajów i blisko 700 miast (w rzeczywistości jest ich zapewne nieco więcej, bo nie wszyscy wypełniają tą informację w profilu). Oczywiście najliczniejszą ekipę stanowią Polacy (ponad 70%). Dalej w kolejności mamy Amerykanów (blisko 8%) i mieszkańców Zjednoczonego Królestwa (prawie 3%). Na 4 miejscu mała niespodzianka, bo to Brazylijczycy (2%), kolejne nacje to Niemcy, Kanadyjczycy, Hiszpanie, Rosjanie, Australijczycy, a pierwszą dziesiątkę zamykają Turcy.

 Biznes Filmowy na świecie.

Gdy spojrzymy na mapkę z pokryciem globu to okazuje się że Biznes Filmowy ma miłośników niemal na wszystkich kontynentach (no może oprócz Antarktydy). Stosunkowo mało jest graczy z Afryki. Natomiast całkiem spore pokrycie ma Ameryka Południowa.

Miasta z których pochodzą gracze.

Kolejna mapka pokazuje miasta z których pochodzą gracze. Największe zagęszczenie mamy oczywiście w Europie. Dalej zgodnie ze wcześniejszymi wykresami Stany Zjednoczone i Brazylia.

Polscy miłośnicy gry.

Popatrzymy teraz na rozkład miast w Polsce. Choć prym wiodą głównie duże miasta (Warszawa, Poznań, Wrocław, Kraków i Gdańsk), pozostała część jest rozłożona w miarę równomiernie.

Fani z USA.

W Stanach gra jest popularna bardziej na Wschodnim Wybrzeżu (East Coast). Choć Hollywood (Los Angeles) trzyma rękę na pulsie ;) (drugie miasto po Nowym Jorku).

Kto gra w Zjednoczonym Królestwie?

W Zjednoczonym Królestwie wyraźnie przoduje Londyn. Reszta graczy jest rozproszona po całej wspólnocie.

czwarta siła w Biznesie Filmoweym to... Brazylii.

No i na koniec czwarta co do wielkości nacja w Biznesie filmowym czyli Brazylia. Tutaj najwięcej graczy mieszka w Sao Paulo.

Filmy

Po tej rozgrzewce czas na prawdziwe mięsko czyli analizy filmów tworzonych przez społeczność. Tutaj również zacznę od małej dygresji. Ze względu na ograniczoną ilość miejsca na serwerze nie trafiają tam wszystkie filmy wyprodukowane przez gracza w danej rozgrywce. Pierwsze ograniczenie dotyczy typu rozgrywki, bo są to tylko produkcji z trybu wyzwań, gry imprezowej oraz kariery. Eksport filmów ma miejsce dopiero po zakończeniu rozgrywki przy czym nie następuje on gdy gracz używał cheat kodów (donatorzy mają możliwość używania cheatów kodów w grze imprezowej). Oczywiście gracz musi posiadać konto w MovieStats oraz mieć włączoną opcję eksportu. Jak zauważycie nie ma tutaj filmów z trybu tak zwanej Szybkiej Gry, gdzie gracz nie musi posiadać profilu, a także może korzystać bez ograniczeń z cheat codów.

Dodatkowo nie wszystkie filmy z danej rozgrywki są eksportowane. Z pośród wszystkich stworzonych przez gracza w danej grze wybierane są tylko te z:

  • największym zyskiem
  • największą stopą zwrotu
  • największą widownią całkowitą
  • dodatkowo najlepszy film z zyskiem większym niż 500%
  • wszystkie które zdobyły nagrody na dowolnym festiwalu
  • wszystkie oznaczone reakcjami

W przypadku gdy ten sam film osiągnął najlepszy wynik w kilku kategoriach ma na przykład największą widownię i największy zysk, to dla drugiego kryterium wybierany jest kolejny film z drugim największym wynikiem.

Przyjrzyjmy się więc różnym statystykom filmów stworzonych przez graczy w Edycji 2020.


Filmy ogólnie

Ogólne statystyki filmów.

Do MovieStats zostało wyeksportowane ponad 7100 filmów z czego zdecydowaną większość stanowią filmy z gry imprezowej (3561), drugi w kolejności jest tryb kariery (2675), a najmniej z trybu wyzwań. Najwięcej filmów uzyskało 4 gwiazdki (jest to ponad 33,5 %). Drugie w kolejności są filmy 3* (30,2%) a następnie 5* (niemal 28,5%). Oczywiście pamiętajcie, że do MovieStats eksportowane są w większości najlepsze produkcje oraz te... najgorsze (które zdobyły Złote Maliny). Trudno więc tutaj wyciągać wnioski ogólne dla całej populacji filmów tworzonych przez graczy .

Jeżeli chodzi o gatunki tutaj nie ma niespodzianek. Im trudniejszy gatunek (później odblokowywany) tym mniej filmów tego typu trafia do MovieStats. Przodują więc komedie, filmy akcji, dramaty, horror i kryminały.

Ciekawe mogą być natomiast najlepsze wyniki osiągane przez graczy, które na pierwszy rzut oka wydają się wręcz nieprawdopodobne (ale wszystko wskazuje na to, że zostały osiągnięty jak najbardziej w uczciwy sposób). Największa stopa zwrotu to 2060%. Największy zysk to ponad 1,3 mld! Przypominam, że grę rozpoczyna się z 5 mln (na poziomie łatwym). Z drugiej strony najdroższy film wyprodukowany przez gracza kosztował ponad 1,6 mld (razem z reklamą). Jak się zapewne domyślacie nie mógł się zwrócić. Najwięcej nagród zdobyte przez jeden film to 17. A najwięcej malin zdobył film w 5 kategoriach (to musiał być prawdziwy paździerz).

Co ciekawe mediana zysków z filmów w MovieStats to ponad 41 mln, gdzie mediana kosztów to tylko 19 mln czyli można wywnioskować, że na jednym filmie który trafia do MovieStats zarabiacie ponad 20 mln.


Filmy i nagrody

Filmy według zdobytych nagród

Na tym slajdzie możemy przyjrzeć się jak filmy radziły sobie na festiwalach. I tak najwięcej filmów nie zdobyło żadnej nagrody. A te które zdobyły to najczęściej otrzymywały Oskary (za pewne wynika to za faktu, że na tym festiwalu jest najwięcej kategorii gdzie przyznawane są nagrody). Co do kategorii to tutaj królują Oskary za najlepszy scenariusz - jest to po prostu najprostsza nagroda do zdobycia dla gracza. Nagroda za najlepszy film to dopiero trzecia kategoria w której gracze zdobywają laury.

Odnośnie średnich statystyk tutaj mamy jeszcze jedną ciekawą medianę dotyczące stopy zwrotu i wynosi ona 168%.

Warto popatrzeć jeszcze na niepozorne tabelki. Okazuje się, że najwięcej filmów w MovieStats to produkcje ambitne, z kolei najmniej jest przedstawicieli kina artystycznego (tego można się akurat było spodziewać). Dalej już jest bez niespodzianek. Poziom scenariusza od A-Z zgodnie z oczekiwaniami, podobnie zakończenie scenariuszy (happy end, tragiczne, normalne, niejednoznaczne). Co do kategorii wiekowych to celujecie gdzieś tak w PG-13 - jako, że zdecydowaną większość filmów pochodzi z kategorii 12+ i 15+.

Ciekawa są też statystyka odnośnie liczności obsady. Otóż najwięcej filmów w MovieStats to filmy z 3 twórcami (reżyser + dwóch aktorów). Na kolejnym miejscu z 7 (czyli domyślam się, że jest to oprócz reżysera, 4 aktorów oraz kompozytor i operator). Najmniej jest filmów z największą obsadą (10 i 9 twórców) - co było dla mnie małym zaskoczeniem, bo gdy przeglądałem Box Office'a na wyrywki to miałem wrażenie, że takich filmów jest bardzo dużo).

Dalej znajdziecie kilka wykresów, które przedstawiają zależności między różnymi parametrami filmu a jego zyskiem, kosztem całkowitym (koszt filmu + reklama) oraz reklamą.

Jeszcze jedna ciekawostka odnośnie nagród. Otóż wydawało mi się, że filmy erotyczne nie mogą zdobyć żadnej nagrody (nie są brane pod uwagę przez jury festiwali). Okazało się jednak, że to nie jest do końca prawda. O ile owszem, takie produkcje nie mogą otrzymać nagrody w kategorii najlepszy film... to zdarzył się film, który zdobył Oscara za... najlepsze zdjęcia. (a co za tym idzie pewnie za najlepsze efekty specjalne też by mógły dostać). I choć nie było to przeze mnie zamierzone... i jest to raczej błąd... to chyba nie będą go jednak poprawiał :)


Zysk, koszt i reklama według liczności obsady

Zacznę od najbardziej mnie interesującej - liczności obsady. Zależność między liczbą obsady / kosztem filmu / jego zyskiem oraz oceną to najtrudniejszy do zbalansowania element ale jak widać gra radzi sobie z nim nadzwyczaj dobrze. Zgodnie z oczekiwaniami zarówno największe koszty jak i największe zyski otrzymamy przy filmach z największą obsadą. Ale gdy popatrzymy na medianę stopy zwrotu to jest ona stosunkowo płaska niezależnie od liczebności obsady. Przy czy najtrudniej jest o zwrot filmu posiadającego reżyserem i tylko jednego aktora w obsadzie (co jest zamierzone, są to bardzo ryzykowne produkcje). Również film z najliczniejszą (10 i 9 osobową obsadą) zwracają się procentowo najsłabiej ale pamiętajcie, że są to najdroższe filmy w związku z tym, w wartościach wymiernych są to naprawdę spore kwoty. Przy medianie kosztów w wysokości 96 mln mediana zysków to ponad 135 mln. Czyli prawie 40 mln czystego zysku z pojedynczego filmu.


Zysk, koszt i reklama według oceny

Spójrzmy jak wygląda kwestia kosztów, zysków oraz reklamy w zależności od oceny jaką otrzyma film. Tutaj nie ma żadnych niespodzianek (i dobrze). Im lepsza ocena filmu tym więcej na niego trzeba wydać ale też można się spodziewać większych zwrotów (zarówno nominalnie jak i procentowo).


Zysk, koszt i reklama według gatunku

Kolejnym interesująca analiza dotyczy wpływu gatunku na zyski, koszty oraz budżet reklamowy. I tutaj również jest ciekawie. Oczywistością jest, że niektóre gatunki lepiej się sprzedają niż inne i gra nie próbuje tutaj na siłę uśredniać rezultatów. Mimo wszystko rozrzut pomiędzy medianą stopy zwrotu również jest stosunkowo niewielki. Na każdym gatunku da się zarobić (wtopić również, co pokazuje najdroższy film przygodowy). Największą medianę ze stopy zwrotu mamy z... łatwo przewidzieć... filmów "dla dorosłych" (403 %) dalej spore niespodzianki bo są to dokumenty (206 %) (patrząc na budżety, które przeznaczają gracze na ten gatunek trudno się dziwić, następnie mamy komedie (203 %) i kolejna niespodzianka to teatr (184 %) (pewnie dlatego wszyscy aktorzy chcą mieć swoje teatry ;). Domyśla się, że te niepopularne gatunki zwracają się tak dobrze głównie dzięki nagrodom zdobywanym na festiwalach.

I tutaj warto chwilę zastanowić się na specyfiką statystyki. Jeżeli zastanawia Was fakt wysokiej mediany zysków dotyczących mało popularnych gatunków (schiza, religijne i teatr) to są to ostatnie gatunki, które gracz odblokowuje. Stąd musi mieć już dużą gotówkę do tego czasu i stąd pojawiają się wysokie budżety na produkcje tych filmów (wyjątkiem są tutaj filmy religijne... no cóż ale może tutaj mamy do czynienia z casusem Ojca Dyrektora ;).

Warto też wrócić do pierwszego slajdu gdzie znajdziecie ilość takich filmów w bazie. Jest ich stosunkowo najmniej (przy ponad 1800 filmów z gatunku komedia, schiz jest tylko 15) - musiały więc to być produkcje wybitne. Stąd nie można wyciągać zbyt pochopnych wniosków z takich analiz w oderwaniu od innych parametrów. Tak "kłamstwo, wielkie kłamstwo i statystyka" nie jest wyłącznie chwytliwym powiedzeniem.


Zysk, koszt i reklama według grupy docelowej (targetu)

Spójrzmy jak grupa docelowa wpływa na podstawowe parametry filmów.

Mediana stopy zwrotu filmów niezależnie od targetu jest do siebie bardzo zbliżona. I zgodnie z założeniami najtrudniej o wysoki zysk z produkcji artystycznych. Co ciekawe najwięcej można zarobić na filmach ambitnych (nawet więcej niż na produkcjach czysto komercyjnych). Ale tutaj również wynika to za pewne z faktu, że produkcje komercyjne nie mogą ubiegać się o nagrody na festiwalach. Natomiast dobre, ambitne produkcje mają większe szanse na festiwalowe laury.


Zysk, koszt i reklama według kategorii wiekowej

W przypadku kategorii wiekowych mediany zwrotów są ponownie do siebie zbliżone. Przy czym najtrudniej wypracować duży zwrot na filmach przeznaczonych dla dorosłych 18+ - nie mylić z gatunkiem filmów dla dorosłych czyli erotykiem - (ogranicza się wówczas dosyć mocno widownię). Jeżeli chodzi o koszta produkcji oraz zyski to tutaj wyraźnie najmniej inwestujecie (i zarabiacie) na filmach bez ograniczeń wiekowych. Pozostałe kategorie wiekowe mają dosyć zbliżone wartości zarówno jeżeli chodzi o koszty produkcji jak i zyski.


Zysk, koszt i reklama według typu sequela

Popatrzmy teraz jak się mają różne typu kontynuacji. I tu ciekawostka. Przeciętnie (mediana) najwięcej inwestujecie w prequele, a dopiero później w sequele i spin-offy. Jeżeli chodzi o stopy zwrotu tutaj większość typów produkcji jest bardzo blisko siebie. Mediana stopy zwrotu najkorzystniej wypada w przypadku remaków. Z kolei zauważalnie najsłabiej wypadają restarty.


Filmy w pigułce

Pora na ostatnią, podsumowującą analizę. Gdzie jeszcze raz zebrane zostały między innymi wartości maksymalne, mediany oraz średnia z takich parametrów jak koszt całkowity (z reklamą), koszt produkcji (bez reklamy), koszty reklamowe, stopa zwrotu, zysk a także widownia filmu (uwaga: wartości w tysiącach) oraz statystyki z lokalnego Box Office (z których wynika, że najdłużej film przebywał 10 miesięcy na szczycie Box Office'u).


Podsumowanie

Przyznam, że głównym celem przeanalizowania filmów graczy było sprawdzenie jak radzą sobie algorytmy w grze, w zależności od różnych kryteriów pod jakim analizowane są filmy. W szczególności jaki wpływ ma gatunek i rozmiar obsady na oceny / zyski / nagrody zdobywane przez filmy, bo nie ukrywam, że najtrudniejszym elementem gry (i zajmującym najwięcej czasu) jest odpowiednie zbalansowanie rozgrywki. I muszę przyznać, że jestem pozytywnie zaskoczony wynikami. Co nie oznacza, że w edycji 2021 nie pojawi się nieco zmian w tym aspekcie (choć teraz się boję czy na pewno były one potrzebne. Wyniki tych modyfikacji zobaczymy pewnie za rok, kiedy będzie okazja zrobić porównanie).

Jak więc widzicie choć Biznes Filmowy na pierwszy rzut oka może wydawać się stosunkowo prostą gierką to mechanika pod spodem nie jest taka trywialna i jest wiele kryteriów, które należy brać pod uwagę aby ostatecznie Wasz film odniósł sukces. Dlatego choć gra wielu graczom może wydawać się na początku nieco losowa... to jak pokazuje statystyka można opracować strategie prowadzące do sukcesu choć za pewne nie w każdym filmie... no ale przecież Biznes Filmowy to nie matematyka, a sztuka... w tej dziedzinie nigdy nie ma gwarancji sukcesu.

Jeżeli interesują Was jakieś inne statystyki dostępne w MovieStats dajcie znać jeszcze przed premierą edycji 2021 (która już wkrótce) czyli zanim statystyki zostaną zresetowane.

P.S, Wpis oryginalnie pojawił się na Tomiga Blog

P.S Dla tych którzy nie kojarzą Biznesu Filmowego link do oficjalnej strony

Więcej o tym jak powstaje Biznes filmowy

Tagi: analityka Biznes Filmowy Movie Business statystyki telemetria tomiga

Oceń notkę
+ +2 -

Oceń profil
+ +14 -
tomiga
Ranking: 2792 Poziom: 34
PD: 5665
REPUTACJA: 851