Blog użytkownika BartesX

BartesX BartesX 22.11.2015, 17:11
Bokiem przez Ventura Bay - recenzja Need for Speed
1549V

Bokiem przez Ventura Bay - recenzja Need for Speed

Najnowsza odsłona Need for Speed, to gra odcinająca się od swoich poprzedników. EA zdecydowało się na restart serii, dlatego gra nie otrzymała żadnego podtytułu. Twórcy postanowili nawiązać do najlepszych odsłon tej serii, jednak dostosowując grę do naszych czasów i aktualnie panujących trendów w świecie tuningu. Jak wyszło im to zadanie, dowiecie się z poniższej recenzji.

 


Na wstępie pragnę zaznaczyć, że jest to moja SUBIEKTYWNA recenzja i opinia na temat gry, więc macie pełne prawo się z nią nie zgadzać!

Grę przeszedłem w całości na PS4, mam skończone wszystkie zadania i brakuje mi jednego trofeum do zdobycia platyny.



OGÓLNE INFORMACJE I ODNIESIENIE DO POPRZEDNICH ODSŁON

Need for Speed, po kilku nieudanych lub średnio udanych odsłonach  jest restartem serii, twórcy postanowili nie dawać grze żadnego podtytułu, a seria odżywa na nowo i odcina się od poprzedników.

W grze mamy 51 modeli pojazdów, tuning, powrócił także wątek fabularny, wyczekiwany przez wielu fanów. Są różnego rodzaju wyścigi doskonale znane z poprzednich odsłon, sprinty, wyścigi po torze z okrążeniami, drift, oraz nowe jego warianty jak driftowanie w grupie samochodów, czy Gymkhana. 
Fabuła podzielona jest na pięć osobnych wątków, które przeplatają się między sobą, każdy związany jest z odpowiednią ikoną.
Gra jest zdecydowanie bardziej rozbudowana, pod różnymi względami od  ostatnich odsłon, np. mapa, która według twórców jest około dwa razy większa od terenów Redview County znanych z poprzedniej części, oprócz tego występuje wspomniany już tuning pojazdów, którego próżno szukać w ostatnich odsłonach.

Akcja toczy się w otwartym świecie.

Twórcy obiecali wypuszczenie serii dodatków do gry, przy czym każdy ma być darmowy, do pobrania dla każdego posiadacza gry. Przewidywane są nowe samochody, części tuningowe, ogólne poprawki i usprawnienia, oraz prawdopodobnie inna zawartość, o której dowiemy się w odpowiednim czasie.

Do grania wymagane jest stałe połączenie z siecią.

 


ŚWIAT GRY I MAPA

 

Gra toczy się w wirtualnym mieście Ventura Bay, które nie jest odpowiednikiem żadnego z istniejących miast, przynajmniej twórcy nie podają na ten temat żadnych informacji. Można się  jednak domyślić, że akcja dzieję się w Stanach Zjednoczonych, co widać po klimacie i elementach otaczającego nas świata.

Miasto, w którym ilość dróg według twórców jest dwa razy większa od poprzedniej części, zostało podzielone na kilka dzielnic.

 

DZIELNICE

Burnwood - dzielnica w której znajduje się nasz garaż. Znajdziecie tu też biurowce i budynki usługowe, na obrzeżach dzielnicy znajdują się tereny przemysłowe i węzeł kolejowy.

 

Royal Park - druga po Burnwood dzielnica, w której znajdziecie zagęszczoną sieć ulic i skrzyżowań. Jest to największa dzielnica mieszkaniowa w mieście. Znajdziecie tu również strefę biznesową z wieżowcami, widocznymi z różnych nawet tych odległych miejsc Ventura Bay. Dzielnica ta znajduje się pomiędzy Burnwood a South Port.

 

South Port - trzecia z wymienionych dzielnic jest dzielnicą przemysłową. W tej dzielnicy znajdziecie kompleks petrochemiczny oraz port San Pedro, jest tu sporo wąskich uliczek.
W tej części miasta znajduje się również komenda główna policji Ventura Bay, dlatego jest to najlepsze miejsce, dla amatorów bezprawia, tutaj najczęściej można natknąć się na radiowóz.

 

Crescent Mountains - dzielnica ta znajduje się powyżej Burnwood, jest najwyżej położoną dzielnicą na mapie. Jest to górska dzielnica z długimi krętymi szosami, znajdziecie tam kanion oraz tamę.
To najlepsze miejsce do podziwiania panoramy miasta i dla tych, którzy lubią poczuć wolność oraz zapach palonej gumy.

 

Franklin Terrace - kolejna dzielnica, na której terenie znajdziecie przedsiębiorstwa elektroniczne. Powitają was tu szerokie drogi i przysklepowe parkingi, które aż proszą o to, żeby spalić na nich gumę.

 

El Rey - ostatnia z dzielnic położona na górzystym terenie. Znajdziecie tu wąskie kręte drogi i trasy szybkiego ruchu, którymi możecie dostać się do El Rey, bądź szybko stąd uciec. Mekka dla fanów driftu i dobre miejsce do podziwiania widoków.

 

Większość obszaru łączy autostrada, którą w prosty i szybki sposób możemy przemieszczać się po świecie, jedyną dzielnicą przez którą ona nie przechodzi jest górskie Crescent Mountains, jednak to nie problem, ponieważ zjeżdżając z autostrady w Burnwood, w szybki sposób możemy przedostać się w tę dzielnicę.

 

ROZMIAR MAPY

Początkowo widok mapy, a dokładnie ilość dróg i zagęszczenie miejskich terenów wywoływał u mnie obawy. Uważałem, że dostępny obszar będzie zbyt mały i nie wystarczy do świetnej i pasjonującej zabawy. Praktyka pokazała jednak, że jest inaczej. Dalej uważam, że obszar gry nie imponuje rozmiarem, jednak mimo wszystko jest dość spory, duża zasługa w tym, że dzielnice są dość różnorodne, oddzielone od siebie i odpowiednio przygotowane pod względem wizualnym. Myślę też, że pora dnia jaka występuje w grze oraz oświetlenie mają spory wpływ na to jak odbierany jest rozmiar świata gry.

 

PORA DNIA

Pora dnia, choć właściwie powinno być pora nocy jest zależna od dzielnicy w jakiej się znajdujemy. Znaczy to, że dla danej dzielnicy przydzielony jest poranek, a dla innej środek nocy,  jednak dzięki temu rozwiązaniu twórcy mogli dokładnie oddać klimat każdego miejsca i skupić się na jak najlepszym przedstawieniu go o określonej porze.

 

POLICJA

Policja występująca w świecie gry nie jest dla nas żadnym wyzwaniem. O ile w aucie o mocy zbliżonej do 1000 KM jest to dość oczywiste, o tyle nawet słabym pojazdem, możemy ją zgubić bez większego wysiłku, co nie jest najlepszą opinią dotyczącą tego elementu gry. Z czasem zacznie gonić nas więcej wozów z mocniejszymi silnikami nawet pojawiają się blokady, jednak żeby tak się stało musimy się ciągle zatrzymywać, bądź zwalniać żeby policja nas nie zgubiła, a podczas zawrócenia, często możemy obserwować przez dłuższą chwilę, jak policjanci bezradnie próbują zawrócić za nami. Osobiście mnie policja zatrzymała w grze jeden raz podczas większej obławy i stało się to tylko dlatego, że popełniłem głupi szkolny błąd.
Ostatnią ciekawostką jaką chciałem podać jest to, że w naszym pojeździe możemy wyłączyć silnik, aby ukryć się na uboczu przed pościgiem, w praktyce jednak ten element bardziej przydaje się do zabawy podczas eksploracji gry i przy robieniu zdjęć.

 

ZNAJDŹKI

Podczas zwiedzania Ventura Bay możecie natknąć się na trzy rodzaje znajdziek: Pickupy z darmowymi częściami dla silnika, miejsca do kręcenia bączków oraz ciekawe miejscówki którym zrobimy zdjęcia z odpowiedniej perspektywy najczęściej ujmując na nich nasz samochód.

 

WIĘKSZA MAPA W DLC?

Otwierając mapę na jej obszarach zauważyć można dzielnice, na temat których nie ma żadnych informacji, nie prowadzą do nich żadne drogi i które wyglądają jak gdyby miały zostać dokończone. Możliwe, że w przyszłości Ghost Games planuje rozszerzyć obszar mapy, co mogłyby sugerować, niedokończone dzielnice, oraz plany studia na rozwój gry. Myślę jednak, że nie ma co się przedwcześnie nastawiać, bo równie dobrze nieodkryte obszary mogły zostać umieszczone na mapie, aby ta nie była zbyt pusta i/lub po prostu zabrakło czasu na więcej terenu.

 

PODSUMOWANIE CO DO ŚWIATA GRY

Ogólnie podsumowując świat gry swoją treścią nadaje klimatu grze i jest dobrze dopasowany do jej tematyki nocnych nielegalnych wyścigów i tuningu. Ciężko mi się do czegoś doczepić. Jako jedyny minus mógłbym wymienić rozmiar mapy.

 

MODEL JAZDY, FIZYKA GRY I ZNISZCZENIA

Model jazdy od początku jest jednym z najważniejszych tematów gry oraz jest kwestią mocno dyskusyjną i szeroko komentowaną przez graczy, więc nie mogło zabraknąć również mojej opinii.

Zauważyłem, że sporo osób narzeka na model jazdy. Z początku sam byłem tą osobą, uważałem że model jest sporo lepszy od tych z poprzednich części, ale nie do końca mi podchodził.
Teraz po skończeniu gry, przyzwyczajeniu się do modelu i zabawie z personalizacją, uważam że jest świetny. Jednak aby tak było, trzeba posiedzieć w garażu i pobawić się każdym suwakiem z osobna.

 

PERSONALIZACJA MODELU JAZDY

Opcji personalizacji modelu mamy wiele, możemy zmieniać ciśnienie w oponach, regulować reakcję na ruch kierownicą, kąt skrętu, zablokować dyfer lub odpowiednio dostosować stopień jego pracy.

Po zamontowaniu spoilera możemy dostosować siłę docisku. 
Montując różne części tuningowe możemy również odblokować możliwość dostosowywania siły hamowania, rozkładu hamowania, siłę hamulca ręcznego oraz ustawienia zawieszenia.
Poza tym po zamontowaniu systemu nitro możemy dostosować dopalanie pod względem większej mocy lub dłuższego czasu dopalania.
Jest też pasek pokazujący przyczepność opon, od tych pod drift, aż do tych mocno przylegających do asfaltu, jednak nie możemy tu przesuwać suwaka, opcję tą regulujemy w menu wyboru części mechanicznych zakładając do naszego pojazdu odpowiednie opony.

W ustawieniach modelu jest też opcja włączenia lub wyłączenia asyst, które odpowiadają za asystowanie przy drifcie i podczas startu. Oczywiście polecam je ustawić w pozycji wyłączonej, szczególnie asystę startu, która praktycznie uniemożliwia nam kręcenie bączków, co przyda się przy znajdźkach ukrytych na mapie, nie wspominając o frajdzie towarzyszącej kręceniu się wokół przedniej osi auta.

Trzeba również pamiętać, że każdy samochód prowadzi się inaczej pod różnymi względami, więc jeśli w jednym aucie ustawicie suwaki tak samo jak w drugim, nie znaczy to, że będzie się prowadzić tak samo. Dla każdego samochodu musicie szukać osobno odpowiednich ustawień.
Jak wiecie pojazdy w grze można przygotować pod drift lub grip, można jednak dostosować samochód tak, żeby dało się nim zarówno pobijać rekordy w drifcie, jak i zachować przyczepność podczas pokonywania rekordów w próbie czasowej, czy podczas ścigania się z przeciwnikami.

 

MODEL JAZDY W PRAKTYCE

Przy uniwersalnym ustawieniu modelu jazdy lub ustawieniu pod przyczepność, trzeba zwrócić uwagę na to z jaką prędkością i pod jakim kątem wchodzimy w zakręt, żeby zrobić to jak najszybciej i najefektywniej. Jeśli wejdziemy w zakręt za szybko rozbijemy się o pobocze lub stracimy za dużo prędkości, przez co wyjście z zakrętu nie będzie efektywne i stracimy trochę czasu. Przy wcześniejszym odpowiednim hamowaniu przy wyjściu z zakrętu będziemy mogli wcześniej nacisnąć na gaz, co da nam sporą przewagę. 
Samo hamowanie zostało dobrze odwzorowane i żeby wyhamować z prędkości 100 km/h, 200 km/h lub więcej, potrzebujemy odpowiedniej odległości.
Również przyśpieszanie i prędkości samochodów są dobrze odwzorowane.

Zastrzeżenia mam jedynie do odwzorowania poczucia prędkości. Jadąc 100 km/h, czy 200 km/h odnoszę wrażenie, że faktyczna prędkość jest znacznie niższa, dopiero w granicach 300 km/h i więcej czuć, że auto gna z dużą prędkością. 

 

FIZYKA GRY

Co do odwzorowania fizyki w grze nie powiem wiele, choćby dlatego, że nie jestem specjalistą w tej dziedzinie. Nie jest to na pewno gra, która jest symulatorem fizyki lub lotów kosmicznych, jednak nie mam zastrzeżeń w tej kategorii, a gdyby coś mi nie pasowało z pewnością bym się na ten temat wypowiedział. Samochody zachowują się dobrze, otoczenie również, pomijając rzadko występujące błędy jest ok.

 

MODEL ZNISZCZEŃ

Model zniszczeń nie jest spektakularny, auta można dość mocno porysować i nieco pogiąć blachę. Nie spodziewajcie się jednak odpadających kół i wybitych szyb. Prawdopodobnie ze względu na noc, nie można nawet uszkodzić świateł. Jak na taki tytuł myślę, że jest w porządku, nie mam się raczej do czego przyczepić, a Need for Speed nigdy nie był symulatorem wypadków.

 

SAMOCHODY, TUNING I GARAŻ


GARAŻ

W garażu znajdziemy miejsce na zaledwie 5 samochodów. To bardzo mało, biorąc pod uwagę fakt, że gra zawiera wiele ciekawych pojazdów, a na ich kupno i wypełnienie garażu zarabia się łatwo i szybko. Dodatkowo zniechęca fakt, że w przyszłości gra zostanie rozszerzona o dodatkowe pojazdy, choć kwestia pięciu miejsc w garażu nie jest ostateczną i bardzo możliwe, że pod namową graczy liczba ta zostanie zwiększona. 

W garażu nie tylko możemy przechowywać pojazdy, możemy je również kupować oraz dokonywać ich modyfikacji.

Aby zakupić pojazd, trzeba znaleźć pusty slot, bądź sprzedać jeden z zalegających nam pojazdów. Z tego względu jako minus trzeba wymienić fakt, że po zapełnieniu garażu nie możemy przeglądać listy pojazdów dostępnych do zakupu.

W garażu możemy wybrać jeden pojazd, którego będziemy używać do jazdy, bądź mamy zamiar go zmodyfikować, gdy reszta pojazdów czeka z boku na wybór lub sprzedaż. W menu wybranego samochodu oprócz 4 kategorii modyfikacji, możemy wybrać dla naszego auta darmowe części znalezione podczas zwiedzania mapy, czy obejrzeć nasz samochód z szerszej perspektywy.

 

POJAZDY

Jak wspomniałem na początku w grze aktualnie mamy dostępne 51 pojazdów. Twórcy postarali się o ich odpowiedni dobór i z pewnością im to wyszło, ponieważ praktycznie każdy samochód to ikona motoryzacji, a wybierać możemy auta od klasyków, przez samochody używane, aż po fabrycznie nowe pojazdy. Również różnorodność klas jest zadowalająca, możemy kupić zwykły samochód, dla Kowalskiego, sportowe coupe, roadstera czy sedana, muscle cara aż do supersamochodów.

W grze znajdziecie marki takie jak: Acura, BMW, Chevrolet, Dodge, Ferrari, Ford, Honda, Lamborghini, Lotus, Mazda, McLaren, Mercedes, Mitsubishi, NISSAN, Porsche, Scion, SUBARU, Toyota, Volkswagen, Volvo, z czego niektóre mają w grze wiele modeli.

Ponarzekać można jedynie na brak większej ilości samochodowych ikon, ponieważ ilość pojazdów może i do najmniejszej nie należy, ale w dzisiejszych czasach zdecydowanie nie powala. Twórcy obiecali  dodanie nowych pojazdów w darmowych dodatkach, jednak ich ilość oraz jakiekolwiek szczegóły są nieznane.

W moim odczuciu brakuje marek pojazdów takich jak: Alfa Romeo, Audi, Infiniti, Lexus i Renault, nie wspominając już o innych, ale nie można chyba zbyt wiele wymagać.

 

TUNING

Tuning w grze jest dość mocno rozbudowany. Oczywiście możliwości personalizacji zawsze mogłyby być większe. Brakuje np. neonów, które mają się znaleźć w dodatkach do gry. Fani tuningu nie powinni jednak narzekać na możliwości personalizacji. Powinni za to narzekać na ilość dostępnych części do tuningu wizualnego, ponieważ gra pod tym względem posiada duże braki.
Gra zawiera wiele oryginalnych części modyfikacji wizualnych, które kupić możecie w świecie realnym, twórcy dorzucili również części od siebie, zaprojektowane specjalnie dla gry.

 

Istnieją cztery podstawowe kategorie modyfikacji:


Lakier i winyle

Jak wskazuje nazwa kategorii, możemy tu wybierać stworzone lub gotowe projekty, edytować aktualny projekt lub usunąć dokonanych modyfikacji lakieru przywracając oryginalny stan auta.

Po wybraniu edycji aktualnego projektu, mamy dwie możliwości.

Stworzenie kalkomanii, czyli w dowolny sposób możemy okleić nasz samochód. Okleić możemy zarówno każdy element karoserii jak i szyby. Możliwości edytora naklejek są niemal nieograniczone, stosując wiele warstw, można tworzyć na aucie nawet obrazy.
W większości naklejek możemy dowolnie zmieniać kolor i rodzaj lakieru.
Co ciekawe szyby możemy okleić dowolną naklejką tak samo jak karoserię samochodu.
Minusem jest brak lustrzanego odbicia, jednak ta opcja pojawi się w najbliższej aktualizacji.

Wybór lakieru, jest opcją w której odpowiednio ustawiając kilka dostępnych suwaków, możemy w praktycznie nieograniczonym wariancie zmieniać kolor i rodzaj lakieru.
Dostępne są takie opcje jak: odcień, nasycenie, jasność, metaliczność, gładkość i lakier bezbarwny (połyskliwość lakieru).

 

Modyfikacja wyglądu

Najszersza z opisywanych kategorii, w której wpływamy na wygląd auta. Części odpowiedzialne za wygląd pojazdu nie wpływają na jego aerodynamikę, wyjątkiem jest spoiler, który odblokowuje możliwość ustawienia siły docisku w menu personalizacji modelu jazdy.
Dodatkowo w tej kategorii możemy dostosować sylwetkę pojazdu czyli: wysokość prześwitu, nachylenie prześwitu w przód lub w tył, rozstaw kół osobno z przodu i z tyłu oraz kąt pochylenia kół (negatyw) również osobno dla przodu i tyłu pojazdu.
Zmieniać możemy poszczególne elementy karoserii, które podzieliłem na cztery kategorie: pojazd, przód, tył, lewy i prawy bok. Osobną podkategorią będą koła, o których wspomnę na końcu, przy okazji omawiania boków pojazdu.

 

Pojazd, czyli elementy wpływające na ogólny wygląd auta, takie jak:
* gotowy zestaw karoserii, gdzie znajdziemy pakiety znanych projektantów aut, takie jak Rocket Bunny, RWB i wiele innych.
* przyciemnianie szyb, możemy ustawić stopień przyciemnienia szyb, niestety brakuje możliwości wyboru koloru przyciemnienia.
* zestaw audio, który właściwie występuje w grze jako zapychacz, ponieważ ta opcja ani nie wpływa w żaden sposób na wygląd (gra nie pokazuje nam zainstalowanego zestawu nagłośnienia), ani nie zmienia dźwięku odtwarzanej muzyki. Jest więc to tylko opcja psychologiczna, dzięki której czujemy się lepiej ponieważ mamy zainstalowane konkretne audio.

 

Przód, z przodu auta możemy zainstalować takie elementy jak:
Maska, reflektory, przedni zderzak, rozdzielacz powietrza (dolna dokładka zderzaka), owiewki na przedni zderzak (boczne dokładki zderzaka).

 

Tył, z tyłu pojazdu dostępne do zmiany są następujące elementy:
Spoiler, klapa bagażnika, światła tylne, tablica rejestracyjna (możemy wpisać własny tekst), tylny zderzak, dyfuzor, układ wydechowy, owiewki na tylny zderzak (boczne dokładki zderzaka).

 

Lewy i prawy bok, po bokach pojazdu dostępne są do modyfikacji następujące elementy:
Lusterka boczne, przednie błotniki, tylne błotniki, nakładki na progi, przednie koła, tylne koła.

 

Ostatnią opcją jest możliwość personalizacji kół. W momencie kliknięcia na koła pokazują się nam dwie opcje, jedna dotyczy zmiany wyglądu opony, a druga zmiany felg.
Po wejściu w opcję zmiany felg mamy cztery możliwości, zmiana modelu felg, zmiana lakieru podstawowego, zmiana lakieru dodatkowego, zmiana rozmiaru felg.

Jak widać opcji modyfikacji wyglądu jest dość sporo. Auto można zmienić nie do poznania, czerpiąc przy tym masę radości i ogromną przyjemność.

 

Tuning sterowności

Czyli nic innego jak personalizacja modelu jazdy, którą opisałem wcześniej w kategorii „MODEL JAZDY I FIZYKA GRY”.

 

Modyfikacja osiągów

Jak podpowiada nam nazwa kategorii, możemy tu zwiększyć moc i funkcjonalność naszego auta, oraz częściowo mieć wpływ na jego prowadzenie, np. poprzez zmianę opon (szczegółowo opisałem to przy personalizacji modelu jazdy).
Na górze ekranu pokazują nam się takie informacje jak, przyśpieszenie od 0-100 km/h, przyśpieszenie na 400 m, najwyższa prędkość oraz moc silnika wyrażona w KM. Parametry zmieniają się wraz z instalacją kolejnych części, są też elementy dzięki którym odblokujemy dodatkowe suwaki w ustawieniach modelu jazdy.

Poniżej na ekranie mamy dostęp do części, które prezentują się następująco:

Wpływające na osiągi - filtr powietrza, układ chłodzący, kolektor dolotowy, układ paliwowy, układ doładowania, elektryka, zapłon, ECU, blok silnika, wałek rozrządu, głowice cylindrów, kolektor wydechowy, układ wydechowy, sprzęgło, system nitro.

Odblokowujące dodatkowe suwaki w personalizacji modelu jazdy – system nitro, zawieszenie, układ różnicowy, opony, hamulce, hamulec ręczny, stabilizatory.

Widzimy, że możliwości zmiany części pod maską jest sporo i zostały one świetnie rozgrupowane, na pojedyncze elementy silnika i inne układy w aucie.

 

PODSUMOWANIE

Możliwości personalizacji aut w Need for Speed faktycznie są duże, możemy przygotować auto pod różnymi względami, a dzięki rozdzieleniu tuningu optycznego i mechanicznego możemy stworzyć potwora nie zmieniając przy tym nawet wyglądu opon ani żadnego innego elementu, co może być skutecznie mylące dla naszych przeciwników. Oczywiście można też zmienić auto wizualnie nie do poznania nie modyfikując przy tym żadnych osiągów czy prowadzenia.

Martwi tylko ilość poszczególnych części, ponieważ w wielu autach występują braki w doborze części, a w przypadku gdy lubimy zmieniać reflektory czy tylne światła w autach, możemy się srogo zawieść, ponieważ tylko w kilku pojazdach da się zmienić te części i nie spodziewajcie się szerokiego wyboru, maksymalnie znalazłem możliwość wybrania pomiędzy dwoma rodzajami świateł w jednym aucie.
EA ma jednak w planach wypuszczanie w DLC części dla aut, więc raczej oczywistym jest, że będą te braki uzupełniać.

 

FERRARI A KWESTIA UBOGOŚCI TUNINGU

Pragnę też zwrócić uwagę na jeden ważny aspekt, mianowicie chodzi o samochody Ferrari dostępne w grze, modele 458 Italia i F40. 
Otóż wizualny tuning tych samochodów jest praktycznie niemożliwy, prawie wszystkie opcje są zablokowane i nie można zmienić nawet felg. Jedynymi dostępnymi opcjami są: po jednym gotowym zestawie karoserii, możliwość montażu systemu audio, możliwość ustawienia tekstu na tablicy rejestracyjnej oraz możliwość dostosowania sylwetki. 

Muszę przy tej okazji stanąć w obronie EA, ponieważ ubogość opcji w autach Ferrari najprawdopodobniej wynika z umowy pomiędzy nimi a producentem włoskich aut.

Wielbiciele motoryzacji z pewnością wiedzą, że właściciele Ferrari są przeczuleni na punkcie swojej marki i posuwają się nawet do takich kroków, jak pisemne upominanie właścicieli, którzy zakupili pojazdy Ferrari i postanowili je zmodyfikować i zachęcenie do zaprzestania dalszych modyfikacji oraz przywrócenia oryginalnego wyglądu pojazdów.

Jedną z najsłynniejszych akcji jest Purrari, czyli Ferrari 458 Italia, przerobione przez producenta muzyki elektronicznej Deadmau5, który przygotował swoją parodię Ferrari pod rajd Gumball 3000.

Aż dziw, że Ferrari nie zablokowało możliwości oklejania swoich samochodów. Myślę, że gracze na złość firmie stworzą wiele parodii Ferrari. Moim zdaniem właściciele marki łaski nie zrobili udostępniając licencje na swoje modele do gry, więc jak dla mnie mogłoby ich nie być, skoro ich tuning jest praktycznie niemożliwy

 

GRAFIKA I OŚWIETLENIE


Gra pod względami wizualnymi zachwyca swoją oprawą. Wersje konsolowe zostały pod tym względem świetnie przygotowane, wszelakie filtry zastosowane w grze sprawiają, że obraz na który patrzymy miło łaskocze nasze oczy, a grafika nabiera filmowego charakteru.
Oczywiście znajdą się graficzni onaniści, którzy za chwile zaczną wytykać różne elementy, a tu coś krzywo, a tam tekstury średnie, a tu krzaki dziwne, tam coś jeszcze, ale pomimo tych różnych aspektów, patrząc całościowo na obraz, taki jaki został nam przedstawiony przez studio Ghost jest bardzo ładnie i nie ma sensu doszukiwać się mało znaczących elementów, które i tak będą niezauważalne podczas eksploracji mapy czy przechodzenia fabuły.

Dodatkowo chciałem zwrócić uwagę na świetnie przygotowany system oświetlenia, gra w każdej uliczce oferuje nam inną paletę barw świata, między innymi dzięki odpowiedniemu oświetleniu obraz jest tak zachwycający, a podczas pościgów policyjnych ekran miga czerwoną i niebieską barwą kogutów, których światło odbija się od samochodu i otoczenia. 

Jeśli ktoś wcześniej stwierdził, „Co za idiota, odwalili na szybko mapę dając w określonej dzielnicy określoną porę dnia, a on się z tego cieszy”, to mam nadzieję, że teraz tę kwestię wyjaśniłem i zmieniłem do niej podejście.

 

OPRAWA DŹWIĘKOWA I SOUNDTRACK


DŹWIĘK

Co napisać na temat dźwięku? Myślę, że pod tym względem jest w porządku, oprawa dźwiękowa została przygotowana dobrze, efekty przestrzenności spełniają w pełni swoje zadanie, twórcy pod tym względem dopasowali grę, a największą uwagę chciałbym skupić na odwzorowaniu dźwięku silników.
Pod tym względem jest świetnie, auta brzmią tak jak powinny brzmieć, twórcy przygotowali brzmienie silników takimi, jakimi słyszymy je na co dzień, a nie podczas wizyty w wygłuszonym studio nagraniowym. Każdy pojazd ma swój charakterystyczny dźwięk, a podczas pakowania do naszego auta coraz to lepszych podzespołów mechanicznych, słyszymy konkretny świst turbiny, czy głosy ziejących z naszego wydechu płomieni.

SOUNDTRACK

Ścieżkę muzyczną w grze zainteresowani mogą znać, a jeśli nie wielkim problemem odnalezienie jej w internecie nie będzie.
Jest to temat dyskusyjny, ponieważ wiele osób ma inny gust od naszego, a gatunków muzyki jest wiele.

W mojej opinii jest w porządku, nie jest to mój wymarzony soundtrack, a narzekać mogę najbardziej na brak starych dobrych kawałków amerykańskiego rapu, który dawniej towarzyszył tej serii. Większość utworów to szybkie elektroniczne brzmienia, jak Trap, Drum & Bass, Dubstep czy Electronica. Jest też trochę brzmienia rockowego, jednak nie znalazłem wyszukanych kawałków, które przyprawiłyby mnie o dreszcze i tylko kilka utworów spodobało mi się na tyle, że nie wykluczyłbym ich z playlisty.

Z rapu coś tam znajdziecie, ale jest tego jak na lekarstwo i odniósłbym się do tego podobnie jak w przypadku rockowych brzmień.

Ogromnym minusem jest to, że niektóre kawałki zostały wybrane tylko dla garażu, inne dla swobodnej jazdy i jeszcze inne dla wyścigów. Nie byłby to problem, gdyby nie fakt, że muzyce w żaden sposób nie można zmienić przypisania.
Patrząc na to, że gry z serii Need for Speed posiadały taką możliwość ponad 10 lat temu, jest to krok wstecz i wielki minus dla EA.

 

FABUŁA, IKONY I REPUTACJA


W tym temacie również wypowiem się ogólnie. Nie będę podawać całej historii gry, bo nie o to chodzi, ale zarysuję ogólny sens oraz opiszę swoje wrażenia.

Wątek fabularny został podzielony na pięć osobnych ścieżek przeplatających się między sobą.
Są to odpowiednio: bezprawie, styl, tuning, prędkość oraz ekipa. Za każdy z wątków odpowiada ikona, są to postacie dobrze znane ze świata motoryzacji i wielu osobom taka koncepcja może się podobać.
Mi osobiście przypadła do gustu, bo oprócz jazdy po świecie gry i tuningu, możemy poznać osoby z ciekawą autentyczną historią, osoby które spełniają się w swojej pasji, lub po prostu możemy zagrać ze swoimi ulubieńcami.

 

PIĘĆ ŚCIEŻEK

 

Prędkość - Magnus Walker, niezwykle charakterystyczna postać za sprawą swoich długich dredów oraz okazałej brody. Wielki fan Porsche i posiadacz dużej kolekcji samochodów tej marki. Magnus zbiera i modyfikuje klasyczne pojazdy Porsche oraz pokonuje za ich kierownicą ograniczenia i ustala rekordy prędkości. Najpopularniejszym jego wozem jest słynna „277” Porsche 911 z 1971 roku.


Styl - Ken Block, czyli kierowca rajdowy, który zaczynał w Rally America. Bardziej znany jest z występów w zawodach X-Games, wystąpił też dwa razy w programie Top Gear. Wielokrotnie występował też ze swoim kolegą Travisem Pastraną. Jednak chyba największą sławę przyniosła mu seria Gymkhan, której nagrał kilka odcinków i opublikował w serwisie YouTube.


Tuning - Akira Nakai-san, człowiek sprawiający wrażenie niezwykle skromnego i prostego, który poprzez swoją pasję stworzył pewien świat i kulturę. Zaczynał praktycznie od niczego aby stać się ważną osobą w świecie tuningu.
Jego pasją jest Porsche i jego modyfikowanie, posiada sieć warsztatów tuningowych na całym świecie, po których regularnie podróżuje by swoją precyzyjną ręką idealnie dopasować części karoserii. Oprócz samochodów marki Porsche Nakai-san modyfikuje również pojazdy innych marek w tym również Ferrari.
Firma, którą stworzył RAUH-Welt Begriff, znana również jako RWB, jest coraz bardziej popularna na całym świecie, a na pewno zna ją każdy prawdziwy sympatyk motoryzacji i świata tuningu. 


Ekipa - Risky Devil, ekipa składająca się z osób, które kryją się pod pseudonimami: Fish, AJ, Cook, Stevo i T2.
Ekipa znana z nielegalnych driftów po ulicach Chicago. Jednym z ich najbardziej rozpoznawalnych znaków jest czerwony lakier, oraz SUBARU BRZ i pakiet tuningowy Rocket Bunny.


Bezprawie - Shinichi Morohoshi-san, człowiek, który w młodości zajmował się handlem w szarej strefie, oraz należał do gangu motocyklowego. Dzisiaj zajmuje się legalnym biznesem, ale wciąż utrzymuje swoje stare kontakty, ponieważ jak twierdzi: „źle jest odwracać się plecami do przeszłości, nie mogę wypaść z tych kręgów, a chłopaki z jakuzy są rzetelni, szanują przyjaźń i w wielu sytuacjach potrafią pomóc”. Morohoshiego możecie spotkać w jednym ze swoich Lamborghini na podejrzanych ulicach Tokio, gdzie rzadko spotkacie zwykłych szarych obywateli. Morohoshi jest człowiekiem zawsze uśmiechniętym i przyjaznym.

 

REPUTACJA I LEVELE

W grze zbieramy punkty reputacji, po osiągnięciu odpowiedniej liczby przechodzimy na kolejny poziom, których aktualnie jest 50, jednak w nadchodzącej aktualizacji ta liczba ma wzrosnąć o 10. Wchodząc na kolejne poziomy odblokowujemy nowe możliwości modyfikacji wyglądu lub części silnikowych.
Reputację zbieramy za pomocą różnych manewrów, jak drift, unikanie zderzenia, jazda w tunelu aerodynamicznym, wysoka prędkość, przyśpieszenie od 0-100 km/h, idealne nitro, kręcenie bączków, rozbijanie przeszkód, pościgi policyjne itd. Jednak najwięcej punktów RP zdobywamy wykonując zadania, lub wyścigi na mapie.
Jako minus wymienić muszę, że po osiągnięciu 50 poziomu, pomimo iż zbieramy punkty RP, to gra nie podlicza nam ich do puli zdobytych w całej grze. 

 

ZARYS FABUŁY

Ogólnym założeniem fabuły jest przechodzenie kolejnych wyścigów lub zadań, co jakiś czas spotykając się z ekipą w określonych miejscach, w których oglądamy krótkie filmiki. 
Celem jest zostanie legendą świata gry Need for Speed.
Początkowo poprzez popisy na mieście zauważa nas jeden z członków naszej przyszłej ekipy, który nas do niej zabiera. Każda osoba w ekipie odpowiada za jedną ze ścieżek gry. Męczą nas oni telefonami i wiadomościami na temat kolejnych wyzwać, bądź zapraszają nas na wspólne spotkanie.
W trakcie przechodzenia kolejnych etapów fabuły natkniemy się na naszych idoli, czyli ikony występujące w grze, z którymi będziemy się wspólnie ścigać, czy razem pić słynny i wszędzie znany napój energetyczny Monster.
Od części z nich dostaniemy ich własne pojazdy, w ramach rozwijających się wątków fabuły, którymi będziemy musieli pobić wyznaczone rekordy i będziemy mogli się nimi cieszyć na stałe.
Po zakończeniu wszystkich osobnych wątków, nie może zabraknąć szczęśliwego zakończenia w amerykańskim stylu, otóż pozostają nam do rozegrania dwa wyścigi, z całą naszą paczką, oraz razem z wszystkimi z ikonami poszczególnych stylów.

 

PODSUMOWANIE ROZWIĄZAŃ FABULARNYCH

Fabuła, choć niezbyt skomplikowana, momentami głupawa, a zbyt mocno podkreślona gestykulacja postaci może czasem irytować, sprawia że czujemy się ważnym ogniwem gry i pochłania nas ona do reszty w fikcyjnym mieście Ventura Bay. 
Gdy wspinamy się na szczeble kariery jesteśmy wychwalani przez naszych mentorów, a podczas gdy coś nam nie wyjdzie głaszczą nas oni po głowie i mówią „słuchaj nic się nie stało”.
Mi osobiście takie rozwiązanie przypadło do gustu i nie wyobrażam sobie kolejnego tytułu traktującego o nielegalnych wyścigach, bez przerywników filmowych i nawet takie rozwiązanie fabularne jak w grze Need for Speed, będzie dla mnie fascynującym przeżyciem.

Ostatnim ważnym elementem o którym muszę wspomnieć, jest to, że gra nie jest zbyt skomplikowana i o ile momentami może nas irytować podczas jej przechodzenia, o tyle przejście całości nie jest wielkim wyzwaniem.
Nasi wirtualni przeciwnicy potrafią nagle przyśpieszać lub zwalniać, co raz może utrudnić nam zadanie, ale przeważnie nam je ułatwia. Twórcy obiecali popracować nad tym elementem i owoce ich pracy mamy poznać już w najbliższej aktualizacji.

 

OGÓLNE WRAŻENIA I PODSUMOWANIE CAŁOŚCI

Gra Need for Speed, to świetny kawałek kodu. Grając w nią nie można powiedzieć, że została zrobiona na szybko z nastawieniem na szybki zarobek. Przedstawienie kultury tuningu, dobór elementów i postaci do gry, klimat oraz dopracowanie całości mówi nam, że nad projektem oprócz tęgich głów programistów opiekę sprawowali również ludzie z pasją, znający się na rzeczy.

Gra mimo wszystko nie każdemu przypadnie do gustu, a głównymi jej odbiorcami będą osoby pasjonujące się tuningiem aut, fani starych dobrych części Underground, oraz ludzie fascynujący się tematyką nocnych nielegalnych wyścigów.

Z pewnością znajdą się też odbiorcy, poszukujący po prostu dobrej gry o tematyce samochodowej.

Fani starych dobrych części NFS o tematyce tuningu, mogą początkowo przeżyć szok, ponieważ tuning w grze, to nie ta sama sprawa co kiedyś, został on dopasowany do dzisiejszych czasów i aktualnie panujących trendów.

Należy też pamiętać, że gra nie jest wolna od wad. Zdarzają się bugi, choć nie są one w większości przypadkach szkodliwe. Najbardziej przeszkadzającą może być możliwość zrespienia się pod mapą, podczas mocnego zderzenia się z przeszkodą, gdy nasze zawody przerywa krótka scenka, na wzór poprzednich części. Z tym błędem spotkałem się jednak w jednym miejscu i podczas jednego wyścigu, więc nie jest to element, który utrudni nam przejście gry.
Oprócz tego spotkałem się z błędem gdy po stuningowaniu Acury RSX płomienie zamiast wydobywać się z układu wydechowego wydobywają się ze zderzaka.

Szerokości i przyczepności, lub jej brak, na ulicach Ventura Bay!

 

Tagi: 2015 for need NFS speed

Werdykt
Bokiem przez Ventura Bay - recenzja Need for Speed
Grałem na: PS4
  • + Model jazdy i jego personalizacja
  • + Rozbudowany tuning
  • + Oprawa graficzna
  • + Wątek fabularny i reputacja
  • + Dobór pojazdów
  • - Zbyt niski poziom trudności
  • - Duże braki w częściach do tuningu
  • - Brak kilku znanych marek samochodów
  • - Zbyt krótka fabuła
  • - Stałe połączenie z siecią
8.5
BartesX
BartesX Nowy Need for Speed pozytywnie mnie zaskoczył. W grze spędziłem sporo czasu i świetnie się bawiłem. Czerpałem z niej dużą przyjemność, a chyba o to właśnie chodzi w grach. Ze swojej strony mogę ją serdecznie polecić.
Oceń notkę
+ +11 -

Oceń profil
+ +8 -
BartesX
Ranking: 920 Poziom: 43
PD: 11390
REPUTACJA: 2891