
Pokemony są skończone? Nie tylko Digimony pokazały, że da się zrobić to lepiej!
Pokemony w ostatnich latach nie radzą sobie zbyt dobrze, a to co reprezentuje sobą Game Freak jest bardzo rozczarowujące. To doskonała okazja dla innych IP, które mogą pokazać Nintendo, jak to się powinno robić.
Nadchodzące Pokemon Legends: Z-A z całą pewnością sprzeda się rewelacyjnie i będzie jednym z system sellerów zarówno Nintendo Switch jak i Switcha 2, ale coraz więcej osób odwraca się od kultowej marki, która zaczyna zjadać własny ogon. I nie chodzi tu już tylko o dramatycznie żałosną warstwę technologiczną, bo na pokazie Microsoftu Game Freak pokazało, że jak chce to potrafi zrobić piękną grę, ale też o podejście do konsumentów.
Nadchodzące dzieło Japończyków nawet jeszcze nie wyszło, a już zapowiedziano wielkie DLC z Mega Ewolucjami. Deweloperzy nadal nie usprawnili swojego silnika, a cut-scenki pokazywane na materiałach promocyjnych to jakiś śmiech na sali. Nic zatem dziwnego, że takie gry jak ostatnie Digimon Story: Time Stranger zyskały zaskakująco wielką popularność i są co rusz porównywane z Pokemonami, jako ich pogromca. Dziś postanowiłem zebrać 10 innych mniejszych i większych produkcji, które pokazują, że gry o łapaniu stworków i zmuszaniu ich do dramatycznej walki, to już coś więcej niż odklepanie byle czego na kolanie.




Digimon Story: Cyber Sleuth
Jedna z najlepszych odsłon w uniwersum Digimonów, która udowodniła, że seria potrafi konkurować z Pokémonami. Gracz wciela się w młodego hakera wplątanego w tajemniczą intrygę łączącą świat realny z cyfrowym. Turowe walki, system ewolucji i setki Digimonów do odkrycia tworzą angażującą mieszankę klasycznego JRPG i cyberpunkowej fabuły. Dojrzały ton historii, świetna ścieżka dźwiękowa i styl artystyczny w duchu anime czynią z Cyber Sleuth pozycję obowiązkową dla fanów potworów i japońskiej narracji.
Palworld
Zaskakujący fenomen, który zburzył internet. Palworld od studia Pocketpair to szalone połączenie Pokémonów, survivalu i... broni palnej. W otwartym świecie łapiemy urocze stworki zwane Palami, by wykorzystywać je w walce, pracy, a nawet do produkcji broni. Gra balansuje między absurdem i czarnym humorem, dając ogromną swobodę i satysfakcję z eksploracji. Palworld pokazuje, że nawet najbardziej absurdalne połączenie gatunków może przerodzić się w wciągającą, nieprzewidywalną przygodę.
Temtem
Temtem to ambitne MMO w stylu Pokémonów, które zaprasza graczy do wspólnego łapania i trenowania stworków w barwnym świecie Archipelagu Omninesii. Hiszpańskie studio Crema stworzyło dopracowany tytuł, oferujący turowe walki, rozbudowany endgame i pełne interakcji środowisko online. Choć inspiracje serią Game Freak są oczywiste, Temtem wyróżnia się świeżym podejściem do rozgrywki wieloosobowej i solidną oprawą graficzną. To tytuł, który udowadnia, że formuła „łap i walcz” wciąż może ewoluować.
Monster Hunter Stories
Capcom pokazał, że seria Monster Hunter może mieć drugie, bardziej urokliwe oblicze. Stories to spin-off RPG, w którym zamiast zabijać potwory – zaprzyjaźniamy się z nimi. Wcielamy się w jeźdźca przemierzającego świat pełen kolorowych stworów, biorącego udział w turowych walkach i odkrywającego emocjonalną historię o przyjaźni i odwadze. Styl anime, świetna muzyka i ciepły klimat czynią z tego tytułu idealną propozycję dla fanów RPG z duszą, zarówno młodszych, jak i starszych graczy.
Yo-kai Watch
Fenomen w Japonii, który przez chwilę zagroził nawet Pokémonom. Yo-kai Watch opowiada o codziennym życiu chłopca mogącego widzieć duchy odpowiedzialne za ludzkie emocje. Gra łączy humor, lekkość i świetne projekty stworów z prostym, ale satysfakcjonującym systemem walki. Świat tętni życiem, a opowieść zachwyca urokiem i błyskotliwym humorem. Choć globalnie nie zdobyła takiego sukcesu jak Pokémony, to wciąż jedna z najbardziej oryginalnych i sympatycznych gier w swoim gatunku.
Cassette Beasts
Cassette Beasts to indie-perełka, która wzięła schemat Pokémonów i przewróciła go do góry nogami. Zamiast łapania stworów – nagrywamy je na kasety magnetofonowe, by potem sami zmieniać się w nie podczas walk! Do tego dochodzi system łączenia potworów, ręcznie rysowany świat i cudowna ścieżka dźwiękowa. Brytyjskie studio Bytten Studio stworzyło grę pełną pomysłów, nostalgii i serca. Cassette Beasts to dowód, że „klon Pokémonów” może być świeży, inteligentny i pełen autorskiego charakteru.
Dragon Quest Monsters: The Dark Prince
Square Enix odświeżyło kultową serię w wielkim stylu. The Dark Prince to klasyczny JRPG o łapaniu i krzyżowaniu potworów, osadzony w magicznym świecie znanym z Dragon Questa. Wcielamy się w tytułowego „Ciemnego Księcia”, który nie może sam walczyć, więc polega na armii stworów. Świetna oprawa graficzna, humor i epicka fabuła w stylu Akiry Toriyamy tworzą grę, która łączy klasykę z nowoczesnością. To prawdziwa gratka dla fanów japońskich RPG i kolekcjonerów potworów.
Nexomon
Kolorowa, humorystyczna przygoda inspirowana Pokémonami, ale z własnym charakterem. Nexomon to klasyczne RPG o łapaniu i trenowaniu stworków, które zachwyca prostotą i lekkością. Setki stworów, zabawne dialogi i celowo przerysowana fabuła sprawiają, że gra bawi, zamiast udawać powagę. Twórcy pokazują dystans do gatunku, a jednocześnie oddają mu szacunek. To idealna propozycja dla nostalgików, którzy chcą przeżyć znajomą przygodę w nowym, żartobliwym wydaniu.
Coromon
Coromon to duchowy spadkobierca Pokémonów w pikselowej oprawie. Gra oferuje klasyczną przygodę RPG z turowymi walkami, wyborem moralnym i lekkim klimatem science fantasy. Twórcy zadbali o solidny balans, różnorodne wyzwania i wiele opcji personalizacji. Całość emanuje miłością do lat 90., ale jednocześnie wprowadza nowoczesne mechaniki i fabularne twisty. Coromon to gra stworzona przez fanów – dla fanów, którzy tęsknią za złotą erą handheldowych potworów.
Monster Sanctuary
Monster Sanctuary to niezwykłe połączenie metroidvanii z RPG o potworach. Eksplorujemy rozległy świat 2D, rozwiązujemy zagadki i walczymy z przeciwnikami, korzystając z drużyny własnoręcznie wyhodowanych stworów. Każdy potwór posiada unikalne zdolności, które pomagają zarówno w walce, jak i w eksploracji. System progresji i strategii jest głęboki, a gra wynagradza planowanie i eksperymentowanie. To tytuł, który udowadnia, że nawet znane schematy można ożywić świeżym pomysłem i pasją twórców.
Przeczytaj również






Komentarze (12)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych