AMD Radeon

Krótkie omówienie technik obsługiwanych przez karty AMD - czym jest Anti-Lag, Fluid Motion czy FidelityFX

Maciej Zabłocki | 15.01, 21:30

Chociaż AMD nie jest może aż tak popularne wśród odbiorców kart graficznych jak NVIDIA, to również ma w swoim arsenale szereg ciekawych technologii. W tym artykule postanowiłem pokrótce omówić najważniejsze z nich, by przybliżyć Wam, co "czerwoni" mają do zaoferowania. Nie będę omawiać wydajności poszczególnych GPU, a skoncentruję się wyłącznie na opracowanych i wspieranych technologiach. 

Cieszy mnie, że na rynku mamy taką konkurencję i trzymam kciuki, by zarówno NVIDIA, jak i AMD wzajemnie się nakręcały do odkrywania nowych rzeczy i przekraczania granic. Popularni "czerwoni" mają w swoim arsenale wiele różnych technik, które są dla graczy kluczowe i które pozwalają na zwiększenie wydajności, poprawę jakości obrazu czy wyeliminowanie wysokich opóźnień. 

Dalsza część tekstu pod wideo

AMD przygotowało łącznie aż 13 różnych narzędzi i technik, z czego kilka jest zbiorem wielu pomniejszych, istotnych rozwiązań dla graczy. Chciałbym omówić całą listę, żebyście mogli lepiej zorientować się w temacie, co takiego "czerwoni" gwarantują, gdy kupicie ich kartę graficzną. Dodam również, że to artykuł maksymalnie możliwie obiektywny, pozbawiony subiektywnej oceny przydatności FidelityFX, Anti-Lag czy Fluid Motion. Nie chcę tu oceniać, czy AMD FSR jest lepszy czy gorszy od NVIDIA DLSS, bo nie o to w tym tekście chodzi. Posługuję się również wyłącznie oficjalnymi materiałami.

AMD Enhanced Sync

Technika pozwala na wyeliminowanie tzw. tearingu, czyli rozerwanego obrazu, synchronizując jego wyświetlanie z liczbą klatek generowaną przez kartę graficzną. Dodatkowo, znacznie redukuje opóźnienia, szczególnie w porównaniu do włączonego V-Synca. Można to włączyć z poziomu oprogramowania Adrenaline instalowanego razem ze sterownikami. Działa dla wszystkich gier stworzonych w środowiskach DirectX 9, 11, 12, a także Vulkan. Ponadto Enhanced Sync znacznie redukuje tzw. stutter, czyli uciążliwe mikroprzycięcia, gwarantując płynną i komfortową rozgrywkę. 

AMD Software: Adrenaline Edition 

To nic innego jak specjalnie zaprojektowane oprogramowanie dostępne ze sterownikami. Umożliwia szybki i łatwy dostęp do najważniejszych technologii, które możemy włączyć za sprawą prostego przełącznika. Graficznie wygląda znakomicie i jest bardzo czytelne. Znajdziemy tu również funkcję generowania raportów wydajności czy aktualizacji sterowników za sprawą jednego przycisku. Podczas grania, za pomocą skrótu klawiszy "Alt+R" można wywołać nakładkę bezpośrednio w grze i tym samym dokonać natychmiastowej zmiany ustawień. Co istotne, w ostatnich aktualizacjach doszła między innymi funkcja programowej redukcji szumów otoczenia przy nagrywaniu lub streamowaniu. 

AMD Radeon Anti-Lag i Anti-Lag+

Antilag

Można powiedzieć, że to odpowiedź na technikę NVIDIA Reflex. Polega właściwie na tym samym - redukuje opóźnienia przy generowaniu obrazu, gwarantując niższy czas reakcji i co za tym idzie, możliwość poprawienia wyników w grach wieloosobowych. Technika powstała głównie dla graczy e-sportowych, ale może z niej skorzystać każdy zainteresowany. Wystarczy ją włączyć w panelu Adrenaline. A czym różni się Anti-Lag od Anti-Lag+? To dość złożone. Zwykły Anti-Lag kontroluje tempo pracy procesora, synchronizując go z potrzebami karty graficznej. Redukuje tym samym ilość zakolejkowanych obliczeń. Anti-Lag+ z kolei w jakiś sposób integruje bezpośrednio w częstotliwość wyświetlania klatek w samym kodzie gry. To prowadzi do obniżenia tzw. input-laga o ok. 10 ms. 

AMD Radeon Boost

To technika dostępna dla kart graficznych AMD Radeon RX 6000 i RX 7000 oraz gier zbudowanych z wykorzystaniem API DirectX 12. AMD Radeon Boost dynamicznie obniża rozdzielczość w grze w danej klatce po wykryciu szybkiego ruchu gracza. Zachowuje przy tym wysoką jakość, a pozwala wygenerować nieco większą liczbę klatek na sekundę. Technika wykorzystuje sprzętowe funkcje VRS (Variable Rate Shading) dostępne w najnowszych kartach graficznych. Dzięki AMD Radeon Boost wybrane tytuły zyskują nawet do 40 klatek na sekundę (jak Borderlands 3 czy Fortnite). Narzędzie wspiera na ten moment 28 gier, w tym Halo Infinite, Alan Wake 2, Wiedźmin 3, Cyberpunk 2077, Overwatch czy Apex: Legends. 

AMD FreeSync Technology 

Tej techniki chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. To otwarte rozwiązanie dostępne jest w zasadzie w każdym nowoczesnym urządzeniu wyświetlającym obraz. Zapobiega rozrywaniu klatek, gwarantując idealny i płynny obraz. AMD FreeSync możemy podzielić jeszcze na FreeSync Premium oraz FreeSync Premium Pro. Czym się od siebie różnią? FreeSync Premium jest po prostu nieco bardziej dokładne, w jeszcze szerszym zakresie eliminując uciążliwy tearing. Premium Pro z kolei, obok lepszego działania, obsługuje wszystkie gry czy filmy ze wsparciem HDR. Na rynku jest całe mnóstwo wyświetlaczy (także tych w laptopach) ze wsparciem różnych rodzajów techniki AMD FreeSync. Pełna lista zawiera aż 3228 urządzeń.

AMD FidelityFX

To zestaw narzędzi służących przede wszystkim uzyskaniu zwiększonej wydajności poprzez obniżenie rozdzielczości, zachowując wysoką jakość obrazu. W ramach AMD FidelityFX zawiera się między innymi AMD FSR czyli FidelityFX Super Resolution. To technika skalowania zwykle występująca w kilku trybach do wyboru (jakości, zbalansowanym, wydajności i ultra-wydajności), dzięki której, obniżając rozdzielczość, możemy zwiększyć liczbę klatek na sekundę. Oczywiście, AMD zastosowało rozwiązania pozwalające na podniesienie ostrości obrazu, dzięki czemu obniżając jego rozdzielczość, nie tracimy wiele na jakości. Za to odpowiada między innymi AMD FidelityFX Contrast Adaptive Sharpening (CAS). Wyostrza obraz, zwiększając ilość szczegółów widocznych na ekranie. 

W ramach zestawu AMD FidelityFX jest jeszcze Variable Shading (zwiększa wydajność poprzez analizę każdej klatki) oraz FidelityFX Screen Space Reflections. Ten drugi generuje ładniejsze i odszumione odbicia. A skoro przy odszumianiu jesteśmy, to pełni ono wielką rolę przy wyświetlaniu czystego obrazu z włączonym śledzeniem promieni (z ang. ray-tracingiem). Za to odpowiada FidelityFX Denoiser. Czerwoni zastosowali ponadto rozwiązania przeznaczone dla gier z włączonym HDR, a także funkcje wyostrzające obiekty złożone z tekstur marnej jakości. Pełen pakiet! Aktualnie czekamy na szersze wdrożenie techniki AMD FSR 3 z aktywną technologią Fluid Motion, będącą odpowiedzią na "generator klatek" przygotowany przez NVIDIA. Fluid Motion oficjalnie zadebiutuje 24 stycznia, wychodząc z wersji beta

AMD Radeon Image Sharpening

AMD Radeon Image Sharpening to trochę coś innego niż wspomniany wyżej Contrast Adaptive Sharpening (firma rekomenduje, by nie włączać jednego i drugiego w jednym momencie, bo dojdzie do "przeostrzenia" obrazu). Image Sharpening "zwyczajnie" wyostrza obraz, zauważalnie poprawiając jego jakość, jednak bez jakiegokolwiek wpływu na wydajność. Nie jest także zależny od AMD FSR i może być włączony pod sterownikami dla praktycznie każdej gry dostępnej na rynku. 

AMD Radeon Chill

Radeon Chill

To funkcja przygotowana przede wszystkim z myślą o laptopach. Pozwala oszczędzać energię poprzez umiejętne regulowanie potrzebnej wydajności. Jeżeli, dla przykładu, gramy w dynamicznego FPS, gdzie stale potrzebujemy wysokiej liczby klatek na sekundę, Radeon Chill umożliwi wykorzystanie wszystkich dostępnych zasobów. Jeśli przeskoczymy na powolnego RPGa, wówczas będą momenty, gdy możliwe będzie zredukowanie wydajności celem zmniejszenia obciążenia akumulatora. Radeon Chill w założeniu ma zwiększyć czas pracy na baterii. 

AMD Link

AMD Link to w zasadzie to samo, co szerzej znany gamingowej społeczności Steam Link. Dzięki tej technice zagramy w gry z naszego komputera na dowolnym wyświetlaczu za pomocą zdalnego dostępu po sieci lokalnej. Możemy w ten sposób przerzucić rozgrywkę z monitora na telewizor w salonie, łącząc się z AndroidTV (lub GoogleTV) oraz przystawką AppleTV. Na smartfonie, dzięki aplikacji, można też podejrzeć i wykonać wybrane połączenia. 

AMD Integer Scaling

To jest bardzo ciekawa technika, bo przeznaczona głównie dla starszych gier projektowanych z myślą o monitorach wyświetlających niskie rozdzielczości. Integer Scaling zwiększa liczbę pikseli, wyostrzając starsze produkcje, tym samym dostarczając ładniejszy obraz na współczesnych ekranach. Funkcję włączymy w panelu Adrenaline Software.

AMD Frame Rate Target Control 

To narzędzie umożliwia inteligentną kontrolę nad taktowaniem karty graficznej, celem dostosowania jej wydajności do aktualnych wymagań. Jeżeli nie jest potrzebna pełna moc (np. w trakcie wyświetlania ekranów wczytywania czy w menu), wówczas technika odpowiednio dostosuje wykorzystanie GPU, obniżając pobór mocy, a co za tym idzie, redukując temperatury i hałas. Technika działa na ten moment tylko na kartach graficznych z rodziny AMD RX 6000 oraz RX 7000 i funkcjonuje w zakresie 30-200 klatek na sekundę.

AMD Radeon VR Ready Premium 

To nic innego jak system certyfikacji dla wybranych kart graficznych sugerujący, że są w pełni zgodne do wyświetlania gier osadzonych w wirtualnej rzeczywistości. Chodzi o wystarczającą wydajność i specyfikacje, która umożliwi swobodną zabawę z wysoką liczbą klatek na sekundę. 

AMD Virtual Super Resolution

AMD VSR pozwala na wyświetlanie wybranej gry w wyższej rozdzielczości (do 4K), a następnie zeskalowanie jej w dół, do natywnej rozdzielczości monitora (np. 1080p). Działa trochę jak zaawansowana funkcja wygładzania krawędzi SSAA. Jest obsługiwana przez wszystkie gry i silniki, bo odpalana z poziomu sterownika. W ogólnym rozrachunku wpływa na jakość tekstur i krawędzi, wygładzając je i poprawiając ogólny wygląd grafiki. Dzięki temu ogrywany właśnie tytuł staje się ładniejszy i ostrzejszy. Co istotne, VSR nie zwiększa liczby klatek w porównaniu do natywnej rozdzielczości 4K. Skalując rozdzielczość w górę, otrzymujemy taką samą wydajność, jak w przypadku grania na monitorze 4K (lub 1440p, w zależności od dokonanego wyboru). 

Źródło: Opracowanie własne
Maciej Zabłocki Strona autora
Swoją przygodę z recenzowaniem gier rozpoczął w 2005 roku. Z wykształcenia dziennikarz, ale zawodowo pracujący też w marketingu. Na PPE odpowiada głównie za testy sprzętów i dział tech. Gatunkowo uwielbia RPG, strategie i wyścigi. Uzależniony od codziennego czytania newsów i oglądania konferencji.
cropper