Dinpo

Najlepsze gry z dinozaurami na poważnie. Symulacja życia prehistorycznych gadów

Bartosz Dawidowski | 07.05.2023, 09:01

Przez całe dekady temat dinozaurów w grach traktowano po macoszemu, nie dbając w ogóle o naukowe realia i immersję. Deweloperzy przedstawiali prehistoryczne gady, jako mięso armatnie, nie poświęcając wiele uwagi wyglądowi i zachowaniu tych stworzeń. To się na szczęście zmieniło w ostatnich latach. Na rynku pojawiły się gry tworzone przez pasjonatów paleontologii, w tym wiele symulatorów bycia dinozaurem. Przed wami najlepsze gry, które w poważny sposób traktują ten pasjonujący temat.

10. Dinosaur Fossil Hunter

To jedyny polski akcent w naszym zestawieniu, ale wyjątkowo ciekawy, bo temat dinozaurów ukazywany jest tu z perspektywy działań paleontologicznych. W rodzimej produkcji pt. Dinosaur Fossil Hunter wybieramy się w podróż w różne krainy w poszukiwaniu skamieniałości prehistorycznych gadów. Gameplay może nie jest specjalnie rozbudowany, ale tytuł i tak ma szansę zachwycić miłośników dinozaurów. Szczególnie opcją budowania własnego muzeum, w którym eksponatami są odszukane, wykopane i oczyszczone przez gracza skamieliny.

9. Saurian

Saurian to survivalowa symulacja, w której wcielamy się w wybranego dinozaura. Tytuł z 2017 roku niestety odstaje trochę od konkurencji pod względem graficznym (autorzy postawili na silnik Unity), ale nadrabia pewne braki dużym realizmem (dzieło Urvogel Games powstawało z pomocą paleontologów a deweloperzy to ewidentnie pasjonaci tematu). W Saurian przygodę zaczynamy jako świeżo wykluty "pisklak" i rośniemy działając w przepastnym, otwartym świecie regionu Hell Creek.

8. Isles of Yore

Isles of Yore dopiero niedawno rozpoczęło swój żywot (gra weszła do Wczesnego Dostępu w lutym 2022 roku), więc nie jest tak kompletna jak chociażby świetne The Isle. Już teraz widać jednak w tym sieciowym symulatorze życia dinozaurów duży potencjał. W grze mamy do dyspyzci świetnie wykonane mapy, opcję wcielenia się w roślinożerne i mięsożerne zwierzaki a w przyszłości autorzy zapewnią nam również dostęp do morskich, prehistorycznych bestii.

7. Primal Carnage: Extinction

Dostępne na PS4 i PC Primal Carnage: Extinction to zdecydowanie najbardziej "rozrywkowy" tytuł w naszym zestawieniu. Pomimo faktu, że mamy tu do czynienia z sieciową strzelanką, deweloperzy wykazali się większą niż zwykle dbałością o dinozaurowe szczegóły. Bestie, z którymi walczymy zachowują się tutaj w całkiem przekonujący sposób (no, może pomijając fakt, że zwierzęta nie w ogóle nie boją się huku wystrzałów), ciesząc przy tym dużym zróżnicowaniem dostępnych w grze gatunków. Co ważne - gracze mogą się również wcielać w dinozaury, a nie tylko w postacie z giwerami. Obecnie lepiej grać w ten tytuł na PC, ze względu na więcej aktualizacji i sporą liczbę graczy na serwerach.

6. Beasts of Bermuda

Zamiast celować w najwyższy realizm, jak The Isle i Path of Titans, gra pt. Beasts of Bermuda idzie w kierunku nieco szybszej, bardziej nieskrępowanej zabawy online. Dzieło Sastrei Studios, które weszło do Early Access w 2018 roku, oferuje ciekawy system rośnięcia dinozaurów oraz świetny system gniazdowania/rozmnażania się prehistorycznych stworów (jako niewykluty jeszcze maluch możemy nawet oglądać naszych dinorodziców przez… transparentną skorupkę jaja). Niestety optymalizacja kodu gry pozostawia trochę od życzenia, co może napsuć krwi posiadaczom słabszych PC.

5. Jurassic World Evolution

Jurassic World Evolution to już klasyk w swoim gatunku, który zainspirował autorów m.in. Prehistoric Kingdom. Pomimo upływu lat zabawa w prowadzenie własnego "parku jurajskiego" prawie w ogóle się nie zestarzała. Szczególnie, że produkcja doczekała się mocnego wsparcia deweloperów po premierze, otrzymując wiele DLC.  Co ważne - tytuł pojawił się też w zaskakująco dobrej, kompletnej edycji dla Switch (z trzema pakietami rozszerzeń), którą śmiało mogę polecić posiadaczom konsoli Nintendo.

4. Path of Titans

Path of Titans pozwala na wcielanie się w dinozaury, tak jak znakomite The Isle. Grafika jest tu trochę prostsza i bardziej umowna a rozgrywka powinna spodobać się graczom szukającym nieco szybszej akcji, bazującej na walkach potężnych, prehistorycznych zwierzaków, które w miarę upływu czasu nabierają masy i rozmiarów. Symulacyjna gra oferuje bardzo ciekawą kolekcję ponad 20. dinozaurów do wyboru i kładzie przy tym mocny nacisk na wykonywanie questów, jak w tradycyjnym MMO, co nie każdemu musi przypaść do gustu. Niestety społeczność bawiąca się w tym tytule oferowanym na konsolach (PS4, PS5, XOne, XSX) i PC nie zawsze jest przyjazna dla żółtodziobów - warto wziąć na to poprawkę przy rozpoczynaniu przygody w Path of Titans.

3. The Isle

W kategorii "symulacji życia dinozaura" trudno pobić pecetowe The Isle, które od 2015 roku oferowane jest we Wczesnym Dostępie i po dziś dzień jest rozwijane. Steamowy tytuł nie tylko zapewnia bardzo realistyczną oprawę i rewelacyjnie wykonane animacje prehistorycznych gadów, ale wplata w to wszystko doskonale motywy survivalowe. Tu jednak jedna uwaga: gameplay rozwija się w The Isle powoli, wymaga sporej cierpliwości i determinacji. To tytuł stworzony dla największych zapaleńców dino tematu, podanego w jak najbardziej realistycznym ujęciu. Jeśli się zaliczacie do tego grona, to The Isle może się okazać waszym strzałem w dziesiątkę, przy którym spędzicie długie miesiące na sieciowych zmaganiach MMO w wielkim, otwartym świecie.

2. Jurassic World Evolution 2

Jeszcze niedawno, przed pojawieniem się na rynku Prehistoric Kingdom, nowa gra z dinozaurami od Frontier Developments zajęłaby pierwsze miejsce w naszym rankingu. Głównie za wielką pasję do tematu prehistorycznych stworów, świetną oprawę wizualną i bardzo satysfakcjonujące połączenie motywów strategii, gry ekonomicznej i konstrukcyjnej. Ten mocny tytuł, dostępny nie tylko na PC, ale również na konsolach, który okazuje się po kilku aktualizacjach lepszy od pierwszego Jurassic World Evoltion, nie wytrzymuje jednak obecnie porównania z jedną z najlepszych gier o dinozaurach w historii.

1. Prehistoric Kingdom

Dzieło Blue Meridian to prawdziwa uczta dla fanów dinozaurów. Pomimo faktu, że Prehistoric Kingdom znajduje się wciąż w fazie Early Access, to już teraz tytuł zachwyca głębią oferowanej rozgrywki, w trakcie której budujemy i zarządzamy zoo z wszelkiej maści prehistorycznymi gadami. Gra nie tylko prezentuje się piękne, zapewniając przy tym bardzo rozwiniętą mechanikę zabawy, która nie nudzi przez długie tygodnie, ale jest przy tym stale wspierana przez deweloperów w kolejnych aktualizacjach. W grudniu do Prehistoric Kingdom wprowadzono przykładowo pustynne środowisko i 3 świeże gatunki zwierząt a w drodze jest już kolejny wielki patch, który trafi w nasze ręce w połowie czerwca i zapewni dostęp do nowego stwora. Prehistoric Kingdom jest przy tym o tyle ciekawe, że oferuje też dostęp do innych gatunków niż dinozaury, pozwalając wrzucać do naszego zoo m.in. mamuty i smilodony. Wszystkie stworzenia zachowują się w tej znakomitej grze w realistyczny, naturalny sposób a twórcy mocno dbają o zachowanie wysokiej zgodności z paleontologicznymi i paleobiologicznymi odkryciami.

Źródło: Własne
Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.