Monitory gamingowe Samsung

Jaki wybrać monitor do gier? Czy 2K czy może 4K? W jakich przedziałach cenowych są monitory 1080p?

Maciej Zabłocki | 21.01.2023, 08:30

Dobry monitor gamingowy to dziś jeden z najważniejszych elementów komputera. Głównie dlatego, że to właśnie od wyświetlacza zależy nasz odbiór każdej z produkcji. W niniejszym artykule omówimy sobie poszczególne urządzenia, wskazując na ich najważniejsze wartości i zastosowania. Ten rynek nieustannie się rozwija i już teraz do sklepów wkroczyły matryce OLED, które dosłownie deklasują zwykłe monitory LCD. Niestety, musimy za nie sporo zapłacić. 

Materiał powstał przy współpracy z RTV Euro AGD.

Dalsza część tekstu pod wideo

Monitory gamingowe to dobrze znana kategoria sprzętów przeznaczonych głównie do wymagającej rozrywki. Na rynku znajdziemy wyświetlacze wyposażone w matryce z niezwykle wysoką częstotliwością odświeżania sięgającą już 360 Hz. Są nawet jeszcze szybsze ekrany, który wartość odświeżania sięga 480 Hz, a to z całą pewnością nie koniec pogoni za tymi parametrami. My jednak skoncentrujemy się teraz na bardziej przyziemnych urządzeniach, a z całą pewnością przystępniejszych cenowo. Dobry monitor gamingowy wyświetlający podstawową rozdzielczość 1080p kosztuje ok. 800 zł. Częstotliwość odświeżania matrycy sięga w tym przypadku 144 Hz i nie opłaca się już kupować ekranów z 60 Hz matrycami. Takie ograniczenia techniczne powodują szereg komplikacji, mają duży wpływ na nasz wzrok (i szybciej męczą oczy), emitują wiele szkodliwego światła niebieskiego, a koniec końców dostarczają o wiele mniejszy komfort użytkowania. Gdy raz skorzystacie z szybszej matrycy, nie będziecie chcieli już nigdy wrócić do "klasycznych" 60 Hz. 

Dobry monitor nie musi kosztować fortuny, a najpopularniejsze przekątne to 24 i 27"

Monitory MSI

Monitor 144 Hz o nieco wyższej rozdzielczości od FullHD można już kupić za ok. 1200 zł. Mowa tutaj o 27" modelu Samsung C27G5 na matrycy VA, czyli takiej, która dostarcza przyzwoitą czerń i niezłe kolory (choć gorsze od IPS), ale charakteryzuje się też słabymi kątami widzenia i możliwym smużeniem dynamicznych obiektów (nawet mimo wysokiej częstotliwości odświeżania). Akurat w przypadku Samsunga nie musi tak być, ale czasem zdarza się, że jakaś jednostka w obrębie tego samego modelu doczekała się niespodziewanej wady konstrukcyjnej. W takich okolicznościach konieczna będzie reklamacja. Warto dodać, że monitory 144 Hz są obecnie najpopularniejsze na rynku, a ich ceny regularnie spadają. Bardzo udane modele produkują takie firmy jak HP, LG czy MSI, a jedną z najciekawszych propozycji jest model koreańskiego dostawcy, oznaczony symbolami 27GN800 o przekątnej 27". Matryca ma piękne kolory, nie smuży, opóźnienia wynoszą ok. 1 ms, a rozdzielczość sięga 1440p. Powinien w zupełności wystarczyć dla każdego. 

Oczywiście to nie koniec, bo być może dysponujecie tak mocnym komputerem, że zdolny będzie wyświetlać rozdzielczość 4K przy wysokiej częstotliwości odświeżania. Jeszcze jakiś czas temu na rynku królowały monitory 4K z matrycami ograniczonymi do 60 Hz. Dziś jednak możecie kupić ekrany znacznie szybsze i dużo lepsze, nawet 240 Hz, choć takie urządzenia wycenione są bardzo wysoko. Na szczęście ich ceny powoli spadają. Dobre i sprawdzone urządzenia od japońskiej IIyamy, wspierające rozdzielczość 4K przy 144 Hz kosztują ok. 3800 zł. Jeżeli więc dysponujecie kartą graficzną pokroju najnowszego GeForce'a RTX 4080 lub Radeona RX 7900 XT, zapewne oczekujecie najwyższej możliwej jakości obrazu. Do wyboru pozostaje wtedy albo bardzo duża liczba klatek w rozdzielczości 1440p, albo nieco mniejsza, ale z wykorzystaniem technologii DLSS (lub AMD FSR) w 4K. Choć tzw. "królowa rozdzielczości", czyli 3840x2160p dopiero przebija się do szerszej świadomości graczy komputerowych (bo w telewizorach jest standardem już od bardzo dawna) to gry wyświetlane w takiej jakości dosłownie zwalają z nóg. Gdy odłożycie wystarczająco dużo gotówki, warto ją zainwestować w dobry monitor gamingowy. 

Źródło: Materiał sponsorowany
Maciej Zabłocki Strona autora
Swoją przygodę z recenzowaniem gier rozpoczął w 2005 roku. Z wykształcenia dziennikarz, ale zawodowo pracujący też w marketingu. Na PPE odpowiada głównie za testy sprzętów i dział tech. Gatunkowo uwielbia RPG, strategie i wyścigi. Uzależniony od codziennego czytania newsów i oglądania konferencji.
cropper