TCL

Historia marki i rozwój telewizorów TCL - w jaki sposób firma stała się jednym z głównych dostawców TV?

Maciej Zabłocki | 24.05, 22:30

Telewizory marki TCL zaskakująco często przekraczały granice, regularnie przekonując kolejnych klientów do swoich innowacyjnych produktów. Jak to się stało, że firma TCL, założona w Chinach, tak dobrze sobie dziś radzi i jakie technologie wprowadziła przez ten czas na rynek? Zapraszam do lektury krótkiej historii marki oraz najciekawszych telewizorów w ofercie firmy. 

TCL (znane jeszcze wtedy jako TTK) powstało w 1981 roku w Chinach w mieście Huizhou, zarządzane wówczas przez instytucje państwowe. Pierwotnie odpowiadało za produkcję kaset cyfrowych, a w 1985 roku, z powodu zawirowań prawnych, ostatecznie zmieniło nazwę na TCL, co w rozwinięciu oznaczało wtedy Telephone Communication Limited. Po kilkunastu latach prac nad przewodnikami i półprzewodnikami, w 1999 roku weszła na rynek Wietnamski, a w 2002 roku przejęła wszystkie aktywa należące do niemieckiego przedsiębiorstwa Schneider RAG. Rok później została podzielona na pięć współdziałających organizacji według planu określonego mianem smoka i tygrysa. Całość projektu zapoczątkował prezes Li Dongsheng, pełniący te zaszczytną funkcję do dziś. Miało to na celu utworzenie dwóch konkurujących ze sobą firm (smoków) na rynkach międzynarodowych, oraz trzech wiodących firm w Chinach (tygrysów), co w rezultacie wpływało na jakość działań i produkcji, umożliwiając przejęcie większej ilości rynkowych udziałów.

TCL przechodziło duże i znaczące zmiany od początku XXI wieku

Wszelkie działania i inwestycje podejmowane przez TCL w kolejnych latach przynosiły dynamiczny rozwój całego przedsiębiorstwa. Jeszcze w 2004 roku przejęto aż 55% udziałów marki Alcatel - dobrze znanego wówczas producenta telefonów komórkowych. Rok później oddział w Hong Kongu wykupił pozostałe 45% za kwotę 8,1 mln dolarów. W ciągu kolejnych siedmiu lat wygaszono funkcjonowanie nazwy Alcatel na rzecz przejścia na TCL, a w 2008 roku podpisano duży kontrakt z Samsungiem, który zlecał TCL produkcję niektórych komponentów do swoich telewizorów. W tym samym roku pozyskano, z akcji sprzedanych na giełdzie, aż 249 mln dolarów przeznaczonych następnie na budowę dwóch linii produkcyjnych dla TV LCD. Jedna odpowiadała za modele do 42", a druga pozwalała na wyprodukowanie ekranów o przekątnej do 56". Jeszcze w tym samym roku firmie TCL udało się sprzedać blisko 4,18 mln telewizorów (co było aż trzykrotnym wzrostem względem poprzednich 12 miesięcy). 

TCL_1

W 2009 roku, zaraz po wielkim sukcesie i regularnym wzroście sprzedaży autorskich urządzeń, firma zainwestowała aż 3,9 miliarda dolarów, żeby utworzyć fabrykę wyświetlaczy ciekłokrystalicznych w mieście Shenzhen w południowo-wschodnich Chinach. Działania te przyniosły dalszy, oczekiwany rozwój przedsiębiorstwa, które nie ustępowało w swoich inwestycjach. W 2011 roku, we współpracy z dwoma gigantami Chińskiej branży - markami Hisense oraz Sichuan Changhong, TCL utworzyło specjalną organizację zwaną China Smart Multimedia Terminal Technology Association (w skrócie CSMTTA), która miała odpowiadać za nakreślanie branżowych standardów dla rozwoju tzw. Smart TV.

Dokonania firmy TCL w skali globalnej są imponujące

W 2014 roku postanowiono zmienić rozwinięcie skrótu TCL na "The Creative Life", co poczyniono głównie z powodów marketingowych, ale brzmi to znacznie lepiej od poprzedniego nazewnictwa. To właśnie wtedy przedsiębiorstwo zaprezentowało pierwszy na świecie telewizor wyposażony w przełomową technologię kropek kwantowych - w skrócie QLED. Wtedy też dodano do niego pierwszy w historii firmy system "smart TV", określany wówczas przez największe redakcje świata jako "jedynym, którego warto używać". Korporacja nie ustępowała w swoich staraniach o miano lidera innowacji. W 2019 roku przedstawiła światu pierwszy na świecie telewizor wyposażony w matrycę MiniLED. W 2020 roku TCL nabyło aktywa należące do Samsunga, ulokowane w Suzhou w Chinach, przejmując jedną z fabryk odpowiedzialnych za produkcję modułów LCD. To pozwoliło na jeszcze większą ekspansję rynku i znaczne poszerzenie dostępnych możliwości. 

TCL_2

Co ciekawe, to właśnie TCL pokazało pierwszy w historii, zwijany wyświetlacz AMOLED przeznaczony do smartfonów. Łącznie firma zainwestowała blisko 30 miliardów dolarów w najnowocześniejsze fabryki, w których nieprzerwanie rozwijane są pomysły, koncepcje i technologie napędzające kolejne produkty tej marki. To do chińskiego przedsiębiorstwa należy największa na świecie fabryka sprzętu AGD, a zdecydowaną większość komponentów potrzebnych do budowy każdego z urządzeń TCL wytwarza samodzielnie, dzięki czemu pozostaje niemal całkowicie niezależne. Dysponuje również 35 specjalistycznymi ośrodkami R&D (odpowiadającymi za rozwój technologii) ulokowanymi na całym świecie, w tym w słynnej kolebce innowacji i elektroniki - Dolinie Krzemowej. Jeszcze w 2019 roku TCL z impetem wskoczyło do pierwszej trójki największych dostawców telewizorów na świecie.

W kwietniu pisałem o bardzo interesującej ofercie produktowej na ten rok dotyczącej telewizorów, soundbarów i sprzętów AGD. TCL wkroczyło na polski rynek z bardzo dużymi ambicjami, momentalnie wskakując na listę czołowych dostawców elektroniki. Telewizory tej marki dysponują przyszłościowymi technologiami (VRR, ALLM), dobrymi matrycami LCD i MiniLED, wsparciem dla branżowych standardów (jak Dolby Vision czy Dolby Atmos), a przy tym niewygórowaną, atrakcyjną ceną. Jestem przekonany, że to nie koniec interesujących nowości od TCL i firma jeszcze wielokrotnie zaskoczy nas w przyszłości, dlatego warto zwrócić na nią większą uwagę. Do usłyszenia!

cropper