Minecraft_tlo

Największe i najciekawsze projekty z Minecrafta - ta gra to istna piaskownica dla każdego gracza

Maciej Zabłocki | 03.05.2022, 21:30

Chociaż granie w Minecrafta nieco mnie ominęło, bo gra zadebiutowała w czasach, gdy już nie byłem dzieckiem, to jednak do tej pory z podziwem spoglądam na projekty społeczności. Te są często niesamowicie rozbudowane, pomysłowe i wymagające gigantycznych nakładów pracy. Minecraft to gra w której można zbudować dosłownie wszystko i pod tym względem jest doprawdy zachwycająca. Sprawdźmy kilka największych i najciekawszych projektów. 

Przypomnę, że dzieło studia Mojang zadebiutowało oficjalnie w listopadzie 2011 roku, ale już blisko 2 lata wcześniej można było zagrać w testową wersję beta. Za projekt i produkcję odpowiadał wówczas jeden człowiek - Markus Persson. Gra została pierwotnie skonstruowana z wykorzystaniem języka Java, a z upływem lat przekonwertowana z PC na wszystkie liczące się platformy. W 2014 roku Microsoft kupił studio Mojang za astronomiczną kwotę 2,5 mld dolarów. Minecraft jest światowym fenomenem ze średnią ocen na poziomie 93/100. W sklepach znajdziemy poduszki, pluszaki, kubki, szklanki, zeszyty, klocki LEGO czy gry planszowe zbudowane z wykorzystaniem klocków z Minecrafta. Niewątpliwy sukces tego tytułu spowodowany jest także ogromnym wachlarzem możliwości, które kreatywni gracze wykorzystują na setki rozmaitych sposobów. 

Dalsza część tekstu pod wideo

Jeden z największych projektów w Minecrafcie? Odwzorowanie Nowego Jorku w skali 1:1 

Na pomysł odtworzenia Nowego Jorku w skali 1:1 wpadł pewnego razu 21-latek o pseudonimie MineFact, co było pokłosiem fiasku innego, szalonego projektu o którym wspominam na samym końcu. Początkowo twórca proponował odwzorowanie wyłącznie Manhattanu, ale prace rozrosły się do tego stopnia, że dziś mówimy już o całej, kompletnej metropolii. Wszystko za sprawą zaciekawionych i równie zaangażowanych graczy, którzy zgodzili się pomóc ambitnemu twórcy w realizacji jego niezwykłej wizji. Nad miastem pracuje w tym momencie aż 2731 osób, tworząc grupę zwaną Build The Earth. Twórcy przyjęli, że jeden blok w Minecraft'cie odpowiada jednemu metrowi sześciennemu w rzeczywistości, a powierzchnia Nowego Jorku wynosi blisko 784 km2. Projekt realizowany jest od blisko dwóch lat i efekty tych działań możecie zobaczyć na poniższym materiale wideo. Sami przyznajcie, że wygląda to imponująco. 

Gracz o pseudonimie Jarecraft poświęcił blisko 7 lat, żeby zbudować wyspę od podstaw

Tak, jeden z fanów Minecrafta postanowił przez blisko 7 lat budować kolejne fragmenty swojej wyspy, by na końcu przedstawić światu wspaniałe królestwo Greymane. Złożone z twierdzy, zamków, murów, fortecy czy górzystych terenów, wygląda wręcz malowniczo i jak na Minecraft, absolutnie doskonale. Zresztą spójrzcie tylko na poniższy materiał wideo, żeby zrozumieć skalę tego projektu. Mnie to dosłownie szokuje, jak można coś takiego skonstruować w pojedynkę w jednej tylko grze. Jestem pełen podziwu dla twórcy i życzę mu wielu sukcesów, bo w końcu zasłużył na to, jak nikt inny. 

Mount Everest w Minecraft? Oczywiście, to żaden problem, w dodatku w skali 1:1

Gdy przytaczam kolejne niezwykłe projekty w tej grze to mam wrażenie, że jedynym ogranicznikiem jest co najwyżej ludzka wyobraźnia. No bo co jeszcze można zrobić? Absolutnie wszystko jest tutaj możliwe. Projekt budowy najwyższej góry świata - Mount Everestu, narodził się w głowie gracza o pseudonimie G0Ularte, który postanowił wykorzystać sprytne sztuczki, bazując na trzech rozbudowanych modach. Jeden z nich kasuje wszelkie ograniczenia wysokości i rozpiętości, przez co możliwe jest wygenerowanie praktycznie dowolnego kształtu. Po stworzeniu Mount Everestu, streamer transmitował na żywo wspinaczkę na szczyt, co zajęło mu ponad 4 godziny. W prawdziwym świecie trwa to nawet 2 miesiące, ale w grze mamy nadludzkie moce głównego bohatera i zero przeszkód w postaci choćby zmiennych warunków pogodowych. Projekt szalony, ale ciekawy. 

Minecraft_mount_everest

Night City z Cyberpunk 2077 w Minecraft, które wygląda wręcz zjawiskowo

Za projekt odpowiedzialna jest grupa Elysium Fire złożona z 15 osób, która potrzebowała aż 18 miesięcy, żeby zaprojektować i odtworzyć mroczne Night City w strukturach Minecrafta. Miasto robi gigantyczne wrażenie, chociaż nie jest odwzorowane w 100% szczegółowo. Nie zmienia to jednak faktu, że poniższy materiał wideo ogląda się z gigantyczną przyjemnością. Twórcom udało się uchwycić nie tylko klimat i atmosferę, ale też wszystkie charakterystyczne budynki, neony, wiadukty czy konstrukcje, które pochodzą, dosłownie, z przyszłości. Co ciekawe, ten sam zespół twórców, jeszcze w 2018 roku, przeniósł do Minecrafta miasto Novigrad z Wiedźmina 3. Jak możecie się domyślać, też robi duże wrażenie.

Świat z Władcy Pierścieni przeniesiony do Minecrafta

To jednak nie wszystko, bo powstał nawet specjalny serwer zwany ArdaCraft, którego celem jest idealne odwzorowanie Śródziemia z powieści Tolkiena. Platformę postawiono na początku maja 2014 roku i od tamtej pory jest nieustannie rozwijany. Co ciekawe, wielkość mapy będzie zajmować powierzchnię 2250 km2, co porównywane jest przez twórców do hrabstwa Dorset położonego w Anglii nad kanałem La Manche. Każdy zainteresowany gracz może dołączyć do zespołu i nieodpłatnie pomóc przy budowie kolejnych fragmentów. Spójrzcie zresztą na poniższy trailer. Zespół korzysta z nieco zmodyfikowanej wersji Minecrafta z nałożonymi teksturami w wyższej rozdzielczości, co daje jeszcze lepszy efekt. 

Legendarny Titanic również został odtworzony w Minecraft, chociaż jego wielkość nie jest aż tak imponująca

Gracz o pseudonimie Rilhon postanowił przenieść do świata Minecrafta legendarny statek Titanic, który odtworzył w skali 1,8:1. Składa się z 489 bloków długości i 52 bloków szerokości. Prace pochłonęły blisko 4 miesiące, a w środku znalazły się wszystkie najpiękniejsze sale bankietowe i balowe, jakie oryginalnie powstały dla RMS Titanic ponad 100 lat temu. Statek można pobrać bezpłatnie. Twórca zadbał o restauracje, księgarnie, bibliotekę, łaźnie czy poszczególne pokłady, a całość możecie zobaczyć na poniższym filmie, gdzie twórca oprowadza nas po swoim dziele praktycznie fragment po fragmencie. 

Cały świat w skali 1:1? Wyzwanie było bardzo ambitne, ale jednak przerosło twórców

Jeszcze w 2020 roku jeden z YouTuberów o pseudonimie PippenFTS postanowił, że chce odwzorować pełną kulę ziemską w Minecraft, uwzględniając wszystkie oceany, kontynenty, miasta, wioski, góry i doliny w skali 1:1. Projekt był bardzo ambitny, korzystał z kilku modów, a youtuber zachęcał do prac kolejnych graczy, tworząc nawet dedykowany kanał społecznościowy, forum czy zbiórkę na portalu Patronite. Niestety, po upływie kilku miesięcy okazało się, że plany budowy całej ziemi wykraczają dalece ponad możliwości twórców i tymczasowo zawieszono prace, koncentrując się wyłącznie na wspomnianym wyżej, Nowym Jorku. Nazwa grupy Build the Earth pochodzi zresztą właśnie przez te inicjatywę. Jestem jednak przekonany, że prędzej czy później i tak szalone dzieła znajdziemy w Minecrafcie. Podejrzewam, że to wyłącznie kwestia czasu i wystarczająco dużej liczby chętnych osób.

To, rzecz jasna, nie są wszystkie projekty, które zbudowano w tej niesamowitej, szalonej grze. Przygotowano, dla przykładu, w pełni działający komputer, odwzorowano Hogwart z niesamowitą szczegółowością, a nawet stworzono pełnoprawną grę RPG z Harrym Potterem w roli głównej. Minecraft jest dosłownie nieograniczony w swojej prostocie, lecz tak sprytnie skonstruowany, że pozwala przekraczać bariery tego, co możliwe jest do osiągnięcia w grach komputerowych. Chociaż nie grałem zbyt wiele w te grę, to powyższe projekty jedynie utwierdzają mnie w przekonaniu co do fenomenu tego tytułu. Zbiera w pełni zasłużone owacje. Tutaj pytanie do Was - dużo graliście w Minecrafta? A może Wasze pociechy nie mogą się od tej gry oderwać? Dajcie znać w komentarzach! Do usłyszenia!

Źródło: Opracowanie własne
Maciej Zabłocki Strona autora
Swoją przygodę z recenzowaniem gier rozpoczął w 2005 roku. Z wykształcenia dziennikarz, ale zawodowo pracujący też w marketingu. Na PPE odpowiada głównie za testy sprzętów i dział tech. Gatunkowo uwielbia RPG, strategie i wyścigi. Uzależniony od codziennego czytania newsów i oglądania konferencji.
cropper