Temat tygodnia: PlayStation VR 2 - jaka przyszłość czeka wirtualną rzeczywistość?

Temat tygodnia: PlayStation VR 2 - jaka przyszłość czeka wirtualną rzeczywistość?

Igor Chrzanowski | 14.12.2019, 21:55

Jaka czeka nas przyszłość wirtualnej rzeczywistości na następnej generacji konsol Sony? Oto zbiór informacji o PlayStation VR 2!

Obok wszechobecnej i mitycznej technologii Chmury, nasza branża coraz śmielej porusza się w obszarze wirtualnej rzeczywistości, która ma być zdaniem wielu jedną z najważniejszych gałęzi rozrywki w przeciągu następnych 10 lat. Najwięksi gracze z tego sektora pokroju Oculusa, HTC i Valve, starają się wprowadzać potrzebne innowacje do swoich sprzętów, podczas gdy Sony wciąż milczy w sprawie następcy PlayStation VR.

Dalsza część tekstu pod wideo

1001 pikseli

Wiadomo jednak, że wraz z nadejściem PlayStation 5, Japończycy na pewno zdecydują się na drugą ofensywę na rynek gogli VR ze swoim next-genem. Pierwsze przecieki i informacje patentowe dotyczące PSVR2 pokazują, że wielka korporacja na równie wielkie i ambitne plany na przyszłość co konkurencja.

Zgodnie z pierwszymi informacjami jaki wyciekły do Sieci następca Morfeusza naprawi jego błędy i odda w nasze ręce nie jeden, a aż dwa malutkie wyświetlacze o imponującym wręcz zagęszczeniu pikseli na cal. Obecnie PlayStation VR ma w sobie ekran o wielkości 5,7 cala z rozdzielczością 1920 x 1080, co daje nam wskaźnik ppi (pixel-per-inch) na poziomie 386 punktów. Next-gen Sony ma mieć zaś dwa ekrany o przekątnej 3,2 cala o rozdzielczości 2160 x 2432, dzięki czemu ppi podskoczy do poziomu 1001 punktów! Jeśli plotki się potwierdzą, przejrzystość obrazu wzrośnie ponad 2,5-krotnie!

Firma Japan-Display, której współwłaścicielem jest Sony, twierdzi, że ich nowa generacja wyświetlaczy pozwoli także na zmniejszenie opóźnienia jakie będziemy widzieli z obecnych aż 18 milisekund przy 120Hz, do zaledwie 2,2 milisekund! Będzie to zatem kolejne rewelacyjne usprawnienie sprzętowe, dzięki któremu w końcu będziemy mogli cieszyć się z komfortowej zabawy w wirtualnej rzeczywistości.

Pełna wsteczna kompatybilność

Sony zdaje sobie sprawę również z tego, że jakby nowe gogle nie obsługiwały starszych gier wydanych na pierwsze gogle PSVR, konsumenci by ich zjedli żywcem i jeszcze puścili z torbami tych, którzy pozostali przy życiu. Wzorem PlayStation 5, następca Morfeusza również zaoferuje pełną wsteczną kompatybilność software'ową. Jeśli zaś chodzi o tę sprzętową, tutaj może być mały problem, ponieważ PSVR2 ma być nie tylko bezprzewodowe (jak Oculus Quest), lecz także dostanie zupełnie nowe kontrolery PlayStation Move. 

Temat tygodnia: PlayStation VR 2 - jaka przyszłość czeka wirtualną rzeczywistość?

Jak możecie zobaczyć na powyższym rysunku patentowym, nowe "pałki" będą wyposażone w nowe przyciski, wbudowaną kamerkę (tak jak Joy-cony), a całość przeszła dość futurystyczny redesing. Niestety na ten moment nie wiadomo czy pierwsza generacja PS Move będzie działać na PS5, ale bezpieczniej będzie założyć, że raczej nie.

Bardzo dobre będzie również to, że headset będzie bezprzewodowy, co znacząco ułatwi korzystanie z niego w pomieszczeniach o stosunkowo małej przestrzeni do zabawy. Minusem jednak mogą być pewne zakłócenia z połączeniu i dodatkowe opóźnienia. 

Trochę drogo, chociaż tanio! 

Według plotek premierowa cena PlayStation VR 2 ma wynieść około 499 dolarów, czyli w przełożeniu na nasze, jakieś 1900-2000 złotych. Z jednej strony to dosyć dużo jak za zwykły gadżet, lecz gdy spojrzymy na ceny konkurencji, perspektywa obraca się o 180 stopni. 

  • PlayStation VR 2 - 2000 zł/499$
  • Valve Index - 2339 zł - 4669 zł
  • Oculus Rift S - 2299 zł
  • Oculus Quest (bezprzewodowy, nie wymaga pc) - 2299 zł - 2599 zł
  • HTC Vive Cosmos - 3599 zł
  • HTC Vive Pro (zestaw) - 5099 zł
  • Nintendo Labo VR (karton, ale VR) - 299 zł

Jak zatem widzicie, na tle najważniejszych konkurentów PlayStation VR 2 wcale nie będzie takie drogie, a z dostępem do tak bogatej już biblioteki tytułów jakie są dostępne na obecne gogle Sony, japońska korporacja może ponownie zawojować rynek i zostać liderem tego sektora. 

Igor Chrzanowski Strona autora
Z grami związany jest praktycznie od czwartego roku życia, a jego sercem władają głównie konsole. Na PPE od listopada 2013 roku, a obecnie pracuje również jako game designer.
cropper