Shadow of the Tomb Raider (PS4, Xbox One, PC). Premiera, cena, edycja kolekcjonerska

Shadow of the Tomb Raider (PS4, Xbox One, PC). Premiera, cena, edycja kolekcjonerska

Rozbo | 22.07.2018, 15:01

Lara Croft - od czasu udanego zabiegu odmłodzenia przeprowadzonego przez Crystal Dynamics - powraca po raz trzeci, aby szukać skarbów, walczyć z drabami i umykać wszelkim niebezpieczeństwom. Premiera już po wakacjach, więc czas zebrać wszystkie informacje o nadchodzącym Shadow of the Tomb Raider.

Data premiery

W odróżnieniu od poprzednika Shadow of the Tomb Raider będzie miał swoją premierę jednocześnie na wszystkich wiodących platformach dnia 14 września 2018 roku.

Cena i edycje specjalne

Shadow of the Tomb Raider w wersji cyfrowej oferowane jest w trzech wariantach:

Edycja standardowa - 289,00 zł (PS Store), 288,99 zł (Sklep Xbox), 249,90 zł (Steam)

  • Gra
  • Dodatkowy Pakiet Wzmocnienia Umiejętności (w zamówieniu przedpremierowym)
  • Motyw PS4 (w zamówieniu przedpremierowym na PS Store)
  • Strój dla awatara Xbox Live (w zamówieniu przedpremierowym w Sklepie Xbox)
  • Dostęp do gry o 48 godzin wcześniej (w zamówieniu przedpremierowym w Steam)

Cyfrowa Edycja Deluxe - 329 zł (PS Store), 328,99 zł (Sklep Xbox), 290,80 zł (Steam)

  • Gra
  • Dodatkowy Pakiet Wzmocnienia Umiejętności
  • Dodatkowa broń i strój
  • Cyfrowa ścieżka dźwiękowa
  • Dostęp do gry o 48 godzin wcześniej (w zamówieniu przedpremierowym)
  • Motyw PS4 (w zamówieniu przedpremierowym na PS Store)
  • Strój dla awatara Xbox Live (w zamówieniu przedpremierowym w Sklepie Xbox)
  • Tapeta z motywem z gry (w zamówieniu przedpremierowym w Steam)

Edycja Croftów - 419 zł (PS Store), 418,99 zł (Sklep Xbox), 371,47 zł (Steam)

  • Gra
  • Dodatkowy Pakiet Wzmocnienia Umiejętności
  • 3 dodatkowe bronie i stroje
  • Cyfrowa ścieżka dźwiękowa
  • Przepustka sezonowa
  • Dostęp do gry o 48 godzin wcześniej (w zamówieniu przedpremierowym)
  • Motyw PS4 (w zamówieniu przedpremierowym na PS Store)
  • Strój dla awatara Xbox Live (w zamówieniu przedpremierowym w Sklepie Xbox)
  • Tapeta z motywem z gry (w zamówieniu przedpremierowym w Steam)

W wersji fizycznej nowy Tomb Raider powinien być dostępny w cenie ok. 250-260 zł (konsole) i ok. 250 zł (PC). W polskich sklepach pojawi się też w wersji fizycznej Edycja Croft (ale tylko na konsole), zawierająca w środku kody do zawartości z cyfrowego odpowiednika tej wersji (cena ok. 390 zł.)

Do zamówień przedpremierowych w niektórych sklepach dodawane są bonusy:

  • brelok karabińczyk (sklepy Muve.pl i Ultima.pl)

  • naszywka (sklep Muve.pl)

  • Dodatkowy Pakiet Zasobów (sklep Muve.pl, tylko konsole)

Edycja kolekcjonerska

Niestety, na polski rynek nie zostanie wprowadzona do sprzedaży najbogatsza edycja gry, o nazwie Ultimate. Zestaw trzeba będzie kupić za granicą (cena ok. 199 usd, czyli ok. 740 zł.). W skład Ultimate Edition wchodzą:

  • Gra
  • Figurka Lary Croft
  • Otwieracz w kształcie czekana
  • Latarka
  • 3 dodatkowe bronie i stroje
  • Przepustka sezonowa
  • Cyfrowa ścieżka dźwiękowa

Lokalizacja

Shadow of the Tomb Raider, podobnie jak poprzednie części, otrzyma pełną polską wersję językową. W rolę Lary Croft ponownie wcieli się Karolina Gorczyca.

Proces powstawania

Informacje o trzeciej części zrebootowanej serii Tomb Raider były trzymane w tajemnicy dość długo, choć oczywiście nikt nie miał wątpliwości co do tego, że taka gra powstaje. Pierwsze oficjalne materiały dotyczące SotTR opublikowano 15 marca 2018 roku, choć pracę nad grą zaczęły się już pod koniec 2015 roku.

O ile dwie poprzednie części przygotowywało studio Crystal Dynamics ze wsparciem ze strony Eidos Montreal (w różnych elementach gameaplyu, m.in. multiplayerze w pierwszej części), o tyle tym razem proporcje się odwróciły. Crystal Dynamics, które główne siły skoncentrowało na The Avengers, stało się supportem dla ekipy z Montrealu, która po premierze Deus Ex: Podział Ludzkości zajęła się właśnie nowymi przygodami Lary.

Fabuła

Nowa część serii to kontynuacja wydarzeń z Rise of the Tomb Raider. Tym razem młoda pani archeolog w towarzystwie Jonaha rusza tropem znajdującego się w ukrytym mieście Paititi artefaktu Majów, który zawiera przepowiednię dotyczącą apokalipsy i powiązany jest z jej ojcem. Znowu na drodze Lary stanie organizacja o nazwie Trójca, ale i jej wewnętrzne demony. Panna Croft będzie się musiała zmierzyć ze swoją własną obsesją na punkcie tajemnic ojca, a przy tym uratować świat przed zagładą. Będzie musiała dojrzeć jako osoba i zrozumieć, jak wielkie konsekwencje niosą za sobą jej czyny.

Rozgrywka

Trzon rozgrywki w Shadow of the Tomb Raider pozostaje niezmieniony, ale oczywiście znajdzie się w grze szereg usprawnień. Głównym środowiskiem gry (z wyjątkiem prologu rozgrywającego się w meksykańskim miasteczku) będzie południowoamerykańska dżungla. Jej gęstość i różnorodność będzie kluczowa dla gameplay'u. Główna bohaterka będzie miała teraz większą swobodę w podchodzeniu do eksploracji oraz starć z przeciwnikami - będzie mogła m.in. wykorzystywać otoczenie gry do organizowania zasadzek. Ponownie będzie możliwość skradania (chowanie się za przeszkodami nadal jest automatyczne) oraz prowadzenia otwartego ognia przy użyciu różnych narzędzi zabijania. W dusznej i mrocznej dżungli Lara zamieni się w łowcę, który będzie postrachem dla uzbrojonych po zęby najemników, dostanie zatem więcej opcji w kwestii cichej eliminacji przeciwników. Będzie mogła używać wspomnianych elementów otoczenia również w inny sposób, choćby tworząc dla siebie naturalny kamuflaż. Np. dzięki błotnistej kałuży cała oblepi się ciemną mazią, przez co ciężej będzie ją dostrzec w mroku. Jednym z ciekawych, nowych patentów, są specjalne strzały nasączone trucizną o nazwie Jaguar's Fear. Trafienie nią w człowieka sprawia, że ogarnia go paniczny strach, przez który może zaatakować swoich towarzyszy. 

W przypadku eksploracji dodano możliwość opuszczania się i huśtania na linie, co m.in. pozwoli nam dostać się do niedostępnych inaczej lokacji. Jeszcze więcej uwagi twórcy skupiają na znanych z serii grobowcach. Mają być większe, bardziej różnorodne (tak środowiskowo i gameplayowo) i zawierać zarówno elementy walk, rozwiązywania puzzli, jak i zręcznościowe. Twórcy gry nie będą nic podpowiadać, ani trzymać gracza za rękę. Niektóre grobowce mają też... nas przestraszyć. W grze zdecydowanie częściej będą się pojawiać lokacje zalane wodą, więc pływanie będzie teraz ważniejszym elementem rozgrywki niż w poprzedniku.

Do SotTR powróci rzecz jasna rozwój protagonistki, crafting przedmiotów oraz polowanie na zwierzęta. Cały system ma być jeszcze bardziej rozbudowany niż w poprzednikach.

Wymagania systemowe

Na chwilę obecną producent nie podał jeszcze oficjalnych wymagań sprzętowych dla gry w wersji na komputery osobiste.

Opinie

Nie mieliśmy jeszcze okazji zagrać w Shadow of the Tomb Raider osobiście. Gdy tylko się nam to uda, na portalu pojawi się osobny tekst, zaś tutaj fragment opinii jego autora.

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Nowa gra Eidos Montreal to już dziewiętnasta część w serii. Oczywiście nie jest to pośrednia kontynuacja pierwszej gry z 1996 roku, bowiem przygody Panny Croft dorobiły się wielu spin-offów, remake'ów oraz rebootu.
  • Dżungla pełni rolę półotwartej lokacji w tej części - podobnie jak wyspa Yamatai i Syberia w poprzednich częściach. Będzie jednak największym tego typu obszarem spośród wymienionych.
  • Każdy z elementów gameplayu (walka, eksploracja i puzzle) ma mieć osobne stopnie trudności do określenia, dzięki czemu sami dostosujemy grę do własnych preferencji.

Warto obejrzeć

 

cropper