Roger Żochowski Roger Żochowski 25.11.2015
Fallout 4 poradnik: tworzenie bazy, crafting, surowce, najlepszy pancerz, figurki, minigry
38889V

Fallout 4 poradnik: tworzenie bazy, crafting, surowce, najlepszy pancerz, figurki, minigry

Jedną z najciekawszych nowości w grze Fallout 4 jest możliwość budowania osad. Wbrew pozorom edytor daje naprawdę spore możliwości, a rozwój bazy pozwala uzyskać nawet legendarne bronie. W naszym poradniku dowiecie się jak stawiać pierwsze kroki, jak dbać o rozwój, gdzie znaleźć potrzebne składniki oraz poznacie gdzie ukryte są niektóre znajdźki i jak zdobyć najlepszy pancerz.

Poniższy poradnik budowania osad przeznaczony jest dla początkujących i średnio zaawansowanych osób. Poznając wszelkie zależności możecie stać się prawdziwymi architektami i tworzyć bazy, których nie powstydziłaby się sama Bethesda. Opis nie jest tłumaczony z zagranicznej strony, stworzyłem go na podstawie własnych doświadczeń i będę go aktualizował jeśli odkryję coś nowego. Screeny pochodzą głównie z moich osad w Sanktuarium i ze Stacji Benzynowej. W opisie znajdziecie też filmiki jak znaleźć wszystkie figurki, najlepszy pancerz, niektóre czasopisma pomocne przy tworzeniu osad, wszystkich towarzyszy czy holotaśmy z grami. Zapraszam.


Spis Treści

1. Pierwsze kroki
2. Działanie edytora i problemy z ukształtowaniem terenu
- warsztat złomowanie
- jak zwiększać statystyki osady i zadowolenie osadników
- stawianie fundamentów
- zaawansowane przybliżanie i poruszanie obiektami
3. Zarządzanie ludźmi
- przypisywanie roli
- zarządzanie personelem pomiędzy osadami
- tworzenie linii zaopatrzeniowych
- ubieranie i dozbrajanie ludzi
4. Obrona zaatakowanej bazy
- komunikaty o zaatakowanej bazie
- jak zdobyć najlepszy PowerArmor X-01
5. Omówienie poszczególnych elementów edytora
- specjalne
- struktury
- jak stworzyć bazę na drzewie
- meble
- jak postawić gablotę na figurki
- jak wybudować sejf
- lokalizacja wszystkich figurek w grze
- dekoracje
- elektryczność
- jak podłączyć prąd i kable
- zabawa panelami świetlnymi
- zabawa panelem komputerowym
- lokalizacja wszystkich 8-bitowych minigierek
- umocnienia, posterunki, wieżyczki i pułapki
- zasoby
- jak uprawiać pole
- jak zbudować oczyszczalnię wody i na niej zarabiać
- jak ustawić cel szybkiej podróży
- sklepy i łatwy zarobek Kapsli
- rzemiosło (budujemy magazyn dla Pancerzy)
6. Zbieraj magazyny Picket Fences i zdobywaj nowe struktury
- gdzie znaleźć wszystkie magazyny Picket Fences
7. Kupowanie brakujących składników
- gdzie znaleźć wszystkie magazyny Jerky Vendor obniżające ceny w sklepach
8. Lista i lokalizacja wszystkich surowców
9. Jak uzyskać 100% zadowolenia w osadzie

10. Kilka cennych rad
- łatwiejsze odnajdywanie składników
- jak zwiększyć udźwig
- lokalizacja wszystkich towarzyszy, których możemy rekrutować
- łatwiejsze zdobywanie unikalnych surowców
- szybkie złomowanie
- zabawa z przenoszeniem trupów

1. Pierwsze kroki

W grze Fallout 4 istnieje wiele miejscówek, w których możemy wybudować własną bazę. Łącznie jest ich 29. Swoją pierwszą strukturę możemy stworzyć już w Sanktuarium na początku gry, ale dostęp do wielu nowych obszarów uzyskamy wykonując questy dla Minutemanów i pomagając innym osadom. W ten sposób przyłączamy je do Wspólnoty mogąc jednocześnie edytować ich tereny. Warto też dodać, że wraz z wykonywaniem zadań i zdobywaniem kolejnych fortec czasami dostajemy też nowe elementy budowlane jak choćby stanowiska artyleryjskie.

Aby zacząć budowanie osady musimy skorzystać z warsztatu (zdjęcie powyżej). Znajduje się on w każdej przejętej osadzie. Mamy tu do wyboru dwie opcje - przechowywanie zabranego lootu oraz edycje bazy. Zebrany loot możemy wrzucać do warsztatu pojedynczo lub skorzystać z opcji „Przechowaj wszystkie śmieci", dzięki czemu przerzucimy wszystkie śmieci z inwentarza bezpośrednio do warsztatu. Gdy wejdziemy w edytor bazy naszym oczom ukaże się proste menu. Na dole ekranu pojawi się lista struktur i elementów, które możemy wybudować mając odpowiednie składniki, z kolei na górze niezbędne dane na temat danej bazy. Każdy wskaźnik określa jak silne są poszczególne elementy bazy.

- Ludzie - określa ile osób zamieszkuje daną osadę. Aby zwiększyć populacje należy wybudować wieżę radiową (dostępna w katalogu Elektryczność -> Różne -> Radiowy Nadajnik Rekrutacyjny) i zasilić ją generatorem mocy (jak to zrobić przeczytacie w sekcji Elektryczność). Od tego momentu co jakiś czas w wiosce powinny pojawiać się nowe osoby. Jeśli uznamy, że ludzi jest już wystarczająco dużo możemy w każdej chwili pstryczkiem wyłączyć antenę rekrutacyjną.

- Racje  - określają ilość żywności wyprodukowanej w danej osadzie. Aby zwiększyć racje trzeba wpierw posadzić rośliny znalezione na pustkowiach, zebrane z innych pól, bądź kupione u kupców. Następnie należy mieć tez wolnego osadnika i przypisać go do pracy na roli. Im więcej osadników będzie ogarniać pole, tym większy będzie wskaźnik Racji 

- Woda – ilość racji wody dostępnej w danej osadzie. Aby ją zwiększyć musimy postawić pompę (dającą 3 racje wody), lub wybudować oczyszczalnię wody (dającą od 10 do 40 racji).  W tym drugim wypadku w osadzie musi znajdować się jakiś zbiornik wody. Oczyszczalnie stawiamy bowiem w wodzie i zasilamy ją generatorem mocy.

- Moc – oznacza moc, jaką dysponuje baza. Zwiększamy ją budując generatory. Mniejsze dają 3 jednostki mocy, ale już duże – 10.  Generatory zasilają całą masę urządzeń elektrycznych. O tym jak podłączyć prąd i nimi zarządzać piszę nieco dalej. 

- Obrona – oznacza jak mocna jest obrona osady. Aby zwiększyć obronę budujemy różnego rodzaju wieżyczki z bronią maszynową czy laserową, pułapki oraz posterunki. Aby posterunek mógł zacząć działać musimy do niego przypisać jakiegoś osadnika. Jeśli wskaźnik obrony świeci się na czerwono (bo jest za niska), zwiększa się szansa, że osada zostanie zaatakowana przez wroga

- Łóżka - ilość łóżek dostępnych w danej osadzie. Nie może być niższa niż ilość zamieszkujących ją osadników

- Zadowolenie – procentowa wartość zadowolenia mieszkańców danej osady. Maksymalnie może wynosić 100 punktów. Wpływają na nią wszystkie powyższe składowe. Jeśli osadnicy mają co jeść, pić, czują się bezpieczni (obrona, odpowiednia moc generatorów) i mają gdzie spać, ich zadowolenie zazwyczaj wzrasta, co symbolizuje zielona strzałka. Jeśli jeden z wyżej wymienionych elementów jest oznaczony na czerwono, znaczy to, że baza ma jakieś braki i wówczas zadowolenie spada, co z kolei obrazuje czerwona strzałka w dół. Zawsze możemy zaczepić osadników i wybrać rozmowę. Wówczas dowiemy się czy ludzie są zadowoleni, czy np. brakuje im racji żywnościowych czy kręcą nosem na słabą obronę. 

- Rozmiar – oznacza jak bardzo rozbudowana jest baza. Jak w każdej grze z edytorem i w Fallout 4 w danej osadzie możemy postawić określoną liczb elementów. Gdy wskaźnik Rozmiaru dojedzie do końca nie będziemy mogli budować nowych rzeczy w osadzie. Chyba, że usuniemy jakieś już zbudowane elementy.

Otwierając Pipboya i wchodząc w Dane -> Warsztaty możemy zobaczyć listę wszystkich naszych osad oraz statystyki poszczególnych wskaźników. Jeśli dana baza niedomaga np. w ilości wody, czy ma za słabą obronę, wówczas przy tym elemencie pojawi się wykrzyknik. Możemy też szybko sprawdzić poziom zadowolenia i ilość ludzi w osadzie korzystając z mapy i najeżdżając kursorem na daną lokację. 

2. Działanie edytora i problemy z ukształtowaniem terenu

Gdy jesteśmy w trybie edycji bazy możemy nie tylko budować nowe struktury, ale też rozkładać na części pierwsze podświetlone wokół elementy. Dzięki temu możemy w łatwy i szybki sposób zdobyć wiele surowców. Usuwając drzewa uzyskamy drewno, złomując starą lodówkę czy zardzewiałe samochody do warsztatu wpadnie stal. Z opon otrzymamy gumę, z kolei ze starej wanny czy umywalek - ceramikę. W niektórych osadach można nawet zezłomować zawalone domy i tym samym odkryć fundamenty do budowy nowych. Warto więc zacząć na początku od oczyszczaniu terenu ze zbędnych nam elementów.

Obiekty świecące się na żółto możemy tylko i wyłącznie zezłomować. Te z zieloną poświatą z kolei można przesuwać. Po co? Czasami przeszukując osadę możemy się natknąć na telewizor, stół, wykładziny, radio czy elementy, które zamiast złomować lepiej wykorzystać w bazie odpowiednio je ustawiając. Dzięki temu zaoszczędzimy na surowcach i kupowaniu mebli, które walają się gdzieś po okolicznych domach i terenach. Mowa tu zwłaszcza o Sanktuarium. Teren naszych działań w każdej osadzie jest ograniczony i symbolizuje go zielona poświata okrążająca obszar, gdzie możemy stawiać struktury. Poza jej granicami nie możemy nic budować, ani złomować.

Jednym z największych bolączek edytora w Fallout 4 jest ukształtowanie terenu. Niestety element ten jest trochę niedopracowany i bardzo często stawiane płoty czy podłogi w przypadku napotkania górek i dołów nie wbijają się w ziemię, tylko wiszą w powietrzu. Można temu częściowo zaradzić budując wpierw fundamenty, które pozwalają wyrównać teren. Znajdziecie je w menu klikając kolejno Struktury -> Drzewo -> Podłogi -> Fundament Chaty. Aby budować fundamenty potrzebny jest cement - jak go zdobyć przeczytacie w tabelce na końcu poradnika. Teren możemy też wyrównać za pomocą fundamentów z drewna. Je również znajdziecie pod Struktury -> Drzewo -> Podłogi -> Fundament Chaty.

Gdy mamy mało cementu możemy od biedy stworzyć tylko jeden blok wyrównujący teren, a następnie dokleić do niego podłogi bez fundamentów (patrz zdjęcie poniżej). Wisząca w powietrzu struktura wygląda jednak dość dziwnie. 

Kolejną przydatną wskazówką jest kamera. Poszczególne przedmioty możemy chwytać stając blisko obiektu lub odpowiednio się od niego oddalając. Wiedząc to łatwiej jest nam budować poszczególne struktury. Niestety w edytorze bazy dostępne są tylko dwie kamery - z oczu oraz zza postaci. Deweloper nie pomyślał, że najlepszym rozwiązaniem byłoby dodanie widoku z lotu ptaka.

Kolejnym ułatwieniem jest możliwość zaawansowanego przesuwania obiektów bez konieczności poruszania się postacią i całą kamerą. Wówczas możemy dowolnie obracać, przybliżać i oddalać obiekty, co jest mega-ułatwieniem podczas tworzenia baz. Służą do tego następujące klawisze:

Xbox One
Kontrola wysokości - Trzymamy A i LB przesuwając obiekty za pomocą lewej gałki
Kontrola dystansu - Trzymamy A i RB przesuwając obiekty za pomocą lewej gałki

PS4
Kontrola wysokości - Trzymamy X i L1 przesuwając obiekty za pomocą lewej gałki
Kontrola dystansu -  Trzymamy X i R1 przesuwając obiekty za pomocą lewej gałki

3. Zarządzanie ludźmi

Rekrutowanym osadnikom możemy, a wręcz musimy przypisywać konkretne zadania. Oto kilka rzeczy pomocnych w zarządzaniu kadrą:

- przypisywanie roli - po wejściu w tryb warsztatu i edycji bazy, możemy zaczepiać osadników i wydawać im rozkazy. Niestety początkowo wydaje się to mało intuicyjne, gdyż nie widzimy żadnej listy zadań. Po wciśnięciu przycisku Rozkaz, musimy udać się w miejsce, w które chcemy wysłać naszego osadnika, a następnie wybrać opcję Przypisz. Wybrane miejsce zaświeci się na zielono, będzie też widać sylwetkę ludzika oznaczającą, że aby dany element bazy funkcjonał musi go obsługiwać osadnik. Teraz wystarczy spojrzeć na osadnika i zobaczyć czy udał się w dane miejsce. W ten sposób przypiszemy ludzi do uprawy pola, pełnienia warty na wieżyczkach czy obsługiwania artylerii. Możemy też w ten sposób wskazać łózko, które ma zająć dany osadnik (będzie wówczas sypiał tylko i wyłącznie na nim) czy wysłać w konkretne miejsce osady za pomocą komendy Idź i nakierowania celownika. Czasami możemy też przydzielić jednego osadnika do kilku zadań. 

- zarządzanie personelem pomiędzy osadami - jeśli uznamy, że w danym mieście mamy za dużo ludzi i będziemy chcieli ich odesłać do innych baz nie ma żadnego problemu. W trybie warsztatu wystarczy najechać na wybranego osadnika  i wcisnąć komendę Ruch. Wówczas pojawi się lista naszych osad, do których możemy wysłać daną postać. Jest o tyle przydatne, że nie musimy w każdej osadzie budować anteny radiowej przyciągającej nowych ludzi. 

- tworzenie linii zaopatrzeniowych - poszczególny osady nie są w żaden sposób ze sobą połączone, tak więc np. ze śmieci zgromadzonych w warsztacie Sanktuarium nie można korzystać w innych osadach, gdyż każdy warsztat traktowany jest indywidualnie. Można to zmienić łącząc ze sobą osady za pomocą linii zaopatrzeniowej. Aby tego dokonać wpierw trzeba mieć Charyzmę na 6 poziomie i wykupić Perka Burmistrz na pierwszym poziomie. Gdy już to mamy potrzebny nam jeszcze wolny osadnik. W trybie warsztatu najeżdżamy na postać, a następnie tworzymy linię zaopatrzeniową wciskając spust. VATS pokaże nam listę naszych osad, z którymi możemy się połączyć. Od tej pory wybrana postać będzie podróżowała z karawaną między połączonymi lokacjami. Można tak stworzyć ogromną sieć. Co ważne - dzięki temu połączone zostaną nie tylko warsztaty. Gdy w jednej z osad zabraknie wody lub żywności, racje zostaną uzupełnione z puli połączonej osady. Na ekranie Pipboya w zakładce Mapa możemy sprawdzić, które osady są ze sobą połączone wciskając komendę Pokaż/Ukryj Linie Zaopatrzeniowe.

- ubieranie i dozbrajanie ludzi - po zaczepieniu osadnika (nie robimy tego w trybie warsztatu), możemy wybrać opcję wymiany ekwipunku. Po przerzuceniu ubioru, broni i zbroi na ekran osadnika możemy następnie ekwipować na niego poszczególne elementy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by nasz osadnik biegał np. w różowej sukience i w przypadku ataku wroga dzierżył w łapach miotacz ognia.

4. Obrona zaatakowanej bazy

Od czasu do czasu w górnym rogu ekranu pojawi się komunikat o tym, że zaatakowana została jedna z naszych baz. Jeśli zignorujemy ostrzeżenie zazwyczaj zniszczonych zostanie kilka struktur/murów/wieżyczek obronnych, które wybudowaliśmy. Zginie też część osadników, co może zmniejszyć zadowolenie w wiosce. Należy jednak pamiętać, że nie od razu. Będziemy mieli krótki czas na to, aby posadzić ponownie zniszczone plony, czy przywrócić działanie pomp z wodą. Należy jednak działać szybko. 

Przenosząc się w zaatakowane miejsce zazwyczaj trafimy od razu w wir walki. Warto dodać, że w trakcie obrony osad można też korzystać z edytora. Jak to? Gdy widzimy, że nie dajemy rady, możemy np. w trakcie walki wybudować szybko wieżyczki strzelnicze, które pomogą nam pozbyć się wrogów. Zniszczone wieżyczki możemy szybko naprawiać mając odpowiednie składniki.  

Zdarza się czasami też tak, że nasza wioska zaatakowana zostanie przez stado dzikich psów czy Supermuntantów w trakcie przebywania w niej i budowania kolejnych struktur. Dlatego ważne jest, abyśmy dobrze dozbroili osadników. Jeśli zostawimy gdzieś w pobliżu działający PowerArmor, osadnicy z chęcią z niego skorzystają, ale trzeba pamiętać, że po wygranej walce zostawią go w innym miejscu. Najlepszy PowerArmor (X-01), znajdziecie w lokacji Court 35 znajdującej się na wchodzie. Poniżej filmik jak go zdobyć.

Tagi: crafting Fallout 4 poradnik

Przejdź do strony