Która firma miała największy dochód z gier wideo w 2013 roku? Na pewno nie Sony i Microsoft
Newzoo co rok publikuje zestawienie firm, które zarobiły najwięcej na grach wideo. Zebrane dane oparte są na publikowanych zestawieniach finansowych co kwartał, zarówno jeśli chodzi o twarde dane, jak i te przybliżone z racji tego, że chociażby Sony nie do końca dzieli się dokładnymi wynikami. Całość obejmuje rok kalendarzowy, nie fiskalny, o czym wart pamiętać.
Zestawienie oczywiście wyklucza to, co firmy zarobiły na konsolach (Sony, Nintendo, Microsoft), a także wszelakie dane nie dotyczące gier wideo, które był dostępne publicznie i dało się wykluczyć z zestawienia. Dodatkowo w przypadku Sony i Microsoftu policzono to, co zarabiają na PlayStation Network (PS Store, PS+) oraz Xbox Live (XB Marketplace, XB Live Gold). Przejdźmy zatem do zestawienia.
- Tencent - 5,271 miliarda dolarów
- Microsoft - 4,696 miliarda dolarów
- Activision Blizzard - 4,583 miliarda dolarów
- Sony - 4,329 miliarda dolarów
- Electronic Arts - 3,661 miliarda dolarów
- TakeTwo Interactive - 2,454 miliarda dolarów
- Nintendo - 2,393 miliarda dolarów
- Apple - 2,011 miliarda dolarów
- DeNa - 1,608 miliarda dolarów
- GungHo Online Entertainment - 1,553 miliarda dolarów
Zdobywcę pierwszego miejsca możecie nie kojarzyć. Tencent to chińska firma znana głównie z gier MMO wydawanych na azjatycki rynek. Dodatkowo ma udziały w Epic Games oraz co najważniejsze - aż 92% akcji w Riot Games - producentach League of Legends, które stało się istnym fenomenem na rynku PC.
Kolejnych firm nie trzeba przedstawiać. Activision Blizzard nadal dobrze sobie radzi dzięki subskrypcjom w World of Warcraft do którego zapowiedziano kolejny dodatek, Sony podskoczyło mocno w 4 kwartale z racji obowiązku posiadania PS+ w PS4 (wcześniej jak widzicie niżej radziło sobie mocno przeciętnie), a TakeTwo szaleje z racji oczywistej premiery GTA V, które pobiło wszelakie rekordy sprzedaży.
Pełną tabelę znajdziecie poniżej. By powiększyć - kliknijcie w obrazek.