Mateusz Greloch Mateusz Greloch 19.03.2014 08:51
Morpheus nowym hełmem wirtualnej rzeczywistości od Sony
2668V

Morpheus nowym hełmem wirtualnej rzeczywistości od Sony

Stało się - plotki się potwierdziły, a Sony nie mogło dalej utrzymywać projektu w tajemnicy. Na Game Developers Conference zaprezentowano projekt Morpheus, czyli oficjalną odpowiedź na Oculus Rift. Hełm wirtualnej rzeczywistości Sony można zobaczyć na własne oczy na targach, a nawet wypróbować go w paru przygotowanych do tego aplikacjach.

W San Francisco nie mogło zabraknąć Shuhei Yoshidy, który nie omieszkał wspomnieć o Morpheusie:

Wierzymy, że Morpheus rozszerzy świat PlayStation 4 o swobodną integrację z PlayStation Camera i PlayStation Move. Dołożymy wszelkich starań, by zebrać jak najwięcej opinii na jego temat zaraz po targach. Dlatego pokazaliśmy go właśnie tutaj.

Oprócz tego, przedstawiciele Sony mówią, że Morpheus będzie wykorzystywany nie tylko w grach, jako przykład podano współpracę z NASA i projekt skupiony na eksploracji. Według Richarda Marksa, Sony skupia się na 6 aspektach: wzroku, dźwięku, śledzeniu ruchów, kontroli, intuicyjności w używaniu i zawartości.

Morpheus będzie korzystał z technologii Sony, która odtwarza dźwięk przestrzenny, dzięki temu dokładnie usłyszymy gdzie przelatuje helikopter lub będziemy mogli usłyszeć kroki zanim jeszcze zobaczymy postać. Jeśli chodzi o śledzenie pozycji, to prekursorem w tej dziedzinie miał być Dual Shock 4 i jego lightbar. Morpheus ma działać na podobnej zasadzie, tylko w bardziej zaawansowanej formie.

W przypadku kontroli, Sony zezwoli na używanie zestawów PlayStation Move, dzięki czemu nasze ręce nie pozostaną bezczynne.  Dlaczego Move a nie myszka i klawiatura albo Dual Shock 4? Wszystko ma być jak najbardziej intuicyjne jak tylko się da. Zamach Movem pozwoli na ciachanie wirtualnym mieczem, co wyda się naturalne nawet dla kogoś, kto z grami nie ma nic do czynienia.

Oprogramowanie to kolejny punkt warty uwagi. Jeden z programistów Sony powiedział, dlaczego ten aspekt to ogromne wyzwanie dla koderów: 

By gracz mógł się wczuć w sytuację, potrzebne są niskie opóźnienia w sterowaniu, duża liczba klatek na sekundę, odpowiednia kalibracja urządzenia i czysta jakość obrazu, nie mówiąc już o dźwięku przestrzennym.

Morpheus ma być wygodny w noszeniu i nie przeszkadzać nawet po paru godzinach użytkowania. Dużym problemem był sam organizm człowieka, wywołujący nudności w tym nowym środowisku, jednak Morpheus z rozdzielczością 1080p i 90 stopniowym polem widzenia ma skutecznie obniżać ten negatywny aspekt korzystania z hełmu, jeśli nie wyeliminować go całkowicie. Hełm może śledzić ruchy w 360 stopniowym zakresie, w trzymetrowym, horyzontalno-wertykalnym terenie.

Aby przetestować Morpheusa, Sony proponuje aplikację "Głębia", która pozwala na wejście do podwodnej jaskini i walkę z morskimi drapieżcami. "Zamek" z kolei, to wejście w średniowieczny świat i spróbowanie swoich sił w pojedynkach z rycerzami. Oprócz tego, wspólne siły Sony, Square-Enix i Eidos Montreal pozwoliły na stworzenie specjalnej wersji gry Thief, która pozwala na jeszcze większą wczuwkę w Garretta.

Więcej informacji mamy otrzymać już w przyszłym tygodniu, choć podczas trwania targów na jaw mogą wypłynąć kolejne opinie i fakty o tym kawałku sprzętu.

Specyfikacja techniczna [via Eurogamer]:

  • Komponenty: Jednostka procesująca, jednostka zakładana na głowę
  • Metoda wyświetlania: LCD
  • Rozmiar panelu: 5 cali
  • Rozdzielczość: 1920×RGB×1080 (960×RGB×1080 na oko)
  • Kąt widzenia: 90 stopni
  • Sensory: Przyspieszeniomierz, żyroskop
  • Interfejs: HDMI + USB
  • Funkcje: 3D audio, Social Screen

Źródło: Polygon.com/Eurogamer

Tagi: