vergil vergil 20.05.2013 12:05
GRID 2 w pigułce!
467V

GRID 2 w pigułce!

Zaledwie jedenaście dni dzieli nas od premiery drugiej odsłony cyklu GRID. Na jej temat powiedziano już naprawdę sporo – wprowadzone przez Codemasters Racing zmiany jednych naprawdę cieszą, podczas gdy inni są najzwyczajniej w świecie zawiedzeni. Warto zatem po raz ostatni przyjrzeć się tej grze z bliska, by jednoznacznie odpowiedzieć sobie na pytanie: warto, czy nie warto?

Zaledwie jedenaście dni dzieli nas od premiery drugiej odsłony cyklu GRID. Na jej temat powiedziano już naprawdę sporo – wprowadzone przez Codemasters Racing zmiany jednych naprawdę cieszą, podczas gdy inni są najzwyczajniej w świecie zawiedzeni. Warto zatem po raz ostatni przyjrzeć się tej grze z bliska, by jednoznacznie odpowiedzieć sobie na pytanie: warto, czy nie warto?



Nadjeżdża GRID 2. Co wiemy?


Okładka Grid 2 Duża

GRID 2 zostanie zaopatrzony w dwa, rozbudowane komponenty, które zostały przygotowane z myślą o graczach preferujących samotną rozgrywkę, jak i tych, którzy lubią sieciowe pojedynki. Na początek, zajmijmy się trybem kariery, w którym mamy spędzić około trzydzieści godzin.


→ Całość będzie kręcić się wokół nowej ligi wyścigowej - World Series Racing, która została zorganizowana przez niejakiego Patricka Callahana. Nie jest to pierwszy lepszy biznesmen, lecz prawdziwa gwiazda motoryzacyjnego światka.


→ Tryb kariery został przygotowany w taki sposób, że Callahan będzie pełnił rolę naszego przewodnika i mentora. To dzięki niemu będziemy zdobywać doświadczenie, awansować na kolejne poziomy i otrzymywać coraz bardziej interesujące propozycje od sponsorów, którzy chętnie zobaczyliby nas na torze w swoich „barwach”.


→ Twórcy obiecują, że nasze postępy będą widoczne nie tylko w dostępnych w danym momencie samochodach, lecz także w całej "okołowyścigowej" otoczce. Początkowo mamy bowiem ścigać się w mniejszych zawodach, na których nie będzie pojawiać się zbyt wiele ludzi. Z czasem jednak będziemy musieli przyzwyczaić się do tłumów na trybunach oraz widoku przedstawicieli mediów.



→ Co się zaś tyczy torów, jakie zostaną oddane w nasze ręce - tych ma być naprawdę sporo, o czym przekonacie się, przeglądając udostępnioną przez Codemasters Racing listę. Wspomnę jedynie, że będziemy ścigać się zarówno na europejskich torach, jak i trasach ulokowanych w największych, amerykańskich miastach oraz w Japonii, gdzie "latanie bokami" jest na porządku dziennym.


→ A co z samochodami? Deweloperzy zamierzają zapewnić nam prawdziwy przekrój przez wszystkie, dostępne obecnie „półki”. Zasiądziemy zatem za kółkiem pojazdów, które na co dzień możemy spotkać na drogach, sportowych samochodów, za które można byłoby kupić pokaźnych rozmiarów dom, jak i pojazdów przygotowanych przede wszystkim z myślą o wyścigach.


→ Wymienianie ich po kolei raczej nie ma sensu – wystarczy rzucić okiem na udostępnione przez Codemasters Racing materiały (a jest ich sporo, gdyż te, które zostały dołączone do niniejszej zapowiedzi, to jedynie wierzchołek góry lodowej), by przekonać się o tym, że jak najbardziej będzie w czym wybierać.


GRID 2 wprowadzi do obiegu model jazdy zwany TrueFeel. Jak mówią, deweloperzy, udało im się znaleźć złoty środek pomiędzy symulacją i arcade, przez co wszyscy mają być zadowoleni. Optymizm hamuje jednak fakt, iż nie znalazło się tu miejsce na żadne ustawienia asyst, co może zdenerwować graczy, którzy liczyli na „poważne” ściganie:




TrueFeel to prosty model jazdy, który działa w przypadku każdego gracza. (...) ludzie doświadczeni w grach wyścigowych wyraźnie poczują ciężar, przyczepność i będą się uczyć każdego samochodu. W DiRT 3 zaproponowaliśmy ogromną gamę różnych asyst. Oznaczało to jednak, że gracze musieli dostosowywać grę do swoich potrzeb. Co jest niesamowite w przypadku TrueFeel, wystarczy po prostu zagrać. Jedyne opcje poziomu trudności to ustawienia Sztucznej Inteligencji oraz uszkodzeń.




→ Model jazdy pozbawiony, wydawać by się mogło, podstawowych ustawień, nie jest niestety jedynym uproszczeniem. Te doczekały się również możliwości ustawień kamery, gdyż w GRID 2 zabraknie... widoku z kokpitu. Jak ten fakt jest tłumaczony przez deweloperów?




Jedynie 5% graczy kiedykolwiek użyło widoku z wnętrza samochodu. Jeśli spożytkujemy te dane we właściwy sposób, możemy przydzielić dodatkową moc obliczeniową temu, co dzieje się na torze i stworzyć doświadczenie, które będzie szokowało jakością.



→ Trzeba jednak przyznać, że udostępnione przez twórców materiały stanowią dowód na to, iż GRID 2 faktycznie wygląda świetnie. Gra cieszy oczy dopracowanymi modelami samochodów oraz ładnie wykonanym „żyjącym” otoczeniem.


→ Co ciekawe, usprawnień doczekała się także Sztuczna Inteligencja przeciwników, którzy będą reagować na poczynania gracza:




Dorzuciliśmy do naszej Sztucznej Inteligencji parametry, które pozwalają nam na miksowanie parametrów kierowców i przełożenie tego na ich zachowanie na torze. Moim ulubionym ulepszeniem jest dynamiczne zachowanie SI - jeśli przeciwnik zostanie wytrącony ze swojej "komfortowej strefy", zacznie zachowywać się zupełnie inaczej, aniżeli standardowo. Jeśli zostaną do tego zmuszeni, będą nawet przepychać się na torze, byle tylko zająć pierwsze miejsce.



→ Przejdźmy zatem do drugiego komponentu, jakim jest tryb multiplayer. Ten nie będzie w żaden sposób powiązany z karierą – będziemy w nim piąć się po szczeblach osobnej kariery, walcząc o zwycięstwo na arenie międzynarodowej.


→ Wszystko będzie tutaj zintegrowane z systemem RaceNet, który ma otrzymać dedykowane aplikacje. Gracze będą mogli wziąć udział w dziesięciu różnych typach wyścigów, takich jak: Race, Endurance, Drift, Touge, Checkpoint, Face Off, Time Attak, Overtake czy choćby Power Lap.



→ W każdym z nich będzie mogło wystartować maksymalnie dwunastu zawodników, a ścigać będziemy się zarówno przez Sieć, jak i na podzielonym ekranie. Zdobyte punkty doświadczenia będą miały odzwierciedlenie w dostępnych samochodach i opcjach związanych z ich modyfikacjami.


→ Zresztą, to ostatnie zagadnienie tyczy się zarówno trybu dla pojedynczego gracza, jak i wieloosobowego wariantu rozgrywki. Na jednym z dołączonych do niniejszej zapowiedzi filmików możecie zobaczyć, jakie możliwości będą na nas czekać w kwestii dostosowywania samochodu do własnego widzimisię.


→ Co warte odnotowania, w grze pojawi się tzw. GRID 2 Rivals, dzięki któremu zawsze będziemy mogli pokazać innym, gdzie ich miejsce. System ma podrzucać nam informacje o osiągnięciach znajomych lub graczy z naszej "okolicy", a my w każdej chwili będziemy mogli rzucić im wyzwanie.


→ Na koniec należy również wspomnieć o tym, że powtórki z wyścigów będzie można przesyłać bezpośrednio do YouTube.


GRID 2 ma zadebiutować już 31 maja. Gra będzie dostępna w polskiej wersji językowej.


Tagi: