hamburGIER: Krótka historia konsol PlayStation...

Gry
3157V
hamburGIER: Krótka historia konsol PlayStation...
Paweł Musiolik | 06.07.2011, 15:48
PS3

W poprzednim artykule opisałem ewolucję kontrolerów, którymi było dane nam sterować grając na konsolach stacjonarnych marki Sony. Naturalną koleją rzeczy jest więc wzięcie na tapetę samych konsol, od pierwszego „szaraka” aż po aktualnie królującego „chlebaka”. Gotowi na jazdę małym wehikułem czasu?W poprzednim artykule opisałem ewolucję kontrolerów, którymi było dane nam sterować grając na konsolach stacjonarnych marki Sony. Naturalną koleją rzeczy jest więc wzięcie na tapetę samych konsol, od pierwszego „szaraka” aż po aktualnie królującego „chlebaka”. Gotowi na jazdę małym wehikułem czasu?

Opisywania całej genezy powstania marki PlayStation nie ma sensu, ponieważ było to robione setki razy. Ogólnikowo więc wspomnę, że pierwotnie to co było w późniejszym czasie PSX-em na początku było przystawką CD do nintendowskiego SNES-a. Ojcom Mario nie spodobały się jednak warunki kontraktu z Sony, które zakładały, że większość praw do gier wydawanych na płytach zachowa koncern z Tokio. Ninny postanowiło więc zerwać negocjacje z Sony i poleciało do Philipsa. Resztę historii już znamy bardzo dobrze. W 1993 Ken Kutaragi przekonał kierownictwo Sony do inwestycji w rynek gier wideo, a już rok później stało się coś przełomowego. Na rynku pojawiła się pierwsza konsola sygnowana znamiennym do dziś logo. Nazwana po prostu...

 

Dalsza część tekstu pod wideo


PlayStation (PSX, PSOne, pseudonim: "Szarak")




Data premiery:

3 Grudnia 1994 (Japonia), 9 i 29 Września 1995 (USA i Europa)
Specyfikacja: 32-bitowy procesor o taktowaniu 33,87 MHz, 2MB RAM, 1 MB VRAM, 512 KB audio, CD-ROM x2
Główni rywale: Sega Saturn, Nintendo 64
Ilość sprzedanych konsol: 102 miliony
Największy tytuł: Gran Turismo (10,85 miliona sztuk)
Cykl życia: 11 lat
Cena przy premierze: $299 w USA

Debiut na poletku konsolowym nie mógł wyglądać lepiej dla Sony. PSX zdominował kompletnie piątą generację konsol na rynku pokonując bez jakiegokolwiek wysiłku rywali – SEGĘ Saturn, która była zbyt skomplikowana w programowaniu (choć teoretycznie "silniejsza") oraz Nintendo 64, które ze swoim kartridżem naprzeciw płycie CD mogło co najwyżej zaszczekać. Użycie napędu CD było strzałem w dziesiątkę i pokazało przepaść technologiczną między produkte m Nintendo. Także otworzenie się na różne gatunki i postawienie na różnorodność wiekową pokazało, że Sony nie boi się niczego. A tytuły premierowe, takie jak Battle Arena Toshinden, Doom, Warhawk, Air Combat, Philosoma i Ridge Racer szybko zdobyły rynek. Przy okazji, by wyróżnić się z tłumu, Sony postanowiło WSZYSTKIE gry na PlayStation wydawać na czarnych od spodu płytach. Dawało to wrażenie ekskluzywności, i nie powiem, prezentowało się naprawdę świetnie...



Dzięki „szarakowi” narodziły się takie serie, jak Resident Evil, Gran Turismo, Crash Bandicoot, Spyro The Dragon, Metal Gear Solid, Silent Hill, Tomb Raider, Tekken i wiele, naprawdę wiele innych, które po dziś dzień święcą triumfy na rynku. Łatwość w produkcji i niskie koszta pomagały w wydawaniu gier niszowych i o niskim potencjale marketingowym. Warto tutaj wspomnieć o Vib Ribbon, Music 2000, Vagrant Story czy też opisywane jakiś czas temu w Retrograniu - Tombi.

W 2000 roku na rynku ukazała się mniejsza wersja PSXa – PSOne. Szary kolor został zastąpiony przez "zabrudzoną biel", zaokrąglono kształty i dodano możliwość podłączenia oficjalnego monitora Sony i ładowarki samochodowej. PSOne w momencie debiutu wyprzedziło na listach sprzedaży wszystkie inne konsole dostępne na rynku, wliczając w to zarówno Dreamcasta, jak i... PlayStation 2! Sami powiedzcie, czyż poniższa "mydelniczka" nie była słodka?



Nie ma co ukrywać, że popularność w Polsce pierwsze PlayStation zdobyło z powodu łatwości modyfikacji sprzętowej chipami i wszędobylskiego piractwa. Na naszym rynku PlayStation przez bardzo długi czas było synonimem konsoli. Właściwie do dziś jest. Agresywna ekspansja kopiowanych gier i wędrowania z nimi od kolegi do kolegi zapewniła w Polsce sukces może nie Sony, ale późniejszym pokoleniom graczy, którym na nieuczciwości użytkowników pierwszego PlayStation stworzone zostały podwaliny pod następcę konsolki. Niestety, wszystko co dobre szybko się kończy, a oficjalna produkcja konsoli zakończyła się w 2006 roku zostawiając z sobą gigantyczną legendę i masę wspomnień. Premiera PlayStation zbiegła się w moim przypadku z dzieciństwem, które jest zawsze najlepszym czasem w życiu.

KOMPILACJE NAJLEPSZYCH GIER NA PLAYSTATION:


httpvh://youtu.be/u2eWh2HgIEM
httpvh://youtu.be/_nZYzXu8XJU

ORAZ JEDNA Z NAJLEPSZYCH REKLAM W TV:


httpvh://youtu.be/6Bqq38WZctA

 



PlayStation 2 (PS2, PS2 Slim, pseudonim: "Czarnula")






Data Premiery:

4 Marca 2000 (Japonia), 24 i 26 Października (Europa i USA))
Specyfikacja: 64-bitowy Emotion Engine 299 MHz, "Graphics Synthesizer" 150MHz 4MB eDRAM, 32MB RDRAM, DVD-ROM, 2 wejścia USB
Główni rywale: SEGA Dreamcast, Nintendo Game Cube, Microsoft Xbox
Ilość sprzedanych konsol: 150 milionów
Największy tytuł: Grand Theft Auto: San Andreas (17,33 miliona)
Cykl życia: W produkcji do 2012
Cena przy premierze: 2799 PLN
Aktualna cena: 349-399 PLN

Plotki jakie towarzyszyły premierze następcy PlayStation z perspektywy czasu wydają się totalnie bezsensu. PS2 miało mieć układ, dzięki któremu można by było "sterować rakietami"... i to nie jest żart! To tylko jedna z najidiotyczniejszych plotek jakie krążyły o PlayStation 2. Wszystko to wzięło się z gigantycznego parcia na „czarnulkę”, której w momencie premiery rozeszło się w samej Japonii prawie milion sztuk! Do dziś pamiętam zdjęcia nieskończenie długich kolejek, zdesperowanych Azjatów, a także Amerykanów, którzy byli w stanie zadać śmierć innemu obywatelowi kraju, byleby tylko mieć własny egzemplarz konsoli. Co było dziwne, bo na premierę Sony przygotowało najwyżej poprawne gry, w USA były to między innymi Armored Core 2, DOA2: Hardcore, FantaVision, Midnight Club, Ridge Racer V, Silent Scope, Smuggler's Run, SSX, Summoner, Tekken Tag Tournament oraz TimeSplitters. Skąd więc szał?

Konsola potrzebowała trochę więcej czasu. Pisanie gier na PlayStation 2 było dużo bardziej frustrujące niż na poprzedniczkę. Główną winę ponosi tutaj skomplikowana architektura i novum jakim był napęd DVD, który jak później się okazało, był strzałem w dziesiątkę i ostatecznie rozpropagował ów format wśród użytkowników nie tylko konsoli, ale także pośród ludzi opornych na nowości. Ryzyko, które podniosło Sony opłaciło się i na „czarnulce” wystartowały takie serię jak Killzone, Devil May Cry, Burnout, Jak & Daxter, Ratchet & Clank, God of War czy chociażby Guitar Hero. Wtedy było już wiadomo, kto zmiażdży konkurencję w tej generacji konsol...



Sony w czasach PS2 eksperymentowało coraz bardziej z opcjonalnymi kontrolerami i dzięki temu otrzymaliśmy Singstara i mikrofony (strzał w dziesiątkę, który do dziś zapewnia koncernowi miliony dolarów zysku rocznie), EyeToya i kamerkę (tutaj strzałem w dziesiątkę był Kinect, wybaczcie Sony), która śledziła nasze ruchy i przenosiła je do gry. Guitar Hero i plastikowa gitara, maty do tańczenia jako ewolucja tych PSX-owych. Dodatkowo, PS2 w późniejszym czasie otrzymało oficjalny dysk twardy (40GB), a także Network Adaptera do grania po sieci w takie gry jak SOCOM czy Final Fantasy XI. Niestety, za czasów "dwójki" idea ta nigdy nie została pociągnięta "dalej", a przodownikiem w graniu online był Microsoft i jego Xbox.



W 2004 roku ukazała się odchudzona wersja PlayStation 2 nazwana po prostu... PlayStation 2 Slim (slim z angielskiego to "szczupły"). Oprócz zmniejszonej wagi i rozmiarów, zmieniono lekko design konsoli, czyniąc ją mniej masywnym klocem, a także powrócono do korzeni i zaoferowano otwieraną do góry "klapkę", tak samo jak w pierwszych konsolach marki PlayStation. Oprócz tego wbudowany został Network Adapter, zastosowano zasilacz (w grubej PlayStation 2 był on wbudowany w konsolę), poddano modyfikacji port na MultiTapa. Zmiana rozmiarów pociągnęła za sobą wyeliminowanie wbudowania dysku twardego, co gracze sprytnie obchodzili bawiąc się dyskami pod USB. Malutka konsolka do dziś pozostaje jednym z najważniejszych sprzętów do grania w wielu polskich domach, co tylko udowadnia sukces nie tylko marketingowy, ale także designerski.



Dodatkowo w 2003 roku, w Japonii ukazał się "kombajn zwany PSX". Duże, srebrne pudełko było niczym innym, jak nagrywarką wideo z wbudowanym dyskiem twardym i obsługą gier z PSOne i PS2. Wtedy po raz pierwszy Sony zaprezentowało znany z PSP i PS3 XMB (Cross Media Bar). Niestety, PSX poniósł spektakularną klapę i nie zdobył popularności godnej poprzedniczek. Swoją drogą... co to w ogóle za interes?



Konsola ma zakończyć swój żywot już w przyszłym roku, choć prawdą jest, że... od około 12 miesięcy nie ukazuje się na nią nic godnego uwagi. Mimo wszystko, nawet mimo zatrważającej awaryjności, PlayStation 2 oraz PlayStation 2 Slim to zdaniem wielu najlepsza konsola wszech czasów nie tylko jeżeli chodzi o sprzedaż, ale również o gry. "Czarnulka" oferowała bowiem szeroki wybór tytułów z praktycznie każdego gatunku, ukazywały się na nią nawet gry strategiczne z gatunku RTS, co w jej czasach było na konsolach większą rzadkością, niż dziś. Dziękujemy Sony za tak wspaniały kawał sprzętu!

KOMPILACJE NAJLEPSZYCH GIER NA PLAYSTATION 2:


httpvh://youtu.be/YoLJ7p1aqf4

httpvh://youtu.be/tqndeQAI6I4

ORAZ JEDNA Z NAJLEPSZYCH REKLAM W TV:


httpvh://youtu.be/Z06X8mmMtZI

 



PlayStation 3 (PS3, PS3 Slim, pseudonim: "Chlebak")




Data Premiery:

16 i 17 Listopada 2006 (Japonia i USA), 23 Marca 2007 (Europa)
Specyfikacja: Procesor Cell Broadband Engine 3,2GHz, RSX 'Reality Synthesizer' 500 MHz, 256 MB GDDR3 650 MHz, 256 XDR DRAM, Blu-Ray, Wi-Fi, Bluetooth, 2x USB
Główni rywale: Nintendo Wii, Microsoft Xbox 360
Ilość sprzedanych konsol: 50,1 miliona
Największy tytuł: Call of Duty: Black Ops (10,24 miliona)
Cykl życia: planowany 10-cio letni do 2017 roku
Cena przy premierze: 1999 PLN i 2499 PLN za wersję 20GB albo 60GB
Aktualna cena: 1399 PLN za wersję 320 GB

Podobnie jak z PlayStation 2, o PlayStation 3 głośno było na długo przed premierą konsoli. A wszystko to z powodu jednego człowieka – Kena Kutaragiego. Gdyby specyfikacja zaprezentowana wtedy miała realny wpływ na wyposażenie konsoli przy premierze, to otrzymalibyśmy 2 wyjścia HDMI, 3 porty Ethernet i 6 portów USB [sprzęt dla nienormalnych, czy co? - dop. Pyszny]. Jednak już rok później, na pamiętnym przez wszystkich E3 2006 (pamiętnym, bo zaprezentowano tam pierwszy trailer Killzone 2, po którym można było palpitacji serca dostać), Sony pokazało ostateczną wersję konsoli... z jednym HDMI, jednym portem Ethernet i 4 USB. Jednak nie to zszokowało wszystkich, a CENA na poziomie 599 dolarów amerykańskich. Niedowierzaniom nie było końca, jeśli do tego dodać wypowiedź oficjeli Sony, że jeśli ktoś będzie chciał kupić PS3, to pójdzie do drugiej pracy, ostatecznie otrzymaliśmy wprost fatalny start PS3. I faktycznie tak było, firma od samego początku miała pod górkę, z jednej strony Xbox 360, który ukazał się rok wcześniej i wywalczył mocną pozycję na rynku, a z drugiej fatalne decyzje jej oficjeli, niezrozumiałe reklamy telewizyjne, zacietrzewienie w poglądach. Wysoka cena, słabe gry, oszukiwanie graczy renderami (pamięta ktoś Motorstorma?), problemy w zaopatrzeniu oraz fakt, że Microsoft zdobył większość ekskluzywnych tytułów firmy, nie wróżyły niczego dobrego. Wydawało się, że Sony leży...



Nic bardziej mylnego, z biegiem czasu zaczęły pojawiać się gry, które pomagały wydzierać rynek z rąk Microsoftu. Choć pierwsze tytuły dostępne wraz ze startem konsoli nie zachwycały. Dostaliśmy dobrego Motorstorma i Resistance: Fall of Man, potem Ridge Racer 7, i słabe Genji: Dawn of the Blades, Blazing Angels, NBA 2K7, Call of Duty 3 oraz parę innych, raczej niewartych wymienienia gier. W późniejszym czasie zaczęły pojawiać się perełki: Heavenly Sword, Uncharted: Drake's Fortune, Warhawk czy Ratchet and Clank Future: ToD. Ale to wciąż było za mało! Właściwie, to dopiero około 3 lat możemy z czystym sumieniem powiedzieć, że na PlayStation 3 "jest w co grać", bo pierwsze kilkanaście miesięcy jej żywota to pasmo porażek i niepowodzeń...

PlayStation 3 to prawdziwy kombajn multimedialny, obsługa formatu Blu-ray umożliwia oglądanie filmów wysokiej rozdzielczości. Format ten wygryzł z rynku promowany przez Microsoft odpowiednią przystawką HD-DVD. Japoński gigant wreszcie postawił na internetowe granie i możemy cieszyć się PlayStation Network i PlayStation Store, razem z wieloma innymi usługami: VidZone, MusicUnlimited, Comics Store, PlayStation Home, Netflix (w USA) i wiele, wiele innych, które dochodziły w poszczególnych uaktualnieniach oprogramowania. Właśnie owe uaktualnienia dają gigantyczne możliwości rozwoju konsoli, takie jak wprowadzenie pod nasze strzechy technologii 3D i kontrolerów ruchowych pokroju PlayStation Move, o którym szerzej przeczytacie w naszym teście owego urządzenia.



We wrześniu 2009 roku ukazała się wersja Slim konsoli, razem z restartem całej marki [i całe szczęście... - dop. Pyszny]. Zmieniono logo konsoli razem z czcionką. Zaprzestano oficjalnego pisania PLAYSTATION 3, na konsoli tłoczono samo "PS3", zmieniono także opakowania gier na te z nowym logo i czcionką. W konsoli zmieniono ekran startowy i głos w trakcie włączania. Sama konsola jest dużo mniejsza i lżejsza (o kolejno 33% i 36%), a także pobiera o ponad 40% mniej prądu. Zmniejszono Cella i RSX do procesu technologicznego 45nm, przeprojektowano chłodzenie, tak by konsola była cichsza, zrezygnowano z emulacji gier PS2 (już wcześniej...) i zamiast dotykowego włącznika zastosowano zwykły przycisk. Krótko po premierze PlayStation 3 Slim, Sony obniżyło cenę do pułapu €299, co pociągnęło za sobą gigantyczne zwiększenie sprzedaży konsol na rynku. W końcu, bo jeśli nie teraz, to kiedy?

Faktem jest, że PlayStation 3 ciągle się rozwija, z roku na rok ukazują się co raz lepsze gry, wspomnieć warto o Uncharted 3: Oszustwo Drake'a, Resistance 3, The Last Guardian i wielu innych. Faktem jest również, że takie tytuły ekskluzywne jak Uncharted 2 oraz God of War III udowadniają, że to właśnie konsola Japończyków jest w tej generacji "najmocniejsza". Sony planuje jak najdłuższy cykl życia konsoli, co przy możliwości uaktualnienia oprogramowania zdaje się być wielce prawdopodobne. Co Sony przygotuje dla nas ciekawego? Tego nie wie nikt. I mimo, że konsola nie skończyła jeszcze swojego żywota i wydaje się, że długo nie skończy, to poniżej montaż z gier na PS3...

KOMPILACJE NAJLEPSZYCH GIER NA PLAYSTATION 3:


httpvh://youtu.be/LagXtYj6xvY

ORAZ MONTAŻ REKLAM Z KEVINEM BUTLEREM W ROLI GŁÓWNEJ:


httpvh://www.youtube.com/watch?v=MaRSA7Fm7OY

 



RESZTA HISTORII DZIEJE SIĘ NA NASZYCH OCZACH... ;))


 

Źródło: własne

Komentarze (48)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper