Project Scorpio. Specyfikacja konsoli i ulepszenie gier z Xbox One i Xbox 360!

Gry
13571V
Project Scorpio. Specyfikacja konsoli i ulepszenie gier z Xbox One i Xbox 360!
Wojciech Gruszczyk | 06.04.2017, 20:01

Tak jak wcześniej zapowiadano. Microsoft nie czekał na E3 2017 z prezentacją pierwszych konkretów o Project Scorpio. Urządzenie zostało przedstawione przez brytyjski Digital Foundry, więc wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się ze szczegółami.

Na E3 2016 Microsoft zaskoczył. Firma nie tylko pokazała światu Xbox One S, ale jednocześnie wspomniała o przygotowaniu zdecydowanie mocniejszego sprzętu. Gracze marzyli, spekulowali, liczyli i wierzyli, ale w końcu otrzymaliśmy pierwsze informacje dotyczące nowej konsoli Amerykanów.

Dalsza część tekstu pod wideo

Oferta Tygodnia na Xbox Live pod znakiem Homefront: The Revolution

Project Scorpio 

  • CPU – własne osiem rdzeni  x86 z taktowaniem 2.3GHz
  • GPU - własne GPU, 40 dostosowanych jednostek obliczeniowych o częstotliwości 1172MHz
  • Pamięć - 12GB GDDR5
  • Pasmo pamięci - 326GB/s
  • Dysk twardy - 1TB 2.5-inch
  • Napęd optyczny  - 4K UHD Blu-ray
  • Zasilacz: 245 W
  • Wyjście HDMI: 2160p, 60 Hz, HDR10, HDCP 2.0
  • Kodeki wideo: HEVC/h.265, VP9, AVC/h.264, MPEG2, MPEG4 part 2, VC1/WMV9
  • Audio HDMI (zakodowane): Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, PCM 2.0/5.1/7.1, Dolby TrueHD z Atmos (z gier)
  • Audio HDMI (podawane): Dolby TrueHD (opcjonalnie Atmos), DD+ (opcjonalnie Atmos), DTS-HR/MA (opcjonalnie DTS:X)
  • Audio SPDIF (zakodowane): Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, PCM 2.0
  • Kodeki audio (odkodowane): AAC, MP3, MPEG1, WMV
  • Łączność bezprzewodowa: IEEE 802.11ac (5 GHz/2,4 GHz), 2x2 WiFi z WiFi Direct dla sieci domowych
  • Ethernet: IEEE 802.3 10/100/1000
  • Akcesoria radio: dedykowane radio bezprzewodowe Xbox Wireless

Dla porównania PlayStation 4 Pro:

  • CPU - Osiem rdzeni Jaguar w 2,1 GHz
  • GPU - 36 poprawionych jednostek obliczeniowych GCN w 911 MHz
  • Pamięc - 8 GB GDDR5
  • Przepustowość pamięci - 218 GB/s
  • Dysk twardy - 1 TB 2,5-cala
  • Napęd optyczny - Blu-ray

Dla porównania Xbox One: 

  • CPU - Osiem zmodyfikowanych rdzeni Jaguar w 1,75 GHz
  • GPU - 12 jednostek obliczeniowych GCN w 853 MHz (Xbox One S: 914 MHz)
  • Pamięc - 8 GB DDR3/32 MB ESRAM
  • Przepustowość pamięci - DDR3: 68 GB/s, ESRAM maks. 204 GB/s (Xbox One S: 219 GB/s)
  • Dysk twardy - 500 GB/1 TB/2 TB 2,5-cala
  • Napęd optyczny - Blu-ray (Xbox One S: 4K UHD)

Potwierdziły się wczorajsze plotki. Project Scorpio ulepszy wszystkie gry na Xbox One i Xbox 360. Gracze mogą oczekiwać:

  • Lepsza płynność działania i braku rozdarcia ekranu
  • Maksymalnej rozdzielczości przy dynamicznym skalowaniu 
  • Lepszego filtrowania tekstur 
  • Wsparcia Scorpio dla GameDVR
  • Szybszego ładowania
  • Należy zaznaczyć, że niektóre tytuły nie muszą działać na Scorpio, ale będzie to "mały odsetek" gier (ze względu na wymienione wyżej zmiany)

Przedstawiona specyfikacja prezentuje się okazale, ale Microsoft mówi wprost – wszystkie gry wydawane na Xbox One działające w 900p i 1080p zadziałają na Scorpio w natywnym 4K. Dziennikarze Digital Foundry mogli sprawdzić Forza Motorsport 6 w 4K i 60fps – podobno całość działa wyśmienicie, a jednocześnie GPU jest wykorzystywany w zaledwie 60-70%.

Project Scorpio posiada 12GB pamięci RAM, ale deweloperzy wykorzystają 8GB. Pozostałe 4GB zostały zarezerwowane na system operacyjny. Menu zadziała w tej sytuacji w natywnym 4K (to dwa razy więcej od Xbox One).

Inżynierowie z Redmond postanowili wbudować Direct3D 12 w procesor poleceń GPU. Dzięki temu odciążony zostanie procesor (nawet o połowę), bo wszystkie polecenia są natywnym wprowadzone do systemu kolejkowania poleceń – pozwoli to na odpowiednią komunikację gry z CPU.

Xbox GameDVR pozwoli na nagrywanie materiałów w rozdzielczości 4K i przy 60 klatkach na sekundę. Gracze otrzymają możliwość nagrywania obrazu w jakości HDR! A jest to wszystko możliwe dzięki wykorzystaniu kodeka nowej generacji HEVC.

Jak wygląda Scorpio? Dowiemy się dopiero na E3 2017. To właśnie na tym wydarzeniu zostanie pokazana obudowa, ale jednocześnie Microsoft zaznacza, że do przygotowania urządzenia wykorzystano radiator z komorą parową, a to wszystko jest dodatkowo wspierane przez wentylator – Amerykanie chcą mieć pewność, że chłodzenie w tym wypadku nie zawiedzie. Pod względem portów nie możemy oczekiwać jakiejkolwiek rewolucji – typowy układ od Xbox One.

Digital Foundry odpowiada również na ciekawe pytania – czy konsola jest mocniejsza od PlayStation 4 Pro? Tak, bo choć Sony posiada mocny sprzęt, to jednak Microsoft przygotował maszynę, która jest mocniejsza pod każdym względem.

Techdemo Forza Motorsport 6 działa w 4K i 60fps, a efekt zrywa kapelusze z głów. Gra działa doskonale i nawet po upiększeniu produkcji (włączeniu ustawień ultra, które znamy z Forza Motorsport Apex) konsola nawet nie drgnęła. Trzeba mieć przy tym świadomość, że silnik Forza to najlepiej zoptymalizowana maszyna od wewnętrznych zespołów Microsoftu.

Forza Motorsport 6 na Project Scorpio

Korporacja z Redmond nie ukrywa – w przypadku Xboksa 360 przygotowano najlepszą platformę dla deweloperów, ale już Xbox One nie prezentuje takiej jakości. Właśnie między innymi z tego powodu zdecydowano się stworzyć nową maszynę, dzięki której twórcy gier otrzymają możliwość kreowania pięknych gier w wyjątkowej jakości. Mike Ybarra podkreśla, że zadaniem Microsoftu było stworzenie najlepszego zestawu narzędzi, które pozwolą deweloperom na tworzenie absolutnie najlepszych wersji swoich produkcji.

Microsoft jednocześnie zaznacza – nawet jeśli nie będziemy posiadać telewizora 4K, to odczujemy różnicę w jakości rozgrywki! Gracze otrzymają możliwość wyboru trybu wydajnościowego (dobry w przypadku 1080p) lub trybu rozdzielczości (dobry przy 4K). Microsoft przygotował nawet specjalne wytyczne dla twórców gier, według których wszystkie tryby działania produkcji mają być dostępne dla telewizorów 4K i 1080p. W tej sytuacji jeśli nowa pozycja otrzyma wybór – 4K+30fps lub 1080p+60fps, to takie same opcje pojawią się w przypadku telewizorów 4K i FullHD. Jeśli będziemy posiadać odbiornik 1080p, to obraz zostanie zeskalowany w dół do odpowiedniej rozdzielczości – dzięki temu otrzymamy wyjątkowo ostry obraz i lepszy anti-aliasing niż w przypadku zwykłego 1080p.

Istotne różnice: 

  • Scorpio jest około 30% szybszy od Xbox One
  • Scorpio jest 4,6 razy mocniejszy od Xbox One
  • Scorpio posiada 8GB pamięci RAM (dla deweloperów) a Xbox One posiada 5GB pamięci RAM (dla deweloperów)

Źródło: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-project-scorpio-tech-revealed

Komentarze (575)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper