Gaming w rękach Elona Muska? Kontrowersyjny miliarder zapowiada wielką premierę
Firma xAI Elona Muska oficjalnie wkracza na rynek gier wideo, ogłaszając start własnego studia opartego na sztucznej inteligencji i rekrutację deweloperów gotowych tworzyć tytuły generowane przez AI.
To pierwszy tak ambitny krok technologicznego giganta w kierunku komercyjnych produktów rozrywkowych, a Elon Musk zapowiada premierę pierwszej gry jeszcze przed końcem 2026 roku.
Studio xAI stawia na całkowicie nowe podejście do projektowania gier. Zamiast tradycyjnych scenariuszy i ręcznie budowanych poziomów, światy, postacie i dialogi mają powstawać na bieżąco dzięki modelom AI takim jak Grok. W ofercie pracy dla „tutorów gier wideo” firma wymienia wynagrodzenie od 45 do 100 dolarów za godzinę i poszukuje specjalistów z doświadczeniem w game designie, informatyce lub mediach interaktywnych. Ich zadaniem będzie trenowanie Groka, testowanie prototypów i ocena mechanik gry generowanych przez sztuczną inteligencję.
Dotychczas Grok zademonstrował zdolność do tworzenia prostych gier arcade'owych w Pythonie, takich jak Tetris. Firma pracuje także nad zaawansowanymi „modelami światów” zdolnymi symulować fizyczne środowiska 3D z minimalnym udziałem człowieka. Musk wielokrotnie podkreślał, że celem jest przywrócenie grom „wielkości” i stworzenie doświadczeń niemożliwych do osiągnięcia tradycyjnymi metodami.
Branża przyjmuje plany xAI z mieszanymi uczuciami. Część obserwatorów widzi w AI szansę dla małych zespołów na tworzenie produkcji na skalę dotąd zarezerwowaną dla wielkich wydawców, inni ostrzegają, że algorytmy nie zastąpią wizji autorskiej i emocjonalnej głębi znanej z najlepszych gier.
Na razie projekt jest w fazie eksperymentalnej, ale wyznaczona przez Elona Muska data premiery pierwszej gry do końca 2026 roku sprawia, że branża uważnie obserwuje każdy kolejny krok xAI.