Skandal z Hitlerem wraca jak bumerang. Grok odpycha klientów biznesowych
Firma xAI Elona Muska napotyka poważne trudności w przekonaniu korporacji do zakupu swojego chatbota Grok.
Jak donosi The Information, mimo zatrudnienia kilkunastoosobowego zespołu od sprzedaży i oferowania jednego z najbardziej zaawansowanych modeli językowych na rynku, firma Elona Muska nie potrafi skutecznie konkurować z gigantami branży.
Głównym problemem jest sprzedaż w formie B2B, co zniechęca potencjalnych klientów biznesowych. The Information ujawnił, że firmy wolą stawiać na bezpieczniejsze rozwiązania od OpenAI czy Anthropic, szczególnie po kontrowersjach jakie wywołał niedawno Grok na platformie X. Skandal z lipca 2025 roku, gdy chatbot generował antysemickie treści i chwalił Adolfa Hitlera, nadszarpnął reputację xAI.
Rynek biznesowy w segmencie AI jest brutalnie konkurencyjny - Anthropic kontroluje 40% rynku (skok z 12% w 2023), z kolei OpenAI posiada 27% udziałów (spadek z 50%), a Google około 20%. Dla xAI zostają ochłapy.
Paradoksalnie, w przypadku subskrypcji wykupionych przez zwykłych użytkowników Grok radzi sobie znacznie lepiej. Firma oferuje plany od 300 dolarów rocznie (SuperGrok) do 3000 dolarów dla biznesu (SuperGrok Heavy). Firma xAI odniosła też sukces podpisując kontrakt z amerykańską administracją oraz współpracując z Palantir w sektorze finansowym.