Forspoken kosztowało więcej niż Final Fantasy XVI? Square Enix wypada blado na tle głównego rywala

Gry (plotka)
460V
Forspoken
Mateusz Wróbel | Dzisiaj, 13:15
PS5 XSX|S PC

Nowy raport zewnętrznej firmy analitycznej ujawnił szczegóły kosztów produkcji gier Square Enix, które - zdaniem inwestorów - są najwyższe w całej japońskiej branży.

Według 3D Investment Partners, jednego z największych akcjonariuszy wydawcy, firma od lat zmaga się z poważnym kryzysem zarządzania i potrzebuje natychmiastowych zmian. Inwestorzy zwracają uwagę, że ogromne budżety nie przekładają się na odpowiednią sprzedaż, a procesy produkcyjne trwają zbyt długo.

Dalsza część tekstu pod wideo

Z analizy wynika, że w ostatnich latach Square Enix wydawało na jedną dużą grę średnio około 15,6 mld jenów (ok. 100 mln dolarów). Najdroższym tytułem w badanym okresie okazało się Final Fantasy VII Remake z budżetem sięgającym 32,62 mld jenów, a tuż za nim plasuje się Final Fantasy VII Rebirth. Krytykę inwestorów wzbudziły też ogromne koszty Forspoken, które - według raportu - pochłonęło około 140 mln dolarów, choć ostatecznie sprzedało się znacznie gorzej niż produkcje z serii Final Fantasy.

Firma porównała Square Enix z Capcomem, który - mimo znacznie niższych budżetów - osiąga dużo lepsze wyniki sprzedażowe. Średni koszt dużej gry Capcomu to ok. 6,6 mld jenów (ok. 42 mln dolarów), a tytuły takie jak Monster Hunter Rise czy kolejne odsłony Resident Evil sprzedają się znacznie lepiej niż gry Square Enix. Dla kontrastu - Monster Hunter Rise rozszedł się w 17 mln egzemplarzy, co przewyższa wynik jakiejkolwiek gry Square Enix w historii.

Forspoken kosztowało więcej niż Final Fantasy XVI? Square Enix wypada blado na tle głównego rywala
resize icon

3D Investment Partners podkreśla, że duży problem wydawcy nie dotyczy wyłącznie pojedynczych tytułów, ale całego sposobu zarządzania firmą.

Inwestorzy twierdzą, że zyski Square Enix od lat rosną wolniej niż u konkurencji, a marże pozostają wyjątkowo niskie. W opublikowanym raporcie krytykują również plan rozwoju przedstawiony przez prezesa Takashiego Kiryu, określając go jako niekonkretny i pozbawiony realnych celów. Inwestorzy apelują o większą przejrzystość działań i fundamentalne zmiany w sposobie zarządzania jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w japońskiej branży gier.

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Final Fantasy XVI.

Źródło: 3DIPartners

Komentarze (19)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper