Steam jedną decyzją zniszczyło grę i studio. Twórcy błagali o pomoc, ale Valve nie miało litości
Włoskie studio Santa Ragione ogłosiło zbliżające się zamknięcie po tym, jak Valve zablokowało ich najnowszą grę Horses na Steam zaledwie tydzień przed premierą - 2 grudnia.
Deweloperzy zainwestowali około 100 tysięcy dolarów w produkcję horroru z czego aż połowę tej kwoty pożyczyli od znajomych. Teraz nie mają nawet szans na zwrot kosztów. Algorytm Valve odrzucił Horses wysyłając studiu automatyczną wiadomość w czerwcu 2023 roku, gdy gra znajdowała się w połowie rozwoju.
Platforma zarzuciła tytułowi „treści przedstawiające kontakty seksualne z udziałem małoletnich”. Studio kategorycznie temu zaprzecza, ponieważ wszystkie postacie mają powyżej 20 lat, co potwierdzili w szczegółowym FAQ. Twórcy podejrzewają jednak, że ban był spowodowany niedokończoną sceną z wczesnej wersji buildu, którą dawno zmieniono.
To przerażające, upokarzające i protekcjonalne być odrzuconym z powodu ‘nie, bo tak’ przez podmiot mający absolutną władzę nad twoją stabilnością finansową - powiedział współzałożyciel Pietro Righi Riva w rozmowie z Game Developer.
Studio przez miesiące błagało o wyjaśnienie przyczyn banu i oferowało zmiany w contencie, ale nie otrzymało odpowiedzi. Santa Ragione działa od 15 lat i zdobyło nagrodę Excellence in Narrative na Independent Games Festival 2024 za grę Mediterranea Inferno. Horses otrzymało certyfikaty PEGI i ESRB, a platformy Epic Games Store, GOG, Itch.io i Humble Store nie zgłosiły żadnych zastrzeżeń co do treści. Epic poprosił jedynie o cenzurę nagości w zdjęć z gry ich cyfrowym sklepie.
Steam kontroluje około 75 procent rynku dystrybucji cyfrowej na PC w 2025 roku. Bez dostępu do tej platformy studio przyznaje, że odzyskanie kosztów produkcji jest praktycznie niemożliwe. Horses trafi do sprzedaży za niecałe 5 dolarów, ale Santa Ragione prawdopodobnie zamknie swoją działalność, chyba że gracze sprawią studiu prezent kupując tytuł na innych platformach.