Sony chce być nowym gigantem rozrywki i przejmować następne IP. PlayStation to dopiero początek

Sony ma bardzo ambitne plany, które są związane z szerokopojętą branżą rozrywkową. Korporacja chce przejmować nowe IP, by rozbudowywać swój katalog.
Sony szykuje się na bardzo odważne ruchy. Japońska korporacja nie chce ograniczać się wyłącznie do tworzenia gier czy konsol – plany firmy sięgają znacznie szerzej i mają objąć całą branżę rozrywkową. Według najnowszego raportu Nikkei Asia, producent PlayStation zamierza coraz intensywniej inwestować w przejmowanie nowych IP, by stać się swoistym „domem handlowym zajmującym się branżą rozrywkową”.
Strategia Sony jest wyraźnie widoczna od lat. Zamiast tworzyć nowe marki od podstaw, firma konsekwentnie inwestuje w już istniejące IP – nie tylko w grach wideo, ale również w filmach, anime czy literaturze. Przykładem jest udział w Kadokawa, posiadającej bogate portfolio młodzieżowych powieści. Łączna wartość inwestycji Sony w IP w ostatnich siedmiu latach wyniosła aż 1,9 biliona jenów, co jasno pokazuje, że firma chce zbudować potężne zaplecze w wielu gałęziach rozrywki.




Według jednego z weteranów korporacji, cały proces kupowania, rozwijania i łączenia biznesów oraz własności intelektualnych ma na celu zwiększenie wartości Sony jako właśnie „entertainment trading house”. To podejście przypomina model funkcjonowania największych japońskich konglomeratów, takich jak Itochu, Mitsubishi czy Mitsui, które od dekad budują swoją pozycję poprzez szerokie inwestycje i dywersyfikację działań.
Analitycy zwracają jednak uwagę, że Sony mogłoby bardziej otwarcie komunikować swoje działania. Jak zaznacza Ayaka Inomata z Daiwa Securities, brak wystarczającej przejrzystości w raportach może wpływać na ocenę wartości spółki.
Przedstawiciele Sony zapowiedzieli jednak, że w przyszłości będą w większym stopniu ujawniać szczegóły dotyczące rozwoju biznesu rozrywkowego. Co więcej, już we wrześniu firma uruchomiła Pollinator Network – wewnętrzny system talentów zasilany generatywną AI, który wspiera współpracę między branżami i pozwala np. wykorzystywać technologie gamingowe w produkcji filmowej.