NVIDIA na Gamescom 2025: DLSS 4 w ponad 175 grach, rewolucja w GeForce NOW i nowe możliwości RTX AI Garage

Podczas tegorocznych targów Gamescom NVIDIA zaprezentowała potężny zestaw nowości związanych z technologiami RTX i sztuczną inteligencją. Najważniejszym ogłoszeniem jest uzupełniona lista ponad 175 gier i aplikacji wspierających technikę skalowania NVIDIA DLSS 4. Wśród tytułów znalazły się m.in. Borderlands 4, Resident Evil Requiem, Phantom Blade Zero, Dying Light: The Beast, The Outer Worlds 2, CINDER CITY czy PRAGMATA.
DLSS 4 z Multi Frame Generation potrafi wygenerować do trzech klatek obrazu przy każdej tradycyjnie renderowanej, co w praktyce oznacza nawet czterokrotny wzrost wydajności. Co istotne, technologia idzie w parze z ray-tracingiem i path-tracingiem – w najnowszych produkcjach gracze mogą liczyć na dostęp do tych udogodnień (path-tracing pojawi się między innymi w najnowszym Residencie).
NVIDIA ogłosiła też aktualizacje aplikacji GeForce – m.in. globalne profile DLSS Override czy powrót klasycznych ustawień 3D, takich jak anizotropowe filtrowanie czy ambient occlusion. Dodatkowo firma przypomniała o NVIDIA ACE, zestawie technologii AI pozwalających na naturalne interakcje głosowe z NPC-ami, które zostaną wykorzystane w grze The Oversight Bureau.




GeForce NOW – Blackwell trafia do chmury

NVIDIA ogłosiła również największą w historii aktualizację swojej platformy streamingowej. Już we wrześniu architektura Blackwell trafi do GeForce NOW, co oznacza dostęp do mocy kart graficznych klasy GeForce RTX 5080 w chmurze.
Nowa infrastruktura zapewnia:
- DLSS 4 Multi-Frame Generation w streamingu nawet do 5K/120 fps,
- tryb Cinematic Quality Streaming z wyraźniejszymi teksturami, głębszym kontrastem i dokładniejszym odwzorowaniem kolorów,
- obsługę do 360 fps w 1080p z technologią Reflex i opóźnienia poniżej 30 ms,
- 62 teraflopy mocy obliczeniowej oraz 48 GB pamięci VRAM w ramach serwerów RTX 5080, co przygotowuje platformę na nadejście AI w grach (2x więcej pamięci VRAM, niż do tej pory),
- niemal 3-krotnie wyższe osiągi względem poprzednich serwerów i ponad 3-krotnie lepsze rezultaty od PlayStation 5 Pro,
- wsparcie najnowszych procesorów AMD Zen 5 oraz technologii NVIDIA ConnectX-7 SmartNICs, co uczyni GeForce NOW najbardziej zaawansowaną platformą chmurową na rynku
Wraz z premierą zapowiedziano także funkcję Install-to-Play, czyli nowy system pozwalający uruchamiać poprzez chmurę gry z własnej biblioteki na Steam. Dzięki temu liczba dostępnych tytułów w GeForce NOW podwoi się do ponad 4,5 tysiąca. Warto tutaj dodać, że każdy użytkownik profilu Ultimate otrzyma 100 GB miejsca na swoje gry w pakiecie. To miejsce można rozszerzyć nawet do 1TB, ponosząc niewielką opłatę miesięczną. Ceny - 200GB kosztuje 3 dolary (ok. 15 zł), 500GB kosztuje 5 dolarów (ok. 25 zł), a 1TB wyceniono na 8 dolarów (czyli ok. 40 zł). Kwoty w złotówkach uwzględniają podatek VAT.
Na start do katalogu trafią najgłośniejsze premiery, m.in. Borderlands 4, Call of Duty: Black Ops 7, Dying Light: The Beast, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 czy The Outer Worlds 2. Warto też dodać, że NVIDIA zacieśnia współpracę z Discordem i Epic Games – jeszcze w tym roku użytkownicy będą mogli testować Fortnite bezpośrednio z poziomu Discorda, korzystając z darmowego triala GeForce NOW.
RTX AI Garage i Project G-Assist – AI bliżej graczy

Na Gamescom nie mogło zabraknąć aktualizacji związanych z RTX AI Garage. NVIDIA zaprezentowała nową wersję Project G-Assist, czyli asystenta AI pozwalającego kontrolować PC głosem i tekstem. Dzięki odchudzonemu modelowi, który zużywa 40% mniej pamięci VRAM, G-Assist działa teraz także na kartach RTX z minimum 6 GB VRAM, w tym na laptopach.
Funkcje obejmują m.in.:
- diagnostykę systemu i optymalizację wydajności w grach,
- wykresy z FPS, temperaturą GPU czy opóźnieniami,
- sterowanie ustawieniami GPU i peryferiów.
Do tego dochodzi G-Assist Plug-In Hub stworzony we współpracy z mod.io – miejsce, gdzie można pobierać wtyczki od społeczności. Dzięki nim gracze mogą np. przeszukiwać wiki bez wychodzenia z gry, generować obrazy AI czy sterować zestawami aplikacji jednym poleceniem.
Równolegle rozwija się też platforma RTX Remix do remasterów klasycznych gier. Od czasu premiery powstało już ponad 350 projektów i 100 opublikowanych modów, a na Gamescom ogłoszono zwycięzców konkursu RTX Remix. Najwięcej nagród zgarnął projekt Painkiller RTX Remix autorstwa Binq_Adams. Nowością, która trafi do Remix we wrześniu, będzie system cząsteczek oparty o path-tracing, pozwalający tworzyć realistyczne efekty wizualne w ponad 160 grach kompatybilnych z RTX Remix.