NVIDIA i Microsoft drastycznie zmniejszają zużycie VRAM! Testowane są kosmiczne techniki generowania obrazu

NVIDIA i Microsoft zaprezentowali prawdopodobnie jedno z największych ulepszeń technologicznych ostatnich miesięcy – połączenie Neural Texture Compression (NTC) z nową funkcją Cooperative Vector w DirectX 12 umożliwia nawet 90-procentową redukcję zużycia VRAM-u. Wyniki testów są imponujące.
Neural Texture Compression to technologia NVIDIA wykorzystująca sztuczne sieci neuronowe do kompresji i dekompresji tekstur w czasie rzeczywistym. W połączeniu z DirectX Raytracing 1.2, który wprowadza obsługę Cooperative Vectors (współdzielone operacje na macierzach i wektorach w shaderach GPU), można osiągnąć zupełnie nowy poziom optymalizacji.
W praktyce wygląda to tak:




- W słynnym teście „shoe render” (czyli test renderowania fotorealistycznego buta) aktywacja NTC + Cooperative Vectors w trybie domyślnym pozwoliła osiągnąć 2350 FPS.
- Po wyłączeniu (tryb DP4A) wydajność spadła do 1030 FPS – to aż 80% różnicy.
- Zużycie VRAM-u również spadło dramatycznie, co może oznaczać rewolucję zwłaszcza w grach AAA i VR.
First look at NVIDA's Neural Texture Compression with DXR1.2 Cooperative Vector!
— Osvaldo Pinali Doederlein (@opinali) July 15, 2025
First , this needs a preview driver (590.26), I installed that so you don't have too-and it corrupted the screen, only after a few hard-resets it decided to work.😅🧵
https://t.co/szgX1jVtcY
Technologia NTC działa obecnie wyłącznie na kartach graficznych NVIDIA, a konkretnie na sterownikach preview w wersji 590.26, które wprowadzają również funkcję Smooth Motion dla kart z rodziny RTX 40. Alternatywy od AMD i Intela nie oferują jeszcze odpowiedników NTC, ponieważ ich silniki zdolne do "neural-renderingu" są wciąż niedojrzałe.
Co ważne, nowe mechanizmy działają wewnątrz standardowych shaderów DirectX 12, więc nie wymagają od deweloperów przebudowy silnika – wystarczy wykorzystać nowe API. To oznacza, że kolejne generacje GPU od NVIDIA (w tym RTX 50 SUPER czy kolejne) mogą zyskać ogromny wzrost efektywności bez zwiększania ilości VRAM-u.
But my system survived so I ran the demo. And well... the tests scene is low-detail AF, you don't even need to zoom much. It has 15 textures, most of them 2K x 2K (as PNGs), still the rendered scene is unimpressive. But let's chalk that down to a cheap demo. pic.twitter.com/rrlUCf5cvo
— Osvaldo Pinali Doederlein (@opinali) July 15, 2025