NVIDIA i Microsoft drastycznie zmniejszają zużycie VRAM! Testowane są kosmiczne techniki generowania obrazu

Technologie
1523V
RTX 50
Maciej Zabłocki | Wczoraj, 13:45

NVIDIA i Microsoft zaprezentowali prawdopodobnie jedno z największych ulepszeń technologicznych ostatnich miesięcy – połączenie Neural Texture Compression (NTC) z nową funkcją Cooperative Vector w DirectX 12 umożliwia nawet 90-procentową redukcję zużycia VRAM-u. Wyniki testów są imponujące.

Neural Texture Compression to technologia NVIDIA wykorzystująca sztuczne sieci neuronowe do kompresji i dekompresji tekstur w czasie rzeczywistym. W połączeniu z DirectX Raytracing 1.2, który wprowadza obsługę Cooperative Vectors (współdzielone operacje na macierzach i wektorach w shaderach GPU), można osiągnąć zupełnie nowy poziom optymalizacji.

Dalsza część tekstu pod wideo

W praktyce wygląda to tak:

  • W słynnym teście „shoe render” (czyli test renderowania fotorealistycznego buta) aktywacja NTC + Cooperative Vectors w trybie domyślnym pozwoliła osiągnąć 2350 FPS.
  • Po wyłączeniu (tryb DP4A) wydajność spadła do 1030 FPS – to aż 80% różnicy.
  • Zużycie VRAM-u również spadło dramatycznie, co może oznaczać rewolucję zwłaszcza w grach AAA i VR.

Technologia NTC działa obecnie wyłącznie na kartach graficznych NVIDIA, a konkretnie na sterownikach preview w wersji 590.26, które wprowadzają również funkcję Smooth Motion dla kart z rodziny RTX 40. Alternatywy od AMD i Intela nie oferują jeszcze odpowiedników NTC, ponieważ ich silniki zdolne do "neural-renderingu" są wciąż niedojrzałe.

Co ważne, nowe mechanizmy działają wewnątrz standardowych shaderów DirectX 12, więc nie wymagają od deweloperów przebudowy silnika – wystarczy wykorzystać nowe API. To oznacza, że kolejne generacje GPU od NVIDIA (w tym RTX 50 SUPER czy kolejne) mogą zyskać ogromny wzrost efektywności bez zwiększania ilości VRAM-u.

Źródło: WCCFTech

Komentarze (19)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper