Nowa architektura od AMD zwana UDNA znacznie przyspieszy PS6 i kolejnego Xboxa. Szykuje się przełom!

Technologie
1070V
AMD UDNA_Radeon
Maciej Zabłocki | Dzisiaj, 13:50

AMD nie zamierza zwalniać tempa – do sieci trafiły nowe informacje o kolejnej generacji architektury graficznej „UDNA”, która trafi zarówno do przyszłych kart Radeon, jak i następnych konsol PlayStation i Xbox. Jeśli przecieki się potwierdzą, to czeka nas duży skok jakościowy – szczególnie w ray tracingu i sztucznej inteligencji.

Zgodnie z doniesieniami użytkownika Kepler_L2 z forum NeoGAF – znanego z celnych przecieków – zarówno PlayStation 6, jak i nowy Xbox mają korzystać z tej samej architektury GPU, rozwijanej właśnie przez AMD. Główne priorytety to ulepszony ray-tracing oraz AI – czyli dokładnie to, co zaczyna dominować w świecie gier na PC.

Dalsza część tekstu pod wideo

Ile zyskamy?

  • Rasteryzacja – wzrost wydajności o ok. 20% na jednostkę CU względem RDNA 4
  • Ray-tracing i AI – ponad dwukrotny wzrost wydajności, co może w końcu przynieść prawdziwy path-tracing w grach AAA na konsolach

AMD UDNA
resize icon

Obecnie PS5 Pro ma 60 CU, a Xbox Series X – 56 CU. PS5 Pro korzysta już z architektury zbliżonej do RDNA 4, oferując lepszy ray tracing i AI. Ale AMD nie zamierza się na tym zatrzymywać – UDNA to coś więcej niż tylko kolejne „RDNA 5” – to całkowicie nowy krok w rozwoju GPU, ze znacznie mocniejszym naciskiem na przetwarzanie neuronowe i techniki wspierające AI.

Przykład? AMD FSR 4 Redstone – nowa generacja skalowania obrazu i generowania klatek, która bazuje na sztucznej inteligencji i technologiach uczenia maszynowego. Dzięki temu możliwe będzie nie tylko poprawienie jakości grafiki, ale też utrzymanie stabilnej wydajności i płynności – co w połączeniu z path-tracingiem ma dać nam poziom bliski grafiki z pecetów z RTX 5080. Na papierze brzmi fantastycznie, pytanie czy w rzeczywistości też tak będzie.

AMD UDNA_2
resize icon

Warto przypomnieć, że Radeon RX 9070 XT ma tylko 64 jednostki CU (mniej niż 96 w RDNA 3), a i tak potrafi wyprzedzić starsze flagowce – właśnie dzięki poprawionej obsłudze ray-tracingu i AI. To pokazuje, że sama liczba CU to nie wszystko – architektura ma duże znaczenie. Trzymam kciuki, żeby kolejne konsole faktycznie potrafiły dostarczyć dobry RT, albo nawet PT. To byłaby graficzna rewolucja. 

Źródło: WCCFTech

Komentarze (38)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper