Unreal Engine 5.6 z dużym wzrostem wydajności CPU i GPU. Nowe demo pokazuje różnicę względem wersji 5.4

Unreal Engine 5.6 przynosi istotne usprawnienia w zakresie wydajności CPU i GPU względem wersji 5.4 – co może mieć ogromne znaczenie dla przyszłych gier opartych na silniku Epica.
Na kanale MxBenchmarkPC pojawiło się nowe porównanie wersji 5.6 i 5.4 Unreal Engine, w którym wykorzystano popularne Paris Tech Demo od Scans Factory. Materiał pokazuje działanie dema na karcie RTX 5080, w identycznych ustawieniach (z aktywnym Lumenem sprzętowym), zarówno w scenariuszach ograniczonym przez GPU, jak i przez CPU.
Wnioski są jednoznaczne:




- Wydajność GPU w wersji 5.6 wzrosła nawet o 25%, co wynika z lepszego wykorzystania zasobów karty graficznej (choć kosztem nieco wyższego poboru mocy).
- Największy skok zaliczył jednak CPU – do 35% lepszej wydajności oraz stabilniejsze frametime’y, co oznacza płynniejszy i bardziej przewidywalny obraz.
- Poprawiła się też jakość obrazu – nowy Lumen oferuje bardziej realistyczne oświetlenie globalne oraz wyraźnie lepsze odbicia.
Unreal Engine 5.6 zadebiutował oficjalnie na początku czerwca, tuż po prezentacji otwierającej Unreal Fest 2025, gdzie zaprezentowano najważniejsze nowości silnika. Wśród nich znalazły się:
- Ulepszenia sprzętowego ray-tracingu, przyspieszające działanie Lumen Global Illumination
- Szybsze strumieniowanie geometrii – kluczowe dla ładowania ogromnych, statycznych światów
- Przebudowane, bardziej intuicyjne narzędzia do śledzenia ruchu postaci
- Lepsze zarządzanie zasobami i optymalizacja pod kątem konsol nowej generacji
Warto dodać, że premiera UE 5.6 zbiegła się z pierwszym publicznym pokazem technologicznego dema Wiedźmina 4, które zaprezentowało możliwości najnowszej wersji silnika w praktyce.