Ghost of Yotei będzie lekcją japońskiej kultury. Twórcy przekształcili kulturalną tradycję w mechanikę

Ghost of Yotei zapowiada się na kolejną grę, która nie tylko dostarczy niesamowitych wrażeń graczom PlayStation 5, ale i może być inspiracją do zapoznania się z kulturą Japonii. Dlatego Sucker Punch postanowiło przybliżyć ją szerokiej grupie odbiorców.
Jakiś czas temu twórcy Ghost of Yotei postanowili przybliżyć nie swoją produkcję, a historię miasta Hokkaido, w którym będzie rozgrywać się historia nowej bohaterki, Atsu. Deweloperzy zapowiadali jednak, że nie będzie to jednorazowy przypadek.
Na blogu PlayStation ukazał się kolejny wpis, który tym razem jest skupiony na historii znaczącej społeczności i ich obyczajach. Mowa o Ajnach, którzy zamieszkują tereny Japonii od 7 tysięcy lat, a dziś są mniejszością etniczną osiedloną głównie we wspomnianym wcześniej Hokkaido. Sucker Punch Productions nieprzypadkowo się na nich teraz skupiło, gdyż jest to lud znany z prowadzenia życia w zgodzie z naturą i bycia mistrzami w m.in. zbieractwie, które ma być jedną z czynności wykonywanych w nadchodzącej grze.




Tworząc grę osadzoną na Hokkaido, wiedzieliśmy, że kluczowym elementem jest jak najlepsze i pełne szacunku przedstawienie kultury Ajnów. Na szczęście nawiązaliśmy kontakt z doradcą kulturowym Ajnów, zanim wyruszyliśmy w naszą podróż w celu zbierania materiałów referencyjnych, a ona była tak miła, że przedstawiła nas swojej rodzinie. Cała nasza grupa wspięła się na pobliską górę i poznawaliśmy się, zbierając warzywa. Było wspaniale, wszyscy z Sucker Punch przestali robić zdjęcia i pobrudzili sobie ręce. Zaczęliśmy naprawdę przyglądać się roślinom pod naszymi stopami. Był to uroczy sposób na nawiązanie nowych znajomości i rozpoczęcie naszej podróży w poznawaniu kultury Ajnów. Tej nocy postanowiliśmy wprowadzić zbieractwo do naszej nowej gry, chcieliśmy, aby gracze mogli dzielić to doświadczenie, które mieliśmy szczęście przeżyć. Mieliśmy również okazję zwiedzić wystawy w Muzeum Ajnów w Nibutani, rozmawiając z naszym doradcą. To naprawdę pomogło nam zorientować się, jakie przedmioty zobaczymy w grze i jak były używane.


Oprócz tego dyrektor kreatywny Nate Fox i jego towarzysze z Sucker Punch Productions (Ryuhei Katami, Jason Connell, Ian Ryan, Joanna Wang, Rob Davis) udali się na półwysep Oshima, aby odwiedzić zamek klanu Matsumae i dowiedzieć się m.in. jak wyglądało ich życie.
Eksploracja Półwyspu Oshima dała nam również doskonały wgląd w życie klanu Matsumae, który był tam silnie obecny w okresie, w którym rozgrywa się nasza gra. Interesujące było zobaczenie proliferacji wiśni na półwyspie, sprowadzonych tam z Honshu, a jednak rzadkich na reszcie wyspy. To naprawdę opowiedziało historię, jak rzadko zaludnione było Hokkaido w 1603 roku przez ludność Wajin. Staraliśmy się naśladować tę cechę w grze, opierając się na obszarach dzikiej przyrody między siedliskami. Oczywiście na Półwyspie Oshima klan Matsumae był bardzo obecny, przynosząc ze sobą poczucie Honshu.
Moim ulubionym przystankiem była imponująca świątynia Nikkō Tōshō-gū. Będąc tam, otrzymaliśmy błogosławieństwo dla gry od ucieleśnionego bóstwa, Tokugawy Ieyasu. Omamori i Ema, które otrzymaliśmy, dumnie stoją w naszym studiu na wysokiej półce skierowanej na południe. Są one ciągłym przypomnieniem czasu, który spędziliśmy na wycieczce badawczej. Chociaż nasza wersja Hokkaido jest fikcyjna, poczucie autentyczności, które staramy się stworzyć, ma swoje korzenie w tych rzeczywistych doświadczeniach.



Więcej zdjęć zrobionych przez twórców gry, która ma ukazać się 2 października na PlayStation 5, znajdziecie w tym miejscu.