PlayStation podbija serca kobiet! Sony wygrywa, ale Xbox nie zostaje w tyle

W 2025 roku rywalizacja między PlayStation 5 (PS5) a Xbox Series X|S wciąż trwa, ale jej ciekawym aspektem jest rosnąca liczba kobiet wśród graczy.
Sony sprzedało 74,15 mln konsol PS5, znacznie wyprzedzając Xboxa z 32,46 mln (luty 2025). Jednak najnowsze analizy i dane wskazują na to, że to Sony przyciąga więcej kobiet. W jaki sposób udało się to osiągnąć, jeśli chodzi o "żeńską publiczność"?




Kobiety cenią narracyjne gry, jak „Horizon Forbidden West” czy „The Last of Us Part II”, które oferują głębokie historie i silne kobiece postacie. To także efekt strategii Sony, która stawia na inkluzywność, jak sugerują analitycy.
Między innymi to dzięki takim decyzjom PlayStation odnotowało ogromny wzrost udziału kobiet – 41% graczy PS4 i PS5 to kobiety, w porównaniu z zaledwie 18% w erze PlayStation 1 (dane z Headphones Addict). Z kolei ponad 51% graczy PlayStation to osoby poniżej 35 lat, a 68% subskrybentów PS Plus to Pokolenie Z i Millenialsi (dane z SQMagazine).
I choć Xbox przyciąga ogromną liczbę aż 200 mln (dane z 2024 roku) aktywnych graczy, to wśród właścicieli konsol przeważają mężczyźni. Z kolei aż 28% użytkowników to osoby w wieku 25–34 lat, a 23% ma 35–44 lat (dane z DemandSage).
Subskrypcje sukcesywnie napędzają rynek. Kobiety, szczególnie na PlayStation, cenią funkcje społecznościowe i streaming – aż 12% tworzy treści. Niemniej to Xbox zyskuje najwięcej na usługach - np. Game Pass czy graniu w chmurze - zostawiając Sony “lekko” w tyle w przypadku ogólnej liczby aktywnych graczy.