Microsoft chciał „wyeliminować Sony z biznesu”? Korporacja odpowiedziała na zarzuty
W zeszłym tygodniu głośnym tematem była wiadomość e-mail, którą Matt Booty, szef Xbox Games Studios, wysłał do Tima Stuarta, dyrektora finansowego Microsoftu. Przedstawiciele przedsiębiorstwa potwierdzili prawdziwość słów, jednakże odnieśli się do ich głębszego znaczenia.
Gdy Microsoft walczy o Activision Blizzard w amerykańskim sądzie i przedstawia racje przeciwko argumentom Federalnej Komisji Handlu, na drugim froncie trwa walka z „grupą graczy”, która w zeszłym miesiącu pozwała firmę. Jak wiemy od pewnego czasu, tak naprawdę są to prawnicy pragnący zaszkodzić Amerykanom i uzyskać odpowiednio wysokie odszkodowanie.
Właśnie w trakcie opisywanej sprawy został ujawniony „niepodważalny dowód na to, że Microsoft miał zamiar wyeliminować z rynku swoją główną konkurencję, Sony PlayStation” – był to e-mail, w którym dwóch pracowników nawiązało do tematu ewentualnego usunięcia producenta PS5 z rynku.
Okazuje się, że słowa szefa Xbox Games Studios odnoszą się do przewagi, którą Microsoft zyskał na rynku subskrypcji:
Innym poglądem niż ogólny pogląd poniżej może być to, że my (Microsoft) jesteśmy w bardzo wyjątkowej sytuacji, aby móc wyeliminować Sony z biznesu. Jeśli uważamy, że zawartość gier wideo ma znaczenie za 10 lat, możemy spojrzeć wstecz i powiedzieć: "W sumie warto byłoby stracić 2 lub 3 miliardy dolarów w 2020 roku, aby uniknąć sytuacji, w której Tencent, Google, Amazon lub nawet Sony stały się Disneyem gier i posiadają większość wartościowych treści". Na przykład, w tym momencie praktycznie niemożliwe jest, aby ktokolwiek uruchomił nową usługę strumieniowania wideo na dużą skalę. Na jakich treściach ją oprzeć? Serwisy takie jak Hulu i CBS All Access będą trywialnymi graczami w tej przestrzeni. Jeśli chodzi o gry, Google ma od 3 do 4 lat na uruchomienie studia. Amazon nie wykazał zdolności do realizacji treści w grach. Treści to jedyna fosa, jaką mamy, pod względem katalogu działającego na obecnych urządzeniach i możliwości tworzenia nowych. Sony jest tak naprawdę jedynym graczem, który może konkurować z Game Pass, a my mamy 2 lata i 10 milionów subskrypcji przewagi. Jeśli zmienimy kurs co do dnia i daty, trudno będzie przekonać ludzi, że takie rzeczy jak Mixer czy Xcloud mają duże szanse na przetrwanie.
Some explosive documents coming out of the FTC v. Microsoft trial, as they're being uploaded today. Matt Booty says Microsoft could "spend Sony out of business," here in a 2019 email. pic.twitter.com/KLuBrXwkDe
— Shannon Liao (@Shannon_Liao) June 26, 2023
Temat poruszony w korespondencji zyskał spory rozgłos, a media podkreślają, że gigant z Redmond chce wyeliminować Sony z biznesu, co zmusiło producenta Xboksów do wydania oświadczenia dla redakcji The Verge. David Cuddy, dyrektor generalny ds. publicznych w Microsofcie, stwierdził, że e-mail ma 3,5 roku, został opublikowany przed próbą przejęcia Activision Blizzard i nie ma nic wspólnego z analizowanym tematem:
Ten e-mail ma trzy i pół roku i poprzedza ogłoszenie naszego przejęcia o 25 miesięcy. Odnosi się do trendów branżowych, których nigdy nie realizowaliśmy i nie ma związku z przejęciem.
Komentarz nie zmienia zbyt wiele w sprawie, lecz potwierdza, że e-mail rzeczywiście został wysłany, a przynajmniej 25 miesięcy temu Matt Booty nie pisał o wyeliminowaniu Sony z rynku dzięki rozbudowanemu portfolio Activision Blizzard... a chciał podkreślić dominację Xbox Game Pass na rynku subskrypcji.