God of War Ragnarok to „bezapelacyjnie gra z PlayStation 4”. Produkcja jest „niesamowicie dopracowana”

Gry
5478V
God of War Ragnarok Kratos
Iza Łęcka | 04.11.2022, 10:47

God of War Ragnarok jest następną pozycją PlayStation Studios, która debiutuje na dwóch generacjach, dlatego specjaliści z Santa Monica Studio dołożyli wszelkich starań, by tytuł zarówno wyglądał jak i działał dobrze na PlayStation 5 oraz PlayStation 4.

Nie musieliśmy zbyt długo czekać na rozbudowaną techniczną analizę God of War Ragnarok przygotowaną przez ekipę Digital Foundry. Na początku artykułu John Linneman odwołał się do wypowiedzi jednego z deweloperów Santa Monica Studio, który niedawno wspomniał, iż przygoda Kratosa była pierwotnie stworzona na PlayStation 4, a dopiero później została przeniesiona na PlayStation 5.

Dalsza część tekstu pod wideo

„Moim pierwszym spostrzeżeniem jest to, że Ragnarök jest niesamowicie dopracowany. Modelowanie jest fenomenalne w całej grze, w każdej postaci i stworzeniu, ale nie chodzi tylko o same projekty, ale o ogólną reżyserię scenek i animację”.

Dziennikarz docenia ogromną różnorodność światów, w których każda kraina posiada swój „wizualny smaczek”. Jednocześnie zaznacza, że w porównaniu z God of War z 2018 roku twórcy znacząco poprawili oświetlenie:

„Przede wszystkim, oświetlenie w grze zostało znacząco przebudowane, zwłaszcza jeśli chodzi o oświetlenie pośrednie. Tak, jest ono wcześniej obliczone, ale znacznie lepiej oddaje zachowanie światła”.

Linneman nawiązuje między innymi do oszałamiającej liczby dopracowanych szczegółów, poprawionych odbiciach światła czy systemu deformacji śniegu. Najnowsza produkcja jest naturalną ewolucją gry z 2018 roku, która doczekała się wielu wizualnych ulepszeń, a specjalista mógł bezpośrednio porównać kilka miejscówek i nie ukrywa swojego zachwytu:

„Ale jak duży jest tak naprawdę upgrade? W tym miejscu robi się ciekawie. Jasne jest, że zespół dokonał ulepszeń w stosunku do poprzedniej gry na poziomie wizualnym, ale wydaje się, że jest to naturalna ewolucja. Podczas swojego czasu z grą, będziesz ponownie odwiedzać pewne lokalizacje z ostatniego wpisu, a to pozwala nam bezpośrednio porównać z oryginałem z 2018 roku. Po pierwsze, dom Kratosa jest dobrym punktem wyjścia - od wprowadzenia, pogoda i pora dnia różnią się nieznacznie, ale czuję, że oświetlenie stanowi miłą poprawę. W sequelu jego dom jest wizualnie bardziej imponujący, zawiera dokładniejsze cienie i bardziej zdefiniowaną zarys. Patrząc na pole przed jego domem, powierzchnia śniegu jest bardziej zniuansowana, a na dalszym planie widać więcej drzew. Nie ulega jednak wątpliwości, że z technologicznego punktu widzenia gra wygląda bardzo znajomo - choć z pewnością jest piękna”.

Redaktor Digital Foundry dochodzi do wniosku, że cross-generacyjna natura produkcji w pewien sposób... pomaga:

„Cross-genowa natura tytułu ma jednak swoje zalety. Bardziej niż jakakolwiek inna gra, w którą grałem w tym roku, God of War: Ragnarök sprawia wrażenie niewiarygodnie dopracowanego, nawet w swojej przedpremierowej formie. Nie ma tu żadnych zacięć, przeciągnięć czy innych dziwactw. Nie natknąłem się na żadne błędy czy wizualne glitche, a wszystko jest dopracowane do perfekcji. Może i nie jest to szczytowe osiągnięcie technologiczne, ale prezentacja jest tak pięknie zrealizowana i dopracowana, że trudno nie być pod wrażeniem”.

Zespół Digital Foundry dokonał analizy wszystkich trybów, by uwzględniając sprzęty graczy, zaproponować dwa najdogodniejsze rozwiązania. Jednocześnie w artykule zostało podkreślone, że autorzy mogli się pokusić o podkręcenie oprawy:

„Tak więc, biorąc pod uwagę te informacje, pozwólcie mi podsumować, jakie są najlepsze sposoby na grę na PlayStation 5. Jeśli masz nowoczesny telewizor wysokiej klasy z obsługą 4K 120Hz, sugerowałbym tryb wysokiej częstotliwości odświeżania. Wydaje się najbardziej responsywny i naprawdę tracisz bardzo niewiele pod względem ogólnej jakości obrazu i szczegółów. Wygląda to fantastycznie. Jeśli nie masz takiego telewizora, moja sugestia to trzymanie się trybu wydajności 60Hz. Otrzymasz idealnie stabilny frame-rate i doskonałą jakość wizualną - to jedna z najbardziej stabilnych gier 60fps, jakie widziałem na konsolach”.

„Moim głównym zarzutem jest to, że tryby jakości nie oferują tak dużego skoku, jak bym chciał. Czuję, że jest mnóstwo miejsca i ten tryb mógłby skorzystać z czegoś takiego jak cienie ray-traced, które są bardzo przydatne i szybkie na tej klasie sprzętu AMD. W obecnej formie trudno jednak polecić tryb jakości”.

God of War Ragnarok ładuje się o 10 sekund szybciej na PlayStation 5 niż na PlayStation 4. Gracze muszą mieć jednak świadomość, że jest to tytuł stworzony na PS4 i ulepszony w wersji PS5:

„I to sprowadza nas z powrotem do tematu cross-gen - God of War: Ragnarök jest bezapelacyjnie grą na PlayStation 4, która otrzymała ulepszone wydanie na PS5 i, ogólnie rzecz biorąc, to się sprawdza, ale moje uczucia są nieco mieszane. Do zalet takiego podejścia należy zaliczyć niezwykle wysoki poziom wykonania i dopieszczenia. Jestem całkiem pewien, że gra "od podstaw na PS5 God of War" nie zapewniłaby całkowicie zablokowanych 60 klatek na sekundę, nie mówiąc już o 80-90 klatkach na sekundę, które można uzyskać w trybie wysokiej wydajności. W pewnym sensie, grając w to na PS5 czujesz się jak w każdej innej grze wieloplatformowej na komputerze do gier. To to samo doświadczenie, ale ulepszone i to jest dobra cecha.

Jednak analizując ogólną strukturę gry, nie mogę się powstrzymać od rozważenia innych możliwości. Nie chciałbym, aby God of War stał się grą z otwartym światem, bo jest poczucie, że wszystkie małe animacje, przestrzenie do czołgania się i ciasne przeciski spowalniają ogólne tempo. Czy twórcy mogliby jeszcze bardziej rozwinąć projekt świata, gdyby to była gra na wyłączność? Może tak, może nie. Jeśli jednak chodzi o oprawę wizualną, to w moim odczuciu Ragnarök odnosi ogólny triumf. Tak, wrażenia z gry są podobne na wszystkich trzech konsolach, ale to wciąż jedna z lepiej wyglądających gier tego typu na rynku, która wykorzystuje możliwości PS5. Nie jest to skok generacyjny w stosunku do poprzedniej gry, ale naturalna ewolucja tego, co zostało osiągnięte wcześniej”.

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do God of War: Ragnarok.

Źródło: Eurogamer.net

Komentarze (257)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper