Iza Łęcka Iza Łęcka 04.05.2021 07:01
PlayStation logo
2691V

Sony faktycznie blokowało cross-play na PS4. Epic planował zrobić z firmy „bohaterów”

Sprawa sądowa Apple vs. Epic Games skutkuje ujawnieniem następnych poufnych informacji, które w nieco innym świetle przedstawiają branżowe wydarzenia, do jakich doszło w ciągu ostatnich lat. Okazuje się, że Sony bardzo długo blokowało cross-play, a dopiero zyski skłoniły korporację do udostępnienia swoich serwerów. Wiadomość potwierdził Tim Sweeney.

Nie jest żadną niespodzianką, że Sony niezwykle długo zwlekało z dołączeniem do cross-platformowej rozgrywki w wielu tytułach, jednakże to nie opinia graczy miała skłonić przedsiębiorstwo do przychylności wobec wspólnej gry na serwerach. Najnowsze dokumenty potwierdzają, że Microsoft i Nintendo chętnie decydowały się na wspólne zmagania, jednakże producent PlayStation bardzo długo nie był zainteresowany opcją.

Już wczoraj wspominaliśmy o dokumencie, zgodnie z którym Japończycy chcieli otrzymywać dodatkowe rekompensaty za dzielenie się swoją społecznością. Wraz z upływem czasu światło dzienne ujrzały następne doniesienia, które zdradzają, jak Epic Games próbowało przekonać giganta branży do współpracy.

Producent PlayStation blokował cross-play w Fortnite, co bezpośrednio i negatywnie wpływało na plany Epic Games. Joe Kreiner, wiceprezes Epic ds. rozwoju biznesu, prosił Japończyków o przychylność – twórcy przekonywali, że „Fortnite stał się największą grą na PlayStation”, a Sony miało zostać bohaterem całej operacji:

„Ogłaszamy crossplay we współpracy z Sony. Epic robi wszystko, by Sony wyglądało jak bohaterowie” – Joe Kreiner.

Co więcej, Epic Games zaoferowało promowanie marki PlayStation na E3 lub dodanie unikalnych, ekskluzywnych postaci dla subskrybentów PlayStation Plus.

„Sprawmy, by była to ogromna wygrana dla nas wszystkich. Epic nie zmienia zdania w tej kwestii, więc po prostu dojdźmy do porozumienia teraz” - dodał Kreiner.

Gio Corsi, ówczesny starszy dyrektor Sony ds. relacji z deweloperami, odrzucił pomysł cross-playu, twierdząc że „bez względu na wielkość tytułu” nie jest to odpowiednie dla Sony.

„Jak wiecie, wiele firm bada ten pomysł i ani jedna nie potrafi wyjaśnić, w jaki sposób gra cross-konsolowa poprawia biznes PlayStation” – Gino Corsi.

Wszystko zmieniło się w sierpniu 2019 roku – zgodnie z treścią „cross-platform revenue share” wydawcy są zmuszeni do płacenia Sony za każdym razem, gdy gracze PlayStation przyczyniają się do wzrostów przychodu w tytułach cross-platformowych o więcej niż określony procent. Firmy mają „zrekompensować spadek przychodów” – tylko producent z Kraju Kwitnącej Wiśni zabezpieczył się umową tego typu.

Dotychczas mogliśmy zapoznać się z poufną dokumentacją, nie wiedząc, czy plany zostały wdrożone w życie – wymóg postawiony przez Sony potwierdził Tim Sweeney podczas rozprawy Epic Games vs. Apple. Twórcy Fortnite w określonych warunkach muszą płacić Japończykom:

Źródło: https://www.theverge.com/2021/5/3/22417560/sony-ps4-cross-play-confidential-documents-epic-games-agreements

Tagi: cross-play Nintendo PlayStation Xbox