W 2005/2006 roku ekipa Core Design pracowała nad remake'ami pierwszej części Tomb Raidera. Gra zatytułowana "Tomb Raider: 10th Anniversary Edition" miała trafić na rynek jeszcze przed Tomb Raider Legend, wydanym w kwietniu 2006 r. Ostatecznie jednak coś poszło nie po myśli studia i projekt został skasowany na początku 2006 r.
Jak stwierdził Gavin Rummery, remake był "prawie skończony". Do jego skasowania doszło jednak w związku z chęcią stworzenia crossplatformowego wydania, które zaproponowało studio Crystal Dynamics. Ostatecznie właśnie ten, działający na silniku Tomb Raider: Legend projekt, pojawił się na rynku w 2007 roku jako Tomb Raider Anniversary.
Pamięć o nieudanym projekcie Tomb Raider: 10th Anniversary Edition przepadłaby, gdyby nie to, że jeden z twórców wrzucił pliki z projektem do Internetu. W ten sposób wyciekła pecetowa wersja alfa Tomb Raider: 10th Anniversary Edition, w której nie są funkcjonalni przeciwnicy. Śmiało można jednak eksplorować na PC kilka poziomów - m.in. ten z Grecji i Peru. Zobaczcie sami, jak to wygląda poniżej.