Wojciech Gruszczyk Wojciech Gruszczyk 21.09.2020 20:29
Xbox Game Studios
3001V

Xbox Game Studios robi teraz ogromne wrażenie. Microsoft posiada armię do walki o nową generację?

Microsoft potwierdził dzisiaj przejęcie Bethesdy i tym samym znacząco zwiększył swoje możliwości produkcyjne. Wszystkie gry Xbox Game Studios będą trafiać do Xbox Game Pass i trudno nie odnieść wrażenia, że dzisiejszy ruch był kluczowy... A to nie koniec dużych zakupów.

O godzinie 15:00 pojawiła się wiadomość, która zaskoczyła wszystkich. Microsoft potwierdził nabycie Bethesdy za 7,5 mld dolarów i jednocześnie zaznaczył – wszystkie gry studia będą teraz dostępne w Xbox Game Pass. Korporacja jednym ruchem zdobyła nie tylko osiem nowych zespołów, ale zyskała wielkie możliwości produkcyjne, by na nowej generacji oferować mnóstwo tytułów w ramach jednego i stałego abonamentu.

Xbox Game Studios robi teraz ogromne wrażenie

Korporacja posiadała w swoich szeregach jeszcze takie zespoły jak 343 Industries (Halo), Rare (Sea of Thieves), The Coalition (Gears of War), Turn 10 Studios (Forza Motorsport), Mojang Studios (Minecraft), ale Microsoft doskonale wiedział, że taka formacja nie zdoła zrealizować przyjętego planu. To właśnie z tego powodu rozpoczęto rozbudowę Xbox Game Studios i od 2018 roku do „rodziny” Phila Spencera dołączyły Compulsion Games (We Happy Few), Ninja Theory (Hellblade: Senua's Sacrifice), inXile Entertainment (Wasteland), Obsidian Entertainment (The Outer Worlds), Playground Games (Forza Horizon), Undead Labs (State of Decay) oraz założono The Initiative (wciąż nie znamy wielkiej gry AAAA rozwijanej przez zespół). Następnie korporacja potwierdziła przejęcie Double Fine Productions (Psychonauts) czy też oficjalnie przywitano World's Edge (Age of Empires).

Już w tym momencie Xbox Game Studios wyglądało bardzo dobrze, a należy dodać, że Microsoft przeznaczył znaczące środki na rozbudowę każdego zespołu – to między innymi dzięki temu Playground Games może pracować nad nową Forzą oraz jednocześnie rozwija Fable.

Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że to nadal było mało. Microsoftowi potrzebne było 2-3 głośnych zespołów, które mają nie tylko renomę na rynku, ale potrafią systematycznie tworzyć świetne gry i... Dzisiaj powitano Bethesdę w szeregach Xbox Game Studio. Teraz Microsoft posiada 23 zespoły pracujące nad grami:

  1. 343 Industries (Halo)
  2. Rare (Sea of Thieves)
  3. The Coalition (Gears of War)
  4. Turn 10 Studios (Forza Motorsport)
  5. Mojang Studios (Minecraft)
  6. Compulsion Games (We Happy Few)
  7. Ninja Theory (Hellblade: Senua's Sacrifice)
  8. inXile Entertainment (Wasteland)
  9. Obsidian Entertainment (The Outer Worlds)
  10. Playground Games (Forza Horizon)
  11. Undead Labs (State of Decay)
  12. The Initiative (wciąż nie znamy wielkiej gry AAAA rozwijanej przez zespół)
  13. Double Fine Productions (Psychonauts)
  14. Xbox Game Studios Publishing (zespół odpowiedzialny za wydawanie gier)
  15. World's Edge (Age of Empires)
  16. Bethesda Softworks (Fallout, The Elder Scrolls)
  17. id Software (DOOM)
  18. ZeniMax Online Studios (The Elder Scrolls Online)
  19. Arkane (Dishonored)
  20. MachineGames (Wolfenstein)
  21. Tango Gameworks (The Evil Within)
  22. Alpha Dog
  23. Roundhouse Studios (Rune 2)

Xbox Game Studios = Xbox Game Pass

Nie możemy tutaj zapomnieć o najważniejszym: Microsoft ma plan. I właśnie dzisiaj jesteśmy świadkami jego pełnej realizacji. Każde z przedstawionych powyżej zespołów będzie pracować nad przygotowaniem gier dla Xbox Game Pass.

Już teraz nie tylko nowe Halo, kolejna Forza, następne Gearsy trafią do katalogu usługi, ale także The Elder Scrolls 6, DOOM 3, Dishonored 3, The Evil Within 3, Fallout 5 czy też każde nowe IP stworzone przez deweloperów Bethesdy. I gracze otrzymają dostęp do tych gier w ramach jednego abonamentu. Tutaj ponownie trzeba pamiętać o jednym: tworzenie pozycji kosztuje nie tylko masę pieniędzy, ale trwa długo. Jednak mając tak duże wewnętrzne możliwości, Microsoft będzie mógł stale oferować przynajmniej dobre propozycje w ramach Xbox Game Pass.

Jeśli Microsoft zastosuje taktykę, którą widzieliśmy już w przypadku takich zespołów jak Playground Games, inXile Entertainment, Ninja Theory oraz Obsidian Entertainment, czyli będzie nie tylko inwestował duże pieniądze w przejęcia, ale również rozbudowę zespołów, to takie id Software oraz MachineGames mogą otrzymać szansę stworzenia jeszcze lepszych tytułów.

Gry Bethesdy ekskluzywnie? To nie ma znaczenia

Phil Spencer potwierdził, że nie zamierza ingerować w czasową ekskluzywność Deathloop i Ghostwire: Tokyo na PS5, a „przyszłe gry Bethesda będą dostępne na Xbox, PC i „innych konsolach w zależności od przypadku”.”. Szef marki Xbox tak naprawdę nie powiedział „Bethesda zaoferuje nowe produkcje na PlayStation 5” lub „gry Bethesdy ominą PS5”, ale dla fanów marki Xbox nie powinno mieć to większego znaczenia. Oni i tak zagrają w te wszystkie przygody w ramach jednego abonamentu – a reszta graczy (niezależnie od platformy) będzie musiała za te atrakcje zapłacić... A osławione już 349 zł za jedną pozycję może skusić wielu do sięgnięcia po Xboksa i Xbox Game Pass.

Microsoft posiada armię do walki o nową generację?

To jak... Taka wizja nowej generacji Was przekonuje i Microsoft ma w końcu odpowiednie zespoły, by zaoferować graczom produkcje o odpowiedniej wartości? Chętnie przeczytam Wasze spostrzeżenia na temat dzisiejszej sytuacji... A od siebie dodam jedno – Phil Spencer nie zakończył zakupów. Kolejne studia mają zostać ujawnione jeszcze w tym roku.

Tagi: bethesda xbox Xbox Game Studios