Blog użytkownika Mateusz Lewandowski

Mateusz Lewandowski Mateusz Lewandowski 20.10.2020, 05:00
Baldur’s Gate 3 (Wczesny Dostęp) - Recenzja. Obiecujący początek wciągającej przygody RPG na lata
150V

Baldur’s Gate 3 (Wczesny Dostęp) - Recenzja. Obiecujący początek wciągającej przygody RPG na lata

Dokładnie dwa tygodnie temu, dnia 6 października na platformie Steam zadebiutowała najnowsza produkcja studia Larian, Baldur’s Gate 3. Produkt wygląda jak obiecujący początek głębokiej i wciągającej przygody RPG na lata.

Baldur’s Gate 3 został wydany przez Larian Studios, 6 października na platformie Steam we wczesnym dostępie, co daje graczom możliwość, aby zagłębić się w produkcję jeszcze przed jej pełną oficjalną premierą. Aktualna wersja gry koncentruje się wyłącznie na pierwszym z trzech aktów gry, który oferuje około 20-25 godzin rozgrywki, a jednocześnie daje graczom wgląd w większość systemów i mechanik, które przyjdzie nam ogrywać tuż po wydaniu ostatecznej wersji. Jestem osobą, która zazwyczaj unika grania w gry we wczesnym dostępie na rzecz gier, które są już ukończone i dopracowane, a ogrywanie Baldur's Gate 3 kilka dni po wydaniu było przypomnieniem, dlaczego mam tendencję do czekania.

W obecnej formie nie ma najmniejszych wątpliwości, że Baldur’s Gate 3 jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie produkcji. Gra zmaga się z licznymi błędami i problemami technicznym a optymalizacja produkcji stoi aktualnie na naprawdę niskim poziomie. Brakujące animacje postaci i opóźniony dźwięk były jednymi z najczęstszych problemów, na które natknąłem się na samym starcie mojej przygody z tą grą. Chociaż produkcja wizualnie jako całość prezentuje się wspaniale, zdarzały się momenty, w których pięknie widoki były tłumione przez tekstury o niskiej rozdzielczości, trzeba jednak pamiętać, że aktualna wersja jest funkcjonalna, ale jeszcze nie w pełni dopracowana. Pomimo wielu problemów, które są nieuniknione w przypadku wydania, które zostało wydane we wczesnym dostępie, to co Larian Studios zaoferowało nam w ich najnowszej produkcji, jest nadal przyjemnym i satysfakcjonującym doświadczeniem. Biorąc pod uwagę, że w nadchodzących tygodniach i miesiącach ukaże się z pewnością sporo aktualizacji i poprawek, najlepszym podejściem do wydania wczesnego dostępu jest potraktowanie tej gry jako rozszerzonej wersji demonstracyjnej tego, co (ostatecznie) będzie ogromnym, bardzo szczegółowym RPG w przyszłości. 

(Edytor postaci dostarcza nam sporo narzędzi aby odpowiednio dopasować swoją postać, od koloru skóry i włosów po tatuaże i rysy twarzy)

Na samym początku naszej przygody, tuż po filmowej scenie otwierającą fabułę, Baldur’s Gate 3 przenosi nas do świetnie zaprojektowanego kreatora postaci, gdzie przyjdzie nam stworzyć naszego grywalnego bohatera, a także wybrać podstawowe umiejętności dla naszej klasy postaci. Larian Studios zachowuje doskonałą równowagę dzięki fantastycznemu kreatorowi postaci, który wydaje się usprawniony, przystępny i ma wystarczającą głębię, aby ożywić postacie gracza, zwłaszcza że wszystkie wyglądają niesamowicie po ukończeniu. Mamy do dyspozycji sporo narzędzi tak, aby odpowiednio dopasować naszą postać pod siebie, od koloru skóry i włosów po tatuaże i rysy twarzy. Co ciekawe, twórcy ostatnio poinformowali, że są zawiedzeni brakiem kreatywności wśród graczy w kwestii kreatora postaci, o czym możecie przeczytać więcej w tym temacie.

(Baldur's Gate 3 to jedna z najlepszych adaptacji gier w uniwersum D&D, pomimo długiej drogi do pełnego wykorzystania jej potencjału)

Baldur’s Gate 3 nie marnuje czasu na nudne wprowadzenie gracza w świat gry. Nasza postać znajduje się na pokładzie statku łupieżców umysłów wraz z innymi jeńcami, gdzie nasi wrogowie wszczepiają swoim więźniom pasożyty, aby zmienić ich w członków swej rosnącej armii. Z pomocą wojowniczki imieniem Lae’zel, twoja postać ucieka ze statku więźniów i odkrywa, że pasożyty, którymi zostałeś zarażony, ostatecznie przekształcą cię w Łupieżcę Umysłów, co prowadzi do poszukiwania lekarstwa i próby udaremnienia planów złoczyńców, by podbić Faerun. Jest to fantastyczny początek już intrygującej historii, która rozwija się w dobrym tempie przez cały pierwszy rozdział gry.

Przedstawiony w grze świat jest wizualnym arcydziełem i jest wypełniony treścią od pierwszego do ostatniego kroku. Można rekrutować towarzyszy (każdy z własnym systemem klas i postępów), a także odkrywać ukryte skarby i zadania poboczne - wszystko, czego można oczekiwać od gry opartej na świecie Dungeons & Dragons.

(Gra dzięki nowemu silnikowi graficznemu Divinity 4.0, prezentuje się naprawdę wspaniale i daje ogromną swobodę eksploracji)

Wpływ serii Divinity jest z pewnością mocno odczuwalny w Baldur’s Gate 3, ponieważ Larian kładzie duży nacisk na interaktywność w każdym środowisku. Efekty żywiołów i nauka łączenia ich z otoczeniem to taktyka, którą gracze mogą w pełni wykorzystać, na przykład oblanie wrogów olejem i podpalenie ich płonącą strzałą, aby zadać dodatkowe obrażenia. Dla fanów gier Divinity nie będzie to z pewnością nic nowego, ponieważ tak wiele podstawowych elementów i mechanik z tej serii trafia do najnowszego projektu Larian.

Jeśli chodzi o walkę w Baldur’s Gate 3 to system aktywnej pauzy został usunięty, a nasza potyczka rozgrywa się teraz turowo między członkami naszej drużyny a wrogiem, z którym walczysz, każda postać ma akcję ruchu, ataku i dodatkową akcję do wykorzystania w każdej turze. Larian uczynił swoje systemy walk na tyle przystępnymi, że nawet bez wcześniejszej wiedzy można naprawdę bardzo szybko nauczyć się tego, jak walczyć z przeciwnikiem, a sama walka daje szansę na przemyślenie i zaplanowanie kolejnych ruchów.

Nie jest niespodzianką, że Baldur’s Gate 3 już teraz daje nam mnóstwo obietnic na przyszłość jako godny następca kultowej serii RPG. Gra pokazuje graczom podstawy tego, co ma nadejść poprzez złożone, ale satysfakcjonujące systemy eksploracji i walki a także daje możliwość częściowo zanurzenia się w świecie gry. W obecnym stanie Baldur’s Gate 3 we wczesnym dostępie jest przyjemnym, lecz pełnym błędów tytułem, ale nawet w takiej formie Baldur’s Gate 3 wygląda jak początek naprawdę wciągającej przygody na lata.

Tagi:

Werdykt
Baldur’s Gate 3 (Wczesny Dostęp) - Recenzja. Obiecujący początek wciągającej przygody RPG na lata
Grałem na: PC
  • + Niezwykły świat z dużym potencjałem.
  • + Wspaniała oprawa graficzna.
  • + Dużo treści jak na wczesny dostęp.
  • + Dobrze rozwinięty edytor postaci.
  • + Relacje między postaciami.
  • + Wciągająca fabuła gry.
  • - Dziurawa polska wersja językowa.
  • - Wiele technicznych błędów.
  • - Słaba optymalizacja gry.
  • - Brak samouczka dla nowych graczy.
  • - Tylko jeden poziom trudności.
7.5
Mateusz Lewandowski
Mateusz Lewandowski Gra posiada sporo licznych błędów, jeśli jednak zaakceptujesz te wady, wczesny dostęp to dobra okazja, aby rzucić okiem na początek wspaniałej przygody. Jeśli jednak szukasz stabilnego i ukończonego tytułu to lepiej poczekać do premiery, tym bardziej że obecnie gra rozliczana jest w pełnej cenie.
Oceń notkę
+ +6 -

Oceń profil
+ +12 -
Mateusz Lewandowski
Ranking: 4561 Poziom: 26
PD: 2790
REPUTACJA: 688