Jedziemy z symulatorami: ETS2/ATS

BLOG O GRZE
556V
user-79813 main blog image
Maro_43 | 15.03, 11:30
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

W dzisiejszym wpisie przedstawię najlepszą grę o podróży. Gra, która jest fenomenem, gdzie liczy się czysty gameplay, a fabuła jest prowadzona tylko przez Environmental Storytelling. Malownicze pejzaże i prawdziwie odwzorowane dźwięki środowiska. Gra w pełni oparta na faktach. To my wyznaczamy cel, a dążenie do celu jest kwintesencją celu samą w sobie. Bo celem jest zrozumienie siebie, odkrycie prawdy o sobie i odnalezienie harmonii i spokoju w sobie. Gra, która zagląda w dusze człowieka, wydobywa wszystko, co najlepsze i umacnia swoje jestestwo.

Czy to Death Stranding? The Last of Us? Journey? 

 

Dramatyczna Pauza

 

I tu niespodzianka! Euro Truck Simulator 2.
Ta… Niesamowite zaskoczenie, biorąc pod uwagę, że tytuł bloga i miniatura wskazują na ETS2… Zupełne zaskoczenie, jak zapowiedzi GTA VI, po wyciekach gameplaya, map i screenów z gry… 

 

Jednakże, to nie jest wpis fanatyka: mój stary jest Tirowcem. Chcę zainteresować osoby, które nigdy nie dały tytułowi szansy, oraz tych, którzy w sumie nie wiedzieli, jak zacząć. W sieci można znaleźć wiele artykułów od pasjonatów. Nie zamierzam z nimi konkurować i robić analizy każdego elementu gameplaya, a porównywać z prawdziwymi ciągnikami siodłowymi.

Zaczynamy

Jest to… swoisty poradnik dla laika, który nie wie, od czego zacząć i łatwo rozpocząć grę w pełnym doświadczeniu. ETS2 jest jednym z najlepszych symulatorów. Nie ma może jakiegoś wysokiego progu wejścia, ale ma kilka poukrywanych opcji. Pytanie: dla kogo jest skierowany i czy warto? Seria jest tak naprawdę grą o podróży. Jest to sielankowa jazda malowniczymi terenami, by się zrelaksować i odpocząć. Oczywiście, jeżeli ktoś chce zwiększyć wyzwanie, to na graczy czekają zdarzenia losowe oraz krótszy termin realizacji zlecenia. Możemy grać z doskoku, wybrać aktualne zlecenie, które ma określone miejsce startu i zakończenie zlecenia. Z drugiej strony możemy również tworzyć imperium transportowe, zatrudniać kierowców, kupować ciężarówki, naczepy i martwić się o bieżące wydatki. Mamy więc możliwość dostosowania swojego doświadczenia.

Stary Ale Jary

ETS2 wyszedł w 2012 roku. Do dzisiaj jest ciągle rozwijany. Regularnie wydawane są dodatki rozszerzające teren działań, patche, które ulepszają grafikę oraz teren, oraz darmowe ulepszenia, które rozwijają symulację. Ostatnia dodaje np. automatyczne światła. Gra ma już 12 lat na karku i przeszła wiele zmian. Ulepszane są poszczególne miasta, elementy graficzne, symulacja jazdy, drogi oraz pejzaże. Jest na tyle popularna, że pozwoliło to na stworzenie American Truck Simulator. Obie gry są rozwijane jednocześnie, a aktualizacje pojawiają się w podobnym czasie. Dzięki temu gracz ma wybór: czy woli klimaty amerykańskie, czy europejskie.

ATS jest świeższą produkcją z 2016, a ostatnio widać intensyfikację wysiłków, by stworzyć całą mapę Stanów Zjednoczonych. Aktualnie jest 14 stanów, kolejne 3 są w drodze. Stan na 02.2024. Poza oczywiście miejscem gry, różnice widać w samych ciężarówkach. W ATS pojazdy mają wyraźnie dłuższy przód, więc ciężej określić odległość do krawędzi jezdni. Ponadto różnicę widać w samych drogach. Drogi w ATS są szersze, dłuższe, a klimat jest bardziej surowy.

Nie ogarniam, tego sterowania

Ale spokojnie: Przed rozpoczęciem rozgrywki warto dostosować sterowanie. ETS2/ATS mają ogromne możliwości personalizacji sterowania. Oczywiście musisz zakupić kierownicę z pedałami gazu oraz ręczną skrzynię biegów. Bo wiadomo, wszystkie Tiry dzisiaj mają tylko manuale. Bez tego nie możesz rozpocząć rozgrywki. Dodatkowo obowiązkowo fotel kubełkowy, wiatrak do pokoju i okno po lewej stronie na zimny łokieć. Czapeczka i pusta butelka po 3 cytrynach przy fotelu. Dopiero teraz jesteś godny, by uruchomić menu.

A tak na poważnie… Polecam pada do gry. Oczywiście można grać na klawiaturze, ale na dłuższe drogi to męczące. Oczywiście sterowanie to kwestia indywidualna, więc każdy ustawia sobie sterowanie pod siebie. Ja proponuję na padzie ustawić sobie przyciski odpowiedzialne za: przyśpieszenie, hamowanie (raczej podstawa, ale piszę), kierunkowskazy (2 klawisze), uruchomienie tempomatu oraz zablokowanie na obecnej prędkości tempomatu, wycieraczki, zmiana świateł i włączenie/wyłączenie silnika.

Warto również zmienić ustawienia martwej strefy kierownicy i ustawić pod siebie. Ja lubię zmniejszyć czułość, by gałka nie wychwytywała każdego drgnięcia. Tak samo, jeśli chodzi o przyśpieszenie i hamowanie.

Coś tam w tle

Polecam również dokonać zmian w radiu. Podczas podróży uwielbiam słuchać radia, a w ETS2 i ATS możemy dodać własne internetowe stacje radiowe.

W komputerze odszukujemy Dokumenty > Euro Truck Simulator 2 >live_streams.sii i otwieramy w notatniku.
Tam polecam skopiować linijkę i wkleić niżej. 

Zmieniamy: 

[nr. Linii]: dodajemy adres radia internetowego|Nazwa radia(sami wpisujemy jak ma się wyświetlać)|Gatunek |Język(kod kraju)| BitRate(możemy cokolwiek to tylko info dla nas)|czy w ulubionych(1 tak, 0 nie)

Przykład:

stream_data[]: "http://tunein.mlc.fm/technolovers|TechnoLovers|Techno|GR|128|0"

Najłatwiej możemy w google poszukać wyszukiwarki radia internetowego i kopiować adresy URL.
Ja osobiście bawię się w TuneIn i po F12 szukam w kodzie strony, adresu mp3 do radia.

WAŻNE: rozszerzenia AAC, M3U, MP4, Bitrate 5, lub Ice9 nie są obsługiwane.
Chociaż to też zależy więc trzeba próbować... czasem radio potrzebuje 30sek by załapać

Wincej dobra. Portfel wytrzyma

Co z DLC? Od tego miejsca zajmę się już tylko ETS2.

W bazowej wersji gry mamy dostęp tylko do terenu Niemiec, Austrii, części Francji i Wielkiej Brytanii. Obecnie wyszło 8 dużych DLC z rozszerzeniem państw. DLC, które powinno się zakupić to:

- Going East! – teren Polski, Czech i Słowacji.
- Vive la France! – teren Francji.

Powyższe DLC są niezbędne, ponieważ jeżeli chce się kolejne, trzeba będzie zaopatrzyć się w teren, dzięki któremu można się dostać do danych lokalizacji. [Chociaż w sumie można kupić garaż na terytorium DLC i poruszać się po zamkniętej enklawie (zupełnie jakbyś grał w filmie dla dorosłych tego pana w kafejce, co czyta gazetę. Niby grasz, ale to nie pełne doświadczenie…).]

Poza bazowymi polecam:

Italia oraz Iberia – czyli Włochy i Hiszpania, świetne DLC z malowniczymi trasami. 

Dalej są:

- Beyond the Baltic Sea
- Road to the Black Sea
- West Balkans

I osobiście nie polecam Scandinavia. Wyszła w 2015 i jest brzydka. (Going East! Również, ale jest kluczowy dla transportu).

Jeżeli chodzi o ATS, to wedle uznania polecam kupować kolejne kafle stanów zjednoczonych.

Jakaś ta Polska taka... Z kartonu

Na koniec. Ponieważ, jak pisałem, ETS2 ma już 12 lat, część terenu jest nieaktualna lub po prostu brzydka. Widać to po DLC, gdzie Polska jest surowa i niczym się nie wyróżniająca, a West Balkans piękne, kolorowe i pełne detali. Poza tym Polska ma nieaktualne drogi… I tu wchodzi cały na biało: Poland Rebuilding. W zakładce download wybieramy wersję, którą posiadamy. Tam mamy informację, jakie dodatki są potrzebne do działania, oraz inne mody. Inne, ponieważ PL Rebuilding działa na podstawie Promods, który rozbuduje całą Europę.

Nie będę pisał już, co dokładnie mod zmienia, bo to temat na osobny artykuł. Ale warto dodać, że aktualizuje wszystkie polskie arterie transportowe oraz dodaje kolejne miejscowości.

I tu UWAGA: po każdym update, trzeba poczekać na aktualizację map w Poland Rebuilding, ponieważ stają się niekompatybilne. Trwa to kilka dni.

Modyfikacjami do ATS osobiście się nie zajmowałem, bo jest dla mnie grą kompletną.

Część blogu:
https://millenialsplayer.blogspot.com/

Oceń bloga:
4

Komentarze (5)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper