Sharp EM-KS4CEU: hulajnoga elektryczna o dużych możliwościach [Recenzja]

BLOG RECENZJA
611V
user-77951 main blog image
lordjahu | 20.06.2023, 11:50
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Lato w pełni, na dworze skwar leje się z nieba, a już za kilka dni rozpoczną się w naszym kraju wakacje. Wielu z nas wykorzysta ten czas na wycieczki rowerowe i wyjazdy, a część pracująca będzie musiała zadowolić się czasem wolnym po pracy. Dla mnie osobiście rower jest najlepszym środkiem transportu, przekładającym się nie tylko na szybkie przemieszczanie między miejscami, ale i pozytywnie wpływa na samopoczucie oraz kondycję fizyczną. Niestety, ale nie każdy podziela takie zdanie lub do szybkiego transportu między pracą a domem, korzysta z dobrodziejstw hulajnóg elektrycznych - urządzeń transportowych, które od kilku lat przeżywają istny rozkwit. Niedawno japoński producent elektroniki użytkowej Sharp zaprezentował nowe hulajnogi elektryczne skierowane na rynek europejski, zgodne z obowiązującymi normami prawnymi i restrykcjami. Chciałbym w dzisiejszej recenzji zaprezentować Wam właśnie jedno z takich urządzeń, które miałem możliwość skrupulatnie przetestować.

Konstrukcja i wykonanie

Hulajnoga elektryczna Sharp EM-KS4CEU to konstrukcja z wyższej półki jakościowej, charakteryzująca się bardzo dobrym wykonaniem, ale i dużą wagą. Model ten został stworzony dla dorosłych użytkowników infrastruktury pieszo-rowerowej, ale możliwości ograniczonej prędkości maksymalnej mogą znaleźć zastosowanie także u nieco młodszych. Urządzenie otrzymujemy w dużym kartonie, w którym każdy z elementów został zabezpieczony piankową otuliną. Na szczęście sprzęt został tak przygotowany, że wystarczy go wyjąć, dokręcić kierownicę do sztycy za pomocą czterech śrubek i klucza do montażu, by móc od razu przejść do najprzyjemniejszej części testów, gdyż wbudowany akumulator będzie już posiadał pełne naładowanie.

Zanim przejdziemy do specyfikacji i wrażeń z użytkowania, przyjrzyjmy się konstrukcji oraz zastosowanych w urządzeniu rozwiązaniach technicznych. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że producent wyposażył swoją hulajnogę w mocny silnik o mocy 350W, zlokalizowany na tylnym kole. Pozwoli on na osiąganie dobrych wyników na prostych ścieżkach i małych podjazdach. Urządzenie posiada cząstkową amortyzację osadzoną między tylnym kołem a podestem, pod którym znajduje się akumulator. Zastosowano tu 10-calowe koła dętkowe z gwintem samochodowym, które dobrze radzą sobie z nierównościami na trasie, kostką brukową oraz drogami szutrowymi. Z racji, że nie jest to hulajnoga wyczynowa, odradzam jazdę po trudniejszym terenie, gdyż hulajnoga ta może po prostu nie podołać takiemu zadaniu. Producent zastosował w hulajnodze dwa typy hamulców - bębnowy na przodzie oraz tarczowy na tylnym kole.

Konstrukcja hulajnogi została wykonana z wysokiej klasy aluminium. Model ten według specyfikacji ma udźwignąć wagę całkowitą użytkownika aż do 120 kg, więc producent musiał znacząco zabezpieczyć urządzenie, scalając sztycę przednią z zawieszeniem, na którym spoczywa akumulator. Tylne koło zostało przytwierdzone za pomocą podwójnego zawieszenia, znacząco minimalizując drgania podczas jazdy, a przednia sztyca została połączona z podestem za pomocą sztywnego mocowania. W tym miejscu producent musiał zastosować bardzo dobrej jakości mocowanie, by sprostało dużym obciążeniom i drganiom, przy jeździe po trudnym terenie. Podest hulajnogi został pokryty gumowym wykończeniem, na którym uzyskujemy bardzo dobrą przyczepność podczas jazdy. Duża przestrzeń na stopy pozwala wygodnie je rozlokować, gdyż w moim przypadku - rozmiar buta 45 - zazwyczaj nie daje takich możliwości w większości dostępnych na rynku modeli. W podeście hulajnogi, pod matową czarną ramą, znajduje się wbudowany na stałe akumulator o pojemności 10 Ah (36V). Według specyfikacji technicznej ma on wystarczyć do 40 km zasięgu (przy zerowym obciążeniu). 

Przednia sztyca hulajnogi została wyposażona w specjalny zatrzask, umożliwiający jej łatwe składanie i przenoszenie. Z racji zastosowania wysokiej klasy komponentów, hulajnoga znacząco zyskała na wadze, co może być problemem przy częstym przenoszeniu. Złożona hulajnoga waży aż 22,7 kg, co dla większości użytkowników może być trudnym orzechem do zgryzienia, szczególnie w przypadku gdy mieszkamy w bloku bez windy lub nie posiadamy schowka na parterze. 

Hulajnoga Sharp EM-KS4CEU została dodatkowo oznakowana przed producenta kolorowymi odblaskami na kołach, bocznych krawędziach podestu oraz na przodzie sztycy. Urządzenie posiada także aktywne podświetlenie umiejscowione na tylnym kole w postaci czerwonej diody oraz lampkę o białym świetle zlokalizowaną na przodzie panelu sterującego na kierownicy. Na środku kierownicy znajduje się wykonany z tworzywa sztucznego panel kontrolny, za którego pomocą sterować będziemy naszą hulajnogą. Poza wspomnianym wcześniej przednim świetle panel został wyposażony w dwa przyciski funkcyjne oraz panel do wyświetlania komunikatów w czasie rzeczywistym. Przyciski zostały wykonane z twardej gumy, ale mają dobry skok i charakteryzują się szybką reakcją. Otrzymujemy więc dostęp do przycisku uruchamiania urządzenia oraz przycisku M, sterującego trybami pracy oraz wymuszającym oświetlenie przód-tył. Pod przyciskami funkcyjnymi, znajduje się gumowa zaślepka, pod którą producent schował port USB 2.0. Może nam on posłużyć do podładowania telefonu, przypiętego do dedykowanego uchwytu (ten niestety trzeba nabyć osobno).

Na kierownicy znalazły się dwa hamulce. Jeden odpowiadający za mechanizm bębnowy na przednim kole, drugi za tarczowy na tylnym. Po prawej stronie znajdziemy manetkę gazu a po lewej dzwonek manualny oraz system włączników uprawniający do podświetlenia krawędziowego kierownicy, informując tym samym innych uczestników ruchu, że niedługo dokonamy skręt w zaznaczonym kierunku. Jest to bardzo fajne i przydatne rozwiązanie w przypadku poruszania się po rozbudowanej infrastrukturze rowerowej w dużych miastach. Umiejscowienie przycisków, manetki oraz naręcznych hamulców zostało świetnie przemyślane i jest bardzo wygodne w przypadku użytkowania hulajnogi przez osobę dorosłą.

W przypadku wyświetlacza otrzymujemy dostęp do dwukolorowego podświetlenia, informującego użytkownika o stanie naładowania akumulatora, aktualnej prędkości, trybie pracy, przebytym dystansie i ewentualnym powiadomieniu o włączonych światłach i trybie parowania bezprzewodowego Bluetooth. Ekran jest wyraźny i wystarczająco jasny, by móc go odczytać przy ostrym świetle. Szybka ma niestety tendencje do zbierania tłustych plam, więc należy ją od czasu do czasu przetrzeć czymś suchym. 

Specyfikacja techniczna

Moc silnika 350 W
Napięcie akumulatora 36 V
Pojemność akumulatora  10 Ah
Maksymalna prędkość 20 km/h
Maksymalny zasięg do 40 km
Rozmiar kół 10 cali
Hamulec przód bębnowy
Hamulec tył tarczowy
Amortyzacja tak, tył
Oświetlenie przód / tył + odblaski
Kierunkowskazy elektroniczne
Sygnał dźwiękowy dzwonek manualny
Wyświetlacz elektroniczny
Manetka gazu tak / tempomat
Materiał wykonania aluminium
Wysokość kierownicy 102.5
Ładowanie akumulatora 6-7 godzin
Waga 22,7 kg

Parametry a wydajność

Jak to już bywa w przypadku elektrycznych urządzeń transportowych, wiele podanych przez producentów danych dotyczących wydajności, zostaje podawanych ze średniej, wykonanej podczas testów w warunkach laboratoryjnych. I jak moc urządzenia i prędkość da się jeszcze w jakiś normalny sposób wyjaśnić i wykalkulować, to maksymalny zasięg - nie ulega wątpliwości - jest mocno wyssany z palca. Biorąc pod uwagę znaczące obciążenie hulajnogi jako waga użytkownika, zasięg ten należy znacząco pomniejszyć. Wpływ na zasięg maksymalny hulajnogi wpływa również rodzaj zastosowanej infrastruktury, po której przyjdzie nam jeździć oraz ilość, kąt i rodzaj wzniesień, z którymi przyjdzie nam powalczyć. Ilość zmiennych jest na tyle spora, że dokładne określenie zasięgu jest najtrudniejszym problemem, z jakim mierzyć się będzie każdy przyszły użytkownik hulajnogi elektrycznej. I to nie tylko w przypadku tego modelu, ale każdej dostępnej na rynku oraz takiej, co dopiero na rynku ma się pojawić.

Waga użytkownika jest więc kluczowym elementem podczas wyboru hulajnogi, jej optymalnego zasięgu oraz przede wszystkim jakości wykonania. W tym zestawieniu ważną funkcję pełni również cena, ale nie spodziewajmy się cudów w urządzeniach kosztujących mniej niż 3000 zł. Biorąc pod uwagę, że należę do użytkowników raczej wagi ciężkiej, niebezpiecznie zbliżającej się do maksymalnego udźwigu oferowanego przez urządzenie, mogłem sprawdzić, jak dobrze zostały zespawane ze sobą elementy konstrukcyjne oraz jak wygląda realna wydajność zastosowanych układów. Podczas testów poprosiłem również o pomoc innych użytkowników hulajnóg elektrycznych, by móc zestawić ich wagę z wynikami. Zebrane wyniki przedstawiam w poniższej tabelce:

Waga użytkownika Prędkość maksymalna po płaskiej nawierzchni Podjazd pod górę maksymalny (ok 20 stopni) Zasięg końcowy
75 kg 20 km/h 7 km/h 19 km
95 kg 20 km/h 7 km/h 16 km
109 kg 20 km/h 6 km/h 15 km
119 kg 20 km/h 5 km/h 14 km

Jak można wywnioskować, waga użytkownika ma bardzo duże znaczenie, gdyż jako użytkownik najcięższego formatu mogę liczyć tylko na około ~35% wydajności zasięgu w hulajnodze. Moim zdaniem to i tak dobry wynik, gdyż na jednym ładowaniu zdołałem przejechać kilka wiosek i nieco pokręcić się po mieście, zanim otrzymałem informację o niskim stanie naładowania akumulatora. W takim przypadku uruchamia się najniższa prędkość (tryb 1) by umożliwić nam dotarcie do najbliższego miejsca postoju. Na szczęście mimo dużej wagi urządzenia, możemy wspomagać się odpychaniem nogą, by hulajnoga nabrała prędkości.

Poza wagą bardzo ważnym czynnikiem zasięgu oraz mocy urządzenia będzie na pewno wybór odpowiedniej infrastruktury, po jakiej przyjdzie nam jeździć. Hulajnogi elektryczne tego typu są domyślnie przystosowane do jazdy po kostce chodnikowej oraz po ścieżkach pieszo-rowerowych. Nowe wzmianki prawne regulują też kwestie miejsc, w których nie możemy / nie powinniśmy jeździć hulajnogami elektrycznymi, ale moim zdaniem każdy powinien tego przestrzegać zgodnie ze swoim sumieniem, a jak można zobaczyć, w praktyce jest zgoła inaczej. Podczas testów korzystałem ze ścieżek szutrowych w lasach, chodnikach z kostką brukową oraz jeździłem po asfaltowych ścieżkach rowerowych. Dopiero w przypadku tych ostatnich jazda jest bardzo satysfakcjonująca, gdyż hulajnoga poza zwrotnością, pozwala na uzyskanie najlepszych prędkości. A nic tak nie wpływa pozytywnie na użytkownika jak wiatr we włosach przy 20 km/h na prostej drodze. 

Dedykowane oprogramowanie

Hulajnoga Sharp EM-KS4CEU posiada możliwość sparowania z dedykowaną aplikacją SHARP Life (Android/iOS) za pomocą łączności bezprzewodowej Bluetooth. By tego dokonać, należy uruchomić aplikację, a następnie uruchomić hulajnogę. Aplikacja powinna wykryć hulajnogę za pomocą Bluetooth i przypisać ją do programu. Istnieje też opcja połączenia hulajnogi z aplikacją za pomocą kombinacji przycisków funkcyjnych w hulajnodze, celem wymuszenia trybu parowania, ale niestety nie działa on poprawnie - najprawdopodobniej opisane w instrukcji kroki są błędne. Hulajnoga umożliwia również samodzielną konfigurację trybów poprzez jednoczesne wciśnięcie i przytrzymanie przycisku zasilania oraz wyboru trybów, ale i tutaj zaczynają się schody, gdyż w instrukcji obsługi pominięto opis znaków funkcyjnych i znaczeń ich przypisywania. Przeszukując Internet, można na takowe natrafić, choć nie polecałbym ich nikomu, dla którego ważna jest gwarancja takiej hulajnogi. 

Po udanym procesie sparowania aplikacja pozwoli nam na podgląd stanu naładowanego akumulatora, a także umożliwi sterowanie funkcjami hulajnogi z poziomu telefonu. Możemy tutaj zablokować hulajnogę, powodując tym samym na zaciśnięcie klocków hamulcowych na kołach / tarczy, celem uniemożliwienia kradzieży. Na dole aplikacji znajduje się panel sterowania tempomatem, światłem oraz trybem jazdy. Dostępne są trzy - podstawowy o prędkości pieszego z wymuszonym światłem ostrzegającym na tyle, średni z prędkością do 15 km/h oraz szybki do 20 km/h. Domyślnie uruchamiając hulajnogę, włączony jest tempomat, który po kilku sekundach nieprzerwanej jazdy z jedną prędkością, przechodzi w tryb podtrzymywania, informując użytkownika prostym sygnałem dźwiękowym. Co ciekawe aplikacja umożliwia wyłączenie takiej funkcji, ale po restarcie hulajnogi, ustawienia te się resetują. Być może taki był zamysł twórców, lub po prostu to niedopatrzenie, które zostanie rozwiązane w przypadku kolejnej aktualizacji. Mnie osobiście zabrakło możliwości tworzenia profili i zapisywania odmiennych ustawień w programie.

SHARP Life pozwala także na zapis trasy za pomocą modułu GPS (uprawnienia smartfona). W trakcie jazdy zauważymy, że jak dane przejazdu są zbierane zadowalająco, to przebyta graficznie trasa na mapie już niekoniecznie. Końcowe podsumowania pokazywały za krótko narysowaną trasę przejazdu lub bardzo mocno przerysowane mapy, gdzie najdłuższe linie dochodziły aż do krajów Afrykańskich. Ewidentnie i to przydałoby się poprawić.

Producent wycenił hulajnogę Sharp EM-KS4CEU na 3199 zł. Aktualnie trwa promocja na gratisowy głośnik bezprzewodowy GT-BT280, który otrzymamy za zakup hulajnogi, podzielenie się opinią w sklepie i zarejestrowanie się na stronie sharpconsumer.pl. 

Oceń bloga:
3

Atuty

  • Zadowalająca moc silnika
  • Ustawowe prędkości
  • Oświetlenie przód / tył
  • Opcjonalne kierunkowskazy
  • Dobry zasięg
  • Amortyzacja tylnego koła
  • Jakość wykonania
  • Wytrzymałe zawieszenie
  • Dedykowana aplikacja ...

Wady

  • ... która cierpi niestety na drobne problemy
  • Brak amortyzacji przedniej sztycy
  • Długi czas ładowania
  • Waga

lordjahu

Hulajnoga elektryczna Sharp EM-KS4CEU została bardzo dobrze wykonana i umiejętnie zoptymalizowana pod użytkowników wagi lekkiej jak i granicznie ciężkiej. Wysoka jakość komponentów wraz z szerokim wachlarzem akcesoriów dodatkowych, pozwoli na szybki dojazd do celu podróży, mając na uwadze ograniczenia i zalecenia prawne. Urządzenie pozwala wygodnie przejechać po większości nawierzchni, choć ewidentnie jeden silnik o mocy 350 W dość słabo radzi sobie z większymi podjazdami. Urządzenie pozwala korzystać z dedykowanej aplikacji sterującej, pozwalającej z poziomu smartfona sterować funkcjami hulajnogi, ale ich ilość na tą chwilę jest mocno przesadzona. Być może jest to kwestia kolejnej aktualizacji. Jako czynny użytkownik roweru nie-elektrycznego, bawiłem się podczas testów wyśmienicie i choć pałam miłością do elektrycznych pojazdów transportowych, raczej nie dałbym się porwać trendowi na hulajnogę elektryczną. Niemniej jednak w tej cenie to bardzo łakomy kąsek dla zainteresowanych poszukiwaczy.

8,0

Korzystacie z elektrycznych pojazdów transportowych?

Tak
21%
Nie, wolę rower
21%
Panie, daj spokój! Zbieram na Steam Decka
21%
Pokaż wyniki Głosów: 21

Komentarze (13)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper