Blog użytkownika KSP

KSP KSP 16.09.2018, 22:42
PS 5 oraz Xbox Scarlett... co wiemy?!
1433V

PS 5 oraz Xbox Scarlett... co wiemy?!

Stosunkowo niedawno, zostaliśmy poinformowani o tym, że kolejne już generacje konsol od Sony oraz Microsoftu, będą współtworzone wraz z AMD. Co daje to nam graczom, i czy jest się czym zachwycać? O tym w dalszej części materiału.

Po stosunkowo małym przeskoku technologicznym, z PS3 oraz Xbox 360 na PS4 i XboxOne wiele osób nie spodziewa się zbyt dużo po kolejnej już generacji konsol nadchodzącej najprawdopodobniej w 2020 roku. Czy rzeczywiście mamy podstawy by tak sądzić? Na sam początek może zagłębmy się w specyfikację tej już wysłużonej generacji konsol aby mieć pewien punkt odniesienia. Zarówno PS4 jak i Xbox One wykorzystuje 8 rdzeniowy procesor Jaguar, zbudowany przy wykorzystaniu mikroarchitektury Buldozer (Desktopowymi odpowiednikami tych procesorów były procesory FX 6xxx). Należy już tu dodać że była to skrajnie nieudana mikroarchitektura, przynajmniej na samym początku gdy gry które miały premierę przy okazji premiery konsol nie potrafiły wykorzystać potencjału wielu rdzeni. Również możliwości układu graficznego nie rozpieszczały. Szacowana moc obliczeniowa układu graficznego w zależności od konsoli szacowana jest na od 1.3 do 1.8 TFLOPS'a. Każda z tych konsol ma do dyspozycji 8 GB pamięci podręcznej DDR3, lub GDDR5 oraz w standardowej wersji 500GB dysk HDD.

Już teraz należy wspomnieć o jeszcze czymś innym a mianowicie samej technologii. Tak jak wspominałem mikroarchitektura Buldozer była skrajnie nieudana. Tak więc już teraz istnieją podstawy by twierdzić, że w przypadku zastosowania rdzeni Zen/Zen+/Zen2 do dyspozycji zostanie oddany nam kawałek krzemu z o wiele większym potencjałem do wykorzystania w grach. O ile FXy były słabo konkurencyjne względem desktopowych rozwiązań intela, o tyle Ryzeny stają się realną alternatywą dla układów niebieskich, i przede wszystkim wydajność tych układów w grach może zadowalać. Co do układów graficznych, tutaj należy czekać na dokładniejsze informacje nie mniej jednak postaram się nieco powróżyć z fusów. Bardzo prawdopodobne iż w nowej generacji konsol zostaną zastosowane układy Navi w 7nm litografii. Na uwagę zasługuje fakt, że jeszcze przed premierą Vegi 14nm w 2017 roku, pisało się o tym że Navi, będzie posiadać dedykowane układy dla obsługi RayTracingu, tak więc jeżeli tylko to prawda, to RT w wykonaniu Nvidii wcale nie musi być bez przyszłości o ile tylko AMD uda się to  w udany sposób zaimplementować.

 

Kolejną kwestią jest pamięć operacyjna. Współpraca AMD z Chińskimi firmami potwierdziła to, że Vega jest w stanie działać z wolniejszymi pamięciami GDDR5 co wcale nie było pewne. Teraz tylko zostaje pytanie jakiego typu pamięć zostanie użyta w najnowszych konsolach. DDR5, GDDR6, czy może HBM2? Cena pamięci półprzewodnikowej w dyskach SSD również zaczęła mocno spadać, tak więc spodziewać się możemy, zamiast klasycznego talerzowca, dysku SSD co z pewnością przyczyni się do komfortu użytkowania. 

Na sam koniec, dodam tylko moją subiektywną opinię określającą sytuacje w momencie premiery obecnej generacji, oraz to jak sytuacja ma się teraz jeśli chodzi o postęp technologiczny a wszystko przy wykorzystaniu  giełdowych wykresów. W momencie premiery Xbox'a One cena akcji AMD za sztukę wynosiła 3.80$ za sztukę. Dziś czyli przeszło 5 lat później cena ta wynosi już ponad 32.70$. Mówi to przede wszystkim o sukcesie nowych technologii oraz kondycji samej firmy. No ale nam nie pozostaje nic, tylko czekać, nie mniej jednak mimo wszystko w mojej  ocenie, można być dobrej myśli przynajmniej na razie. Postaram się informować was wraz z nowymi informacjami.

 

Zapraszam do komentowania oceniania, obserwowania, oraz jak najbardziej zachęcam do  dyskusji ;)

Tagi: amd amd navi amd zen 2 PlayStation 5 xbox scarlett

Oceń notkę
+ +6 -

Oceń profil
+ +2 -
KSP
Ranking: 50264 Poziom: 14
PD: 578
REPUTACJA: 70