SKLEP

Gra Słów

Bartol-BB Bartol-BB 01.01.2019, 03:11
Final Fantasy Tactics: Ivalice. Rozdział drugi.
634V

Final Fantasy Tactics: Ivalice. Rozdział drugi.

Witajcie w Nowym Roku! Po zachęcie w postaci Listu Miesiąca w PE nr 257 i po wielu komentarzach oraz wyświetlaniach, mam dla Was kolejną, obiecaną część. W niej przybliżę Wam elementy mechaniki, system karty postaci, ekwipunek, czyli mniej więcej jak to działa. Zapraszam poszukiwacze przygód! Tarcze zawieście w przedpokoju.

        W pierwszej części pisałem o programie HeroCarda, a dziś przeczytacie o nim więcej. W programie mam całą bibliotekę przedmiotów, ekwipunku, stworów, ras postaci, job’ów i całej masy innych rzeczy, które mogę modyfikować. Dla mnie pisanie kodu, to trochę jak rzucanie zaklęć, więc mnie nie pytajcie o szczegóły- wiem tyle, że Majster Hubert stworzył program w javie i nauczył mnie jak się nim posługiwać. Program zasysa wartości z plików tekstowych, dzięki wzorom „wbudowanym” w kod oblicza te wartości podając wynik. Są sformatowane w taki sposób, by się nie pogubić i jednocześnie, by program miał pole do popisu. Nabrałem jeszcze większego szacunku do samych gier, jako kodu po tym gdy zobaczyłem jak wygląda proces tworzenia choćby takiego małego programu w porównaniu z wielkimi tytułami. Jeśli interesuje Cię dokładnie HeroCard od strony programowania, lub chcesz mieć coś podobnego, pisz wiadomość prywatną, podam namiar na Huberta! A teraz -jak mawiają zaproszeni przez Bronisławę- DO BRONI!


Część druga - tak to działa.

          Kilka słów przypomnienia: Gry fabularne polegają na budowaniu rozgrywki poprzez narrację. Jeden z graczy wciela się w prowadzącego, który nadaje ton i tworzy świat dla reszty graczy. Najpopularniejszy termin tej funkcji to Mistrz Podziemi i pochodzi z DnD. Chcąc jak najbardziej wprowadzić graczy w świat w Ivalice, opisałem go i wprowadziłem swoje pomysły. Świat przedstawiony w grach cyklu Matsuno nie daje jasnych odpowiedzi a wręcz wciąż zadaje pytania. Białe plamy na mapach aż proszą się o wypełnienie. Stąd też w mojej wersji prócz miejsc występujących w grach wideo jak choćby Rabanastre, Archades czy Lea Monde, wprowadziłem swoje krainy, miasta i państwa. Chciałem to zrobić delikatnie, tak by nie zaprzeczać stworzonym przez twórców rozwiązaniom fabularnym. To samo tyczy się terminów, przedmiotów i mitologii. Otoczkę i wszystkie elementy świata niemające wpływu na mechanikę i zasady gry można nazwać „fluff”, to jak mięciutkie nadzienie.

          Zasady i mechaniki mające bezpośrednie przełożenie na grę zwie się „crunch’em”: twarda, chrupiąca skorupka. Postacie albo wykonują czynności związane z fabułą, czyli interakcja ze światem albo walczą na planszy. Zasady są stosunkowo proste:

  • każda postać ma określoną rasę, płeć, znak zodiaku i job. Od tych czynników zależą statystyki- określany jest ich zakres i zmienne.
  • Rasy to: Hume, Bangaa, Viera, Moogle, Nu Mou, Seeq, Gria, Aegyl.
  • dwie najważniejsze statystyki to Faith i Brave, które nie zmieniają się ze względu na level i job. Faith to baza rzucania magji (tak, magji nie magii) a Brave to podstawa ataków fizycznych. Są to także statystyki używane w momentach fabularnych gry.
  • statystyki zmieniające się się ze względu na level i job, to HP (punkty życia), MP (punkty magji), PA (power attack- baza obrażeń fizycznych), MA (magick attack- baza obrażeń magji) i Sp (Speed, określa prędkość tury postaci). Każda rasa postaci ma przypisany zakres RawStat, czyli surową wartość danej statystyki, która jest następnie obliczana przez program. Każda z tych statystyk może być użyta także przy wszelakiej maści umiejętności.
  • Job, to klasa postaci. Każda postać zaczyna od podstawowego job’u jakim jest Squire, czyli Paź i osiągając dany poziom danych job’ów odblokowuje się kolejne. Job warunkuje przede wszystkim statystyki i umiejętności, a także dostęp do ekwipunku. Rasy mają różny dostęp do job’ów, których jest przeszło 60.
  •  Postaci poruszają się po planszy, której pola mają wymiary szerokości i długości 4cmx4cm. To o ile pól może ruszyć się postać dyktuje statystyka Move, która jest przypisana do danego job’u. Osiągając poziomy job'ów odblokowuje się kolejne job'y.
  • Postać może poruszać się także wzwyż, dzięki statystyce Jump, która także jest przypisana do job’u.
  • postaciom ładuje się pasek tury ze względu na ich Speed. Czas w grze liczy się Clocktickami- każdy clocktick, ładuje pasek o wartość Speed i gdy pasek osiągnie wartość minimum 100, postać ma turę.
  • tura postaci to ruch, akcja lub pas. Jeśli postać się ruszy i użyje akcji, z paska tury odejmuje się 100. Jeśli postać się albo ruszy albo wykona akcję, odejmuje się 80. Jeśli postać nic nie zrobi, odejmuje się 60.
  • HeroCard układa zakładki z postaciami według ich paska CT, by gracze wiedzieli, która postać najszybciej będzie mieć turę. Na wideo możecie zobaczyć to w ruchu.
  • za akcję uznajemy atak, użycie umiejętności lub przedmiotu.
  • atakowane postacie można trafić z procentową szansą w zależności od ich pozycji (przodem, bokiem i tyłem do atakującego) z określonymi przez broń lub umiejętność obrażeniami. Zasięg broni i umiejętności jest ściśle określony.
  • Zaklęcia i umiejętności zużywają określoną liczbę MP, które regeneruje się w różnym stopniu co 1 clocktick. Zaklęcia i umiejętności mogą zabierać kilka clockticków do użycia.

       W grach świata Ivalice ważnym elementem fabularnym oraz systemowym są znaki zodiaku. Korelacja między nimi modyfikuje wartości szans trafienia, sukcesu umiejętności i obrażenia! I tak na przykład postać o znaku zodiaku Baran będzie zadawał większe obrażenia postaci o znaku Waga. Jest to jeden z bardziej kluczowych elementów taktycznych FFT i zawarłem go w swojej grze.

       Prócz ekwipunku postać wybiera umiejętności:

  • umiejętności przypisane do wybranego job’u Action.
  • umiejętności wybrane jako drugie z odblokowanego innego job’u Action.
  • umiejętności pasywne, Support, czyli takie, które zwiększają np. jakąś statystykę lub umożliwiają użycie jakiegoś ekwipunku.
  • umiejętności Reaction, to takie, które pozwalają na kontratak lub na użycie jakiejś akcji w odpowiedzi na akcję przeciwnika
  • umiejętności Move, czyli takie, które odnoszą się do samego poruszania się po planszy np. większy zasięg, czy możliwość chodzenia po trudnym terenie.

          Job'y również mają swoje stałe, które modyfikują postać- i tak Knight będzie miał więcej HP, ale ta sama postać jako Black Mage będzie mogła rzucać mocniej zaklęcia. Stałe job'ów wpisane są już w program i wystarczy wybrać dany job a wszystko w ułamku sekundy się obliczy.

       Jako prowadzący grę ustala się clockticki dzięki HeroCard, w którym oczywiście można szybko podglądać i obliczać statystyki i zmienne postaci. Każdy element ekwipunku jest wpisany w bibliotekę programu i dzieli się na: broń, tarczę, pancerz, nakrycie głowy i akcesorium. Ekwipunek naturalnie dodaje pewne wartości do statystyk, ale również ma swoje własne wyjątkowe własności. Te możemy poznać dzięki przytrzymaniu kursora na polu ekwipunku- wyskakuje wtedy okienko z prostym opisem.

          Szansę na trafienie celu od danej strony, określa jego job, tarcza, broń oraz akcesorium. Atakując cel od przodu ma on największą szansę na ochronę przed atakiem, od boku mniejszą a od tyłu najmniejszą. Każdy job ma wpisane w swoje statystyki podstawową wartość uniku, tak samo tarcza i broń oraz akcesorium, czyli wszelkie pierścienie, buty, peleryny czy pasy. Wiedząc już z jaką szansą postać zaatakuje dany cel, przechodzimy do najsmaczniejszej fazy, czyli rzucaniu kostkami! Przykładowo nasza postać ma 75% szans na zaatakowanie przeciwnika od boku. Rzucamy wtedy k100 czyli dwiema kostkami dziesięciościennymi i by trafienie było skuteczne chcemy by kości pokazały wynik 25. Każda broń ma swój wzór na obrażenia, którego wynik pokazuje nam HeroCard oraz większość broni ma współczynnik trafienia krytycznego. Na początku przygody postacie zazwyczaj będą mieć ekwipunek mogący zadać podwójne obrażenia z 5%, ja używam do tego k20. Dodatkowo niektóre bronie mają współczynnik combo, czyli szansę na ponowienie ataku! Zaatakowana postać ma szansę na kontratak, jeśli ma wybraną jakąś umiejętność Reaction. Wtedy rzuca k100 na procentową szansę swojego Bravery czy uda jej się użyć tej umiejętności!

         Jeśli jednak postać nie trafi w przeciwnika, czyli biorąc nasze przykładowe 75% na kostkach k100 wyrzuci mniej niż 25, rzucamy kością czterościenną- wynik na tej kostce mówi nam w jaki sposób cel uniknął ataku: dzięki swojej zręczności, dzięki zablokowaniu go tarczą, sparowaniu bronią czy przez niecelność atakującego. K4 wówczas mówi nam czy postać może użyć Reaction, combo czy trafienia krytycznego w razie sukcesu combo. Zasadniczo więc w dłoni gracz na początku przygody powinien mieć 6 kości.

          Jeżeli chodzi o magick, musimy znać siłę magick i własność Faith celu i uzupełnić w HeroCard odpowiednie pola chcąc poznać wynik. Każde zaklęcie ma opisane w objaśnieniu swój zasięg i efekt oraz czas i koszt. Ja używam do zaznaczania na planszy kolorowych kryształków a gdy zaklęcie jest gotowe, program mnie o tym informuje. Od siebie dodałem zasadę, że magick również może mieć trafienie krytyczne, także to leczące czy wspomagające! Więcej na ten temat i film wrzucę w następnej części!

       

Na koniec każdej akcji czy tury, czy też akcji fabularnej należy zawsze mieć na uwadze znaki zodiaku, gdyż one mogą zmienić wynik nawet o połowę!

         HeroCard jest cały czas udoskonalany i w przyszłości chce zawrzeć w nim możliwość szybkiego obliczania wyników dla umiejętności. Kilka sesji treningowych już przeprowadziliśmy i wciąż odnajduje nowe rozwiązania i staram się by gra była płynna i się rozwijała .


          Jeszcze raz dziękuję Rogerowi i HIV'owi i ZAX'owi za wsparcie i za List Miesiąca! I Wam czytelnicy, za wszystkie miłe komentarze i te wszystkie plusy. Z racji tego, że to gra fabularna, z wyborami moralnymi i dialogami itd. wpadłem na pewien pomysł. Tworząc bohaterów moi gracze odpowiadają na szereg pytań. Hardkorowych, moralnych pytań, czyli takie jakie lubi zadawać Yasumi Matsuno. Będę Wam zadawał pytania i odpowiedzi utworzą nam bohatera tego bloga! Odpowiesz tak jak podpowiada Ci serce, czy tak jak chcesz by odpowiedziała Twoja postać?

Dziękuję za uwagę i zapraszam za tydzień na kolejną część!

Tagi: FFT Ivalice

Przejdź do strony
Oceń notkę
+ +13 -

Ekhem...Raz dwa trzy, próba podpisu.
Oceń profil
+ +20 -
Bartol-BB
Ranking: 1877 Poziom: 33
PD: 5519
REPUTACJA: 1243
Miesięcznik PSX Extreme