Blog użytkownika Duckingman

Duckingman Duckingman 09.03.2018, 14:40
Premiera PS5 w 2020? - moim zdaniem mało prawdopodobne
820V

Premiera PS5 w 2020? - moim zdaniem mało prawdopodobne

Niedawno jakiś analityk stwierdził, że premiera PS5 będzie wedle jego analiz w 2020 roku. Niedługo później jakiś newsman rzucił hasło o rozsyłanych dev-kitach PS5 do zewnętrznych deweloperów więc data 2020 wydawałaby się niemal pewna. Moim jednak zdaniem ta data jest bardzo mało prawdopodobna.

Co jest potrzebne konsoli w dniu premiery? Oczywiscie gry. Czy można zbić kapitał w oparciu wyłącznie o multiplatformy? Teoretycznie można, ale wystawia się wówczas na strzał od konkurencji. MicroSoft raczej drugi raz z rzędu nie umoczy tak jak przy premierze XBO. Zresztą nawet patrząć na premierę PS4 to jednak Sony zapowiadało na to wydarzenie 3 duże gry: Killzone, Knack i Driveclub. Ostatecznie Driveclub miał sporą obsuwę i w dniu premiery mieliśmy tylko dwie średnio oceniane gry na wyłączność za co Sony mocno obrywało od graczy. Obiektywnie patrząc gry na premierę dla XBO wyglądały dużo lepiej (Dead Rising 3, Forza Motorsport 5, Ryse: Son of Rome) i tylko zła polityka Microsoft pozwoliła Sony wygrać. Drugi raz raczej już tak nie będzie (a napewno włodarze Sony nie mogą tego zakładać) i Sony nie może na to liczyć bo może mieć problem jak przez większość trwania 7 generacji. Potrzebne są zatem gry. Duże, dobre i przynajmniej kilka. W dodatku muszą być na wyłączność dla PS5 by gracze czuli potrzebę zakupu nowej konoli dla tych gier zamiast kupić je w wersji na PS4. W dzisiejszych czasach stworzenie duzej gry zajmuje kilka lat stąd przerwy między grami wydawanymi przez poszczegulne studia potrafią wynosić nawet 3 i więcej lat co pokazuje poniższe zestawienie:

Media Molecule - ostatnią wydaną grą było Tearaway Unfolded wydane w 2015,
Guerrilla Games - Horizon Zero Dawn z 2017 ukazał się 4 lata po Killzone Shadow Fall,
Sucker Punch Productions - ostatnią wydaną grą był Infamous: Second Son wydany w 2014,
Naughty Dog - Uncharted 4: A Thief's End z 2016 ukazał się 3 lata po The Lust of Us,
Polyphony Digital - Gran Turismo Sport z 2017 ukazał się 4 lata po Gran Turismo 6,
SIE Santa Monica Studio - God of War z 2018 ukaże się 5 lat po God of War: Ascension,
SIE Bend Studio - ostatnią wydaną grą było niewielkie Uncharted: Fight for Fortune wydane w 2012,
SIE London Studio - studio to jeszcze nigdy nie zrobiło gry AAA specializując się głównie w kolejnych odsłonach Singstar,
SIE San Diego Studio - studio specializujące się w wydawanym co roku MLB: The Show,
SIE Japan Studio - studio to zawiera w sobie kilka mniejszych zespołow pracujących nad wieloma grami na raz:
 - The Last Guardian z 2016 ukazał się 11 lat po Shadow of the Colossus,
 - Gravity Rush 2 z 2017 ukazało się 5 lat po Gravity Rush,
 - Knack 2 z 2017 ukazała się 4 lata po pierwszej części,
 - pozostałe zespoły w ostatnich latach wspierały inne studia.

Czy zatem któreś z tych studiów jest wstanie wydać dużą grę AAA na wyłączność dla PS5 w 2020 roku? Sucker Punch Productions właśnie pracuje nad Ghost of Tsushima na PS4 który w najlepszym razie ukaże się w 2019 roku. Naughty Dog własnie pracuje nad The Last of Us 2 na PS4 które premierę będzie miało w 2019. Media Molecule właśnie pracuje nad Dreams na PS4 które w najlepszym razie ukaże się w tym roku. SIE Bend Studio właśnie pracuje nad Days Gone na PS4 które premierę będzie miało w tym roku. SIE London Studio własnie pracuje nad grą Blood and Truth które podejrzewam będzie miało premierę albo pod koniec tego roku, albo już w 2019 roku. Zatem żadne z tych studiów nie będzie wstanie przygotować dużej gry na wyłączność dla PS5 na 2020 rok. Guerrilla Games nawet jeśli ruszył z grą dla PS5 jeszcze przed premierą Horizona (a przecież jeszcze stworzyli dodatek do tej gry) nowy tytuł będą mieli gotowy najwcześniej w 2021. Polyphony Digital będzie conajmniej przez najbliższy rok, jeśli nie dwa szlifowała GTS wiec nowe GT nie ukaże się przed 2021. SIE Santa Monica Studio lada moment wypuści God of War, ale to oznacza, że nie ma co spodziewać się od nich kolejnej dużej gry przed 2021. SIE San Diego Studio co roku wypuszcza kolejną odsłonę MLB: The Show i tutaj nic się nie zmieni bo ta seria co roku sprzedaje się w ponad milionie kopii. Trzy zespoły SIE Japan Studio w ostatnich dwóch latach stworzyło 3 gry samodzielnie, a inne zespoły studia wspierały inne studia w przygotowywaniu gier na PS4 wiec tutaj również nie widzę sans na nowy duzy tytuł przed 2021 rokiem nawet jeśli jeszcze przed premierą swoich gier rozpoczęli pracę nad grami na PS5.

Skoro nie studia własne to może zewnętrzne z którymi Sony blisko współpracuje od lat. Na PS4 duże gry na wyłączność dla Sony tworzyły i tworzą Quantic Dream, Sumo Digital, Kojima Productions, Supermassive Games, Insomniac Games, Ready at Dawn oraz From Software. Jak u nich wygląda z czasem? Quantic Dream zbliża się do tegorocznej premiery Detroit: Become Human wiec napewno nowej gry nie stworzą przed 2021. Sumo Digital dłubie aktualnie przy trzech grach (Crackdown 3, Dead Island 2 i Project Nova) więc raczej przed 2021 nie będą wstanie stworzyć gry na wyłączność dla PS5. Kojima Productions tworzy Death Stranding na PS4 które najwcześniej pojawi się na rynku w 2019 wiec na kolejną grę od tego studia poczekamy conajmniej do 2022 roku. Supermassive Game wydaje się, że po wydaniu Bravo Team ma wolne, ale trudno mi wyobrazić sobie, że po tak słabo przyjętej grze i średnim The Inpatient, Sony dałoby im zielone światło na przygotowanie dużej gry na wyłączność dla PS5 o którą miałaby być oparta promocja nowej konsoli skoro polegli przy mniejszych produkcjach. Insomniac Games jest przed tegoroczną premierą gry Spider-Man na PS4 więc jest szansa by wyrobili się do 2020 roku z nową grą, ale byłoby to zapewne obarczone sporym ryzykiem. Ready at Dawn niedawno ogłosiło, że zaczyna pracę nad dużym tytułem będącym nowym IP wiec jeśli to nie jest gra dla PS5 to takiej już przed 2021 nie stworzą. From Software również ogłosił po wydaniu w 2016 roku Dark Souls 3, że rozpoczęli pracę nad nowym IP. Brak jak dotąd większych szczegółów na ten temat i tu rzeczywiście może więc chodzić o tytuł na wyłączność na nową konsolę. Do 2020 by się spokojnie wyrobili, ale raczej nie będzie to tytuł który zainteresować może każdego.

Wychodzi mi wieć, że nie za bardzo Sony jest wstanie przygotować ciekawy zestaw duzych gier na wyłączność który przyciągnąłby miliony graczy do nowej konsoli w 2020 rok bo w grę wchodzą wyłącznie studia zewnętrzne (w dodatku nieliczne). Jest natomiast wstanie tego dokonać już w 2021 roku i ta data wydaje mi się bardziej prawdopodobna bo większość wewnętrznych studiów Sony będzie wstanie przygotować duże gry na wyłącznosć na ten i kolejny rok. Czy to oznacza, że żadne Dev-Kity nie trafiły do zewnętrznych deweloperów? Nic z tych rzeczy. Moim zdaniem dev-kity trafiły, ale to nie jest PS5. Podejrzewam, że jest to PS4 Pro2. PS Pro nie było dużym skokiem w stosunku do podstawowego PS4. Widać było, że Sony boi się stworzyć zbyt dużą przepaść miedzy obydwoma konsolami. Microsoft pokazał jednak, że nie zamierza się tym przejmować tworząć dużo mocniejszą konsolę od podstawowego XBO które PS4 Pro zostawia mocno w tyle. Biorąc pod uwagę, że podstawowe PS4 było wyrażnie mocniejsze od podstawowego XBO podejrzewam, że Sony zamierza powtórzyć działanie MicroSoftu tworząć PS4 Pro2 o podobnej przewadze nad podstawowym modelem jak to jest u konkurencji. Dzięki temu odzyska tytuł najmocniejszej konsoli na rynku i jeszcze bardziej zneutralizuje w tej generacji Microsoft który od pewnego czasu wyrażnie starał się podnieść po początkowych porażkach.

A co Wy o tym sądzicie? Czy widzicie studia które mogłyby stworzyć dla Sony gry na wyłączność na PS5 na 2020 rok? A może gry na wyłącznosć nie są już do niczego potrzebne na premierę sprzętu? Jestem ciekaw waszych opinii :D

Tagi: playstation ps5 Sony

Oceń notkę
+ +6 -

Oceń profil
+ +42 -
Duckingman
Ranking: 1384 Poziom: 39
PD: 8375
REPUTACJA: 3420