Persona-psychologia i mitologia cz.3

BLOG
635V
Persona-psychologia i mitologia cz.3
Kaszydo | 05.02.2017, 23:11
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

To już mój ostatni wpis poświęcony Personie. Tym razem zamiast brać się za psychologie wymienię parę ciekawych nawiązań do kultury, sztuki i literatury które znajdziemy w grze.

To już mój ostatni wpis poświęcony Personie. Tym razem zamiast brać się za psychologie wymienię parę ciekawych nawiązań do kultury, sztuki i literatury które znajdziemy w grze.

Motyl

Once, I dreamt I was butterfly.

I forgot myself and knew only my

Happines as a butterfly. Soon,

I awoke, and I was myself again.

Did I dream that I was butterfly?

Or do I now dream that I am a man?

O motylu wspomniałam krótko przy okazji Philemona. Ale dlaczego motyl stał się głównym symbolem serii?

Motyle są ważnym motywem w Azji. Poezja, malarstwo, różne legendy, przesądy. Motyle mogły zwiastować zarówno pomyślność jak i nieszczęście. Jeżeli motyl wleci do twojego pokoju gościnnego i przysiądzie na parawanie, osoba która kochasz właśnie do ciebie zmierza. Chiński cesarz Genso w czasie uczty kazał wypuszczać z klatek motyle. Kobieta na której usiadły zostawała oblubienicą. Raz jednak cesarz nie pozwolił żeby motyle za niego zdecydowały. Dziewczyna którą wybrał sprowadziła na niego nieszczęście. Kiedy Taira no Masakado (ciekawostka Masakado to persona z 3 i 4) przygotowywał swoją rebelie w Kioto pojawiły się ogromne roje motyli. Miało to być rzekoma zapowiedź nadchodzącej wojny i śmierci tysięcy ludzi. Są też często utożsamiane z ludzką duszą, zarówno osób żywych jak i martwych. Jest taka japońska legenda o umierającym mężczyźnie. Kiedy czuwał przy nim bratanek przez okno wleciał motyl i usiadł przy głowie starca. Młodzieniec kilkakrotnie przeganiał owada lecz ten za każdym razem wracał. Chłopak w końcu wybiegł za motylem z domu, a ten zaprowadził go aż na cmentarz. Tam motyl zniknął przy jednym z grobów. Kiedy młodzieniec wrócił do domu okazało się, że wuj zmarł. Opowiedział matce o motylu i grobie. Ta odpowiedziała, że grób należał do narzeczonej wuja, która zmarła tuż przed ślubem.

W zachodniej kulturze motyl to symbol zmartwychwstania i transformacji. Zwłaszcza jako symbol przemian i transformacji wspaniale wpisuje się w koncepcje Persony. Nie zapominajmy też o efekcie motyla.

Nyarlathotep

I am the shadow of all humans. As long as humans have dark hearts, I will live.

Face the last trial of the Crawilng Chaos!!!

Nyarlathotep jest ważną postacią w świecie Persony. Jest przeciwieństwem Philemona. W pierwszej grze dał Kandoriemu moc dzięki której miał zniszczyć świat. Również w drugiej części dążył do unicestwienia ludzkości.

Postać Nyarlathotepa pochodzi z prozy H. P. Lovecrafta. Jest on jednym z bogów z panteonu Cthulhu. Konsolowy Nyarlathotep jest całkiem dobrym odwzorowaniem swojego literackiego odpowiednika. Pełzający Chaos (jedne z jego licznych tytułów) nie ma stałego wyglądu, może przyjąć wiele postaci. Jeden z nielicznych, którego można spotkać w ludzkiej postaci. Groźny i przebiegły, zajmuje się szpiegowaniem ludzi i ściganiem i karaniem tych, którzy sprzeciwili się nakazom bogów. Ma na świecie pośród ludzi wielu swoich agentów i mimo tego, że nie jest najpotężniejszym z bogów, to jest chyba najgroźniejszym przez częstość kontaktów z ludźmi. Jest przepowiedziane, że doprowadzi do zakłady ludzkości. Również w Personie jest to jego głównym celem. [spoiler]W Megami Ibunroku Persona wykorzystuje Kandoriego by ludzkości wykończyła się sama. W Inocent Sin dzięki swoim machinacjom doprowadza do wypełnienia się przepowiedni Oracle of Maia. Pojawia się w kilku różnych postaciach. Jako ojciec Akinari Kashihara czyli ojciec Juna. Jako Fuhrer. Nawet jako Tatsuya. W Inocent Sin jego forma Great Father składa się z połączonych ciał ojców bohaterów. Ale jego forma Pełzający Chaos jest bezkształtna pokryta maskami (znowu nawiązanie do pierwowzoru, Nyarlathotep posługuje się 999 maskami). W czasie gry wykorzystuje wielu ludzi by osiągnąć swój cel. Zaczynając od Kandoriego, któremu obiecał wielką moc . W IS wykorzystał Juna i Masked Circle, by wprawić w ruch Oracle of Maia. Później użył panią Ideal by ta zabiła Maye i tym samym wypełniła przepowiednie. Podobnie jak Philemon od Eternal Punishment nie pojawił się znowu. Jednak nie znaczy to że został pokonany. Fakt istnienia cieni najlepiej o tym świadczy. A w Persona 4 Arena Ultimax Shadow Aigis pojawia się z czarnym motylem, który może właśnie symbolizować Nyarlathotepa jako przeciwieństwo Philemona.[/spoiler]

Maski

Are you aware that there are many "selves" you harbor within you? The "self" suffused with divine love... the "self" capable of demonic cruelty... People live by wearing different masks. Your current self may be only one of those innumerable masks

Maskę nosi Philemon. Ciało Nyarlathotepa składa się z samych masek. W jedynce mamy przeklętą maskę Śnieżnej Królowej. W dwójce maskę nosi Joker i oczywiście Masked Circle. Są też ważnym elementem z dzieciństwa głównych bohaterów. W trójce i czwórce wrogie cienie noszą maski. Ich kolor zmienia się w zależności od Arkan. W najnowszej części natomiast widzimy jak bohaterowie symbolicznie zdzierają maski by przywołać Persony.

Persona z łaciny oznacza teatralną maskę. Pisałam już jak persony są postawami wobec świata zewnętrznego. Są swojego rodzaju maskami które nosimy dla ochrony ja. Nic więc dziwnego, że towarzyszą nam przez całą serię.

 

Mix Ciekawostek

Czyli to co nie wiedziałam gdzie wcisnąć a które uważam za ciekawe.

1. Gra w personę.

Pamiętacie jak na początku pierwszej gry uczniowie przywołują po raz pierwszy Personę? Prawdopodobnie inspiracją była miejska legenda. Pięcioro przyjaciół zabłądziło zimą w górach. Jeden z nich zmarł. Pozostałej czwórce udało się znaleźć schronienie. By nie zasnąć i nie zamarznąć wymyślili taką grę. Każde z nich staneło w jednym rogu. Pierwsza osoba idzie do sąsiada, „odbija” go a on przechodzi do następnego rogu i robi to samo. I tak w kółko. Kiedy ich uratowano, uświadomili sobie, że czwarta osoba kiedy zmieniała swoją pozycję nie miała by kogo odbić, a jednak grali całą noc.

2. Imiona mieszkańców Velvet Room

Większość imion pochodzi z książki Mary Shelley „Frankenstein”.

Igor – słynny asystent doktora Frankenstein

Elizabeth Lavenza – narzeczona doktora

Dr. Theodore Bohmer – postać z filmu „Duch Frankensteina”

Margaret Saville – siostra Robert Walton którego listy otwierają i zamykają książkę

Marie – córka farmera która zaprzyjaźnia się z potworem

Caroline Beaufort – matka doktora

Justine Moritz – adoptowana siostra doktora

3. Velvet Room i Miasteczko Twin Peaks

Inspiracją dla Velvet Room był prawdopodobnie słynny Czerwony Pokój.

 

I to tyle. Do zobaczenia.

Oceń bloga:
17

Komentarze (5)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper