Blog użytkownika Musiel

Musiel Musiel 08.12.2016, 13:05
Osu! - rytm jest już tylko kliknięciem
1233V

Osu! - rytm jest już tylko kliknięciem

Początkowo ten tekst miał iść jako część nadciągającego odcinka GROmady, ale rozrósł się aż tak bardzo, że po konsultacji z Daakiem wpadliśmy na pomysł bym go jednak dał jako osobny blog. I oto jest :)

Zacznijmy od tego czym w ogóle jest Osu. Jest to gra zręcznościowo-rytmiczna (wzorowana na Osu Tatakae! Ouendan z DS-a), w której chodzi o klikanie w kółka w rytm muzyki. Twórcą tego tytułu jest jeden człowiek – Australijczyk Dean Herbert znany także jako Peppy, który nieustannie rozwija grę. Jest to w zupełności darmowa gra. Wystarczy zarejestrować się na tej stronie, pobrać klienta i można zacząć zabawę......choć nie do końca, bo po wejściu do Osu i odpaleniu trybu solo (czyli singleplayer) naszym oczom ukazuje się tylko jedna mapka (resztę sobie trzeba pobrać ze strony gry). Jest to tutorial, który uczy podstaw mechaniki gry. Owszem jak się z czasem okazuje nie nauczy nas wszystkiego, a tylko tego jak sobie radzić na najłatwiejszych mapkach. A potem to radź sobie człowieku sam.

Podstawy Osu

Skoro poruszyłem już temat kółek, to pora bardziej je objaśnić. A więc wokół kółka znajduje się obręcz. Jeśli klikniemy w odpowiednim momencie, to jest gdy zbliży się ona do białej obwódki kółka, to dostaniemy za to 300 punktów, odrobinę za późno to zgarniamy 100, w ostatniej chwili to otrzymujemy tylko 50. A jeśli za późno, to mnożnik spada do zera, a górny pasek odgrywający role niejako naszego życia w grze zaczyna się lekko kurczyć. Tak więc warto mieć wyczucie rytmu, choć zdarzają się mapki w których rytm nie pokrywa się z tempem klikania i wtedy trzeba polegać na wzroku, a nie słuchu. Na szczęście to jest rzadkość. 

                                                                

                                                                                           Tak wygląda wizualizacja kółek 

Prócz kółek w Osu występują także slidery. Są to połączone dwa kółka po których trzeba przeciągnąć piłkę. Wtedy gracz musi wpierw kliknąć i przytrzymać przycisk od klikania oraz delikatnie przesuwać mysz w kierunku w jakim jest ustawiony slider , jednocześnie nie wyjeżdżając poza pomarańczowy okrąg. Zazwyczaj są to proste linie, ale na wyższych poziomach to ludzie potrafią robić takie postrzelone slidery, że to głowa mała. Ba ich prędkość jest czasami bardzo zawrotna, ale nie dziwota, skoro im wyższy poziom, tym musi być trudniej co nie? 

                                                                

                                                                                                  Slider ze zwykłej skórki  

Ostatnim typem obiektów w grze jest spinner. Ten obiekt potrafi najbardziej zmęczyć ręce. Spinner jest wielką kulą, która ma wokół się obręcz. Chodzi o to by trzymać przycisk i jak najszybciej kręcić myszką w kierunku wskazówek zegara lub w przeciwnym, najlepiej w obrębie obręczy. Na dole podczas spinnera, pojawia się miernik szybkości kręcenia, a za kręcenie jak największej liczby obrotów zdobywamy dużo punktów. A są one ważne do końcowego wyniku mapy. Zawodowcy radzą by kręcić jak najmniejsze kółka. Wtedy mamy szansę na sporą liczbę punktów. Jednak może to spowodować nadwyrężeniem sobie ramienia jeśli gracz nie jest przyzwyczajony do tego. 

                                                                

                                                                                                    Tak wygląda spinner 

Mała informacja o której się dowiedziałem. Obecna domyśla skórka [osu! by peppy] nie posiada obręczy i miernika. Ale info odnośnie tego się przyda, bowiem inne skórki je posiadają. A przynajmniej ta na której gram.

Apropo skórek. Jeśli standardowa wam się nie podoba i szukacie czegoś lepszego, to na tej stronie znajdziecie ich od zatrzęsienia i bardzo łatwo dodacie do gry. Ja jednej używam od ponad 2 lat i nie zamierzam jej zmieniać. Jest dla mnie wprost perfect :D

Interfejs

Omówiłem typy obiektów, a jeszcze nie omówiłem samego interfejsu gry, a dokładnie trybu osu! Standard. Składa się on z paska życia obok którego po prawej znajduje się liczba punktów. Pod punktami znajduje się procentowy licznik obok niego jest timer ukazujący długość piosenki, a w lewym dolnym rogu jest miernik combo. W większości map w tle jest zazwyczaj jakaś animacja. 

                                                                

                                                                                                  Przykładowy interfejs                

Podstawy mamy za sobą, pora przejść dalej.

Mapki zazwyczaj składają się z kilku poziomów trudności. Są one oznaczane gwiazdkami. Mapy na poziomie Easy są oznaczone od 1 do 1,5 gwiazdki, Normale to od 1,5 do 2,5, Hardy od 2,5 do 3,5, Insane'y od 3,5 do 5, a Expert od 5 wzwyż.

Obecnie latam między Normalami, a Hardami. Bowiem nie zawsze mapa na poziomie Hard musi być bardzo ciężka. Kilka razy się spotkałem z tym, że mapa na Hardzie była wyżej od Normala. I okazało się, że jest łatwiejsza.

                                                                

                                                                                           Przykładowy screen wyboru mapy

Za przejście każdej mapy dostajemy odpowiednią ocenę:

SS – za przejście mapy na 100 % czyli żadnego missa, i same 300

S – ponad 90% 300, mniej niż 1% 50 i żadnego missa

A – ponad 80% 300 i żadnego missa albo ok 90% 300

B – ponad 70% 300 i żadnego missa albo ok 80% 300

C – ponad 60% 300s

D – poniżej progu 60%

Są też specjalne oceny:

Srebrne SS (SSH) - za 100% skuteczności z modami hidden oraz/albo flashlight

Srebrne S (SH) – za około 90% 300, mniej niż 1% 50 i żadnego missa z modami hidden oraz/albo flashlight.

Pewnie się zastanawiacie, o co chodzi z tym modami hidden i flashlight? Te jak i pozostałe dodatkowe mody zaraz wam wyjaśnię.

Tagi: blog musiel osu peppy

Przejdź do strony
Oceń notkę
+ +17 -

Objection!
Oceń profil
+ +70 -
Musiel
Ranking: 172 Poziom: 59
PD: 26878
REPUTACJA: 12440