KARCZMA - Legendy branży - Hironobu Sakaguchi bez tajemnic

Witajcie. Jeśli nie mieliście okazji zapoznać się do tej pory z KARCZMĄ POD ZŁOTYM DZIOBEM CHOCOBOSA, w której prowadzimy dyskusje na temat wszystkiego co związane z gatunkiem RPG, to możecie nadrobić zaległości. Tym razem dział - Legendy Branży- w którym będę starał się przedstawić osoby związane z gatunkiem jRPGie i RPGie. Na pierwszy ogień idzie Hironobu Sakaguchi.
Hironobu Sakaguchi (jap. 坂口博信 Sakaguchi Hironobu ). Jest japońskim projektantem, reżyserem oraz producentem gier, który powszechnie uważany jest, za ojca serii Final Fantasy. Urodził się 25 listopada, 1962, w Hitachi, Ibaraki. Były pracownik Squaresoftu (obecnie Square Enix) założyciel studia Mistwalker. Obecnie mieszka w Honolulu na Hawajach.
BIOGRAFIA
1). Wczesne lata:
Sakaguchi urodził się w Hitachi, Ibaraki, Japonia. Podjął studia na uniwersytecie Yokohama National University na kierunku elektroniki. W czasie trwania studiów Sakaguchi bardzo interesował się komputerami takimi jak: Apple II. Spędzał wiele godzin na graniu, ale pewnego dnia stwierdził, że już go gry nudzą i sam postanowił nauczyć się programować i stworzyć własne gry. Razem z Hiromichi Tanaka w 1983 r, zrezygnowali ze studiów w połowie semestru. Tak zaczeła się legenda Hironobu Sakaguchiego.
2). Początki w Square:
Po opuszczeniu uczelni w wieku 21 lat, młody Hironobu dostał się do pracy dorywczej w Square, Co.Ltd (nowo utworzonym oddziałe Denyūsha Electric Company założonej przez Masafumi Miyamoto) firma w tamtych czasach zajmowała się tworzenie oprogramowania dla elektrowni w Tokushimie. Jako, że Sakaguchi jest osobą bardzo ambitną już po trzech latach (gdy Square stało się niezależną firmą) został dyrektorem od spraw planowania i rozwoju. W głównej mierze zajmował się grami na platformy NES i PC. Na przełomie 1985/86 roku, sprowadził do firmy dobrze zapowiadającego się kompozytora muzycznego, Nobuo Uematsu (który trafi do legend branży w drugim blogu, oczywiście jeżeli blog się sprawdzi i będziecie chcieli kolejne). W 1987 roku, gdy firmie groziło bankructwo, Sakaguchi zaproponował szefostwu stworzenie gry podobnej do wydanej rok wcześniej przez Enix, Dragon Quest. Pomysł ten się spodobał i ironicznie, nazwano tę grę Final Fantasy, jako że miała być ona ostatnią fantazją jej twórców, na wybicie się na szczyt. Gra została wydana w Japonii na Nintendo Entertainment System (NES) w dniu 18 grudnia 1987 roku w całej Japonii. Nikt w Square nie spodziewał się ,że dzięki Sakaguchiemu firma odbije się od dna, a my graczę dostaniemy jedną z najgenialszych serii, w którą gramy do dzisiaj. Pod czujnym okiem Sakaguchiego, seria Final Fantasy doczekała się wielu spin-offów i sequele, mniej lub bardziej udanych, ale zawsze na dobrym poziomie.
W roku 1991, po wydaniu Final Fantasy IV na Super Nintendo Entertainment System, Sakaguchi został uhonorowany stanowisko wiceprezesa w Square, Co. Ltd. Ostatnią wyreżyserowaną częścia Final Fantasy przez Sakaguchiego było Final Fantasy V, kolejne części oczywiście nie zostały opuszczone przez ojca serii, ale Sakaguchi postanowił zostać producentem, a reżyserią zajeli się miedzy innymi: Yoshinori Kitase (FFVI, FFVII, FFVIII) oraz Hiroyuki Itō (FFVI, FFIX). Natomiast ostatnią częścią Final Fantasy w której producentem był Sakaguchi jest Final Fantasy IX. W roku 1995 Sakaguchi musiał przenieść się do Stanów Zjednoczonych i został tam prezesem Square LA, Inc. Ale Sakaguchi nie chciał opuszczać swojego dzieła i został ekskluzywnym producentem wykonawczym serii Final Fantasy, a także takich gier jak: Vagrant Story, Parasite Eve and Kingdom Hearts. W maju 2000 roku, Sakaguchi otrzymał wyróżnienie w Galerii Sław podczas Trzeciego Dorocznego Rozdania Nagród za Osiągnięcia Interaktywne w Los Angeles (Hall of Fame Award Akademii Interactive Arts & Sciences) podczas targów Electronic Entertainment Expo (E3). Sakaguchi został trzecią osobą, która zdobyła to wyróżnienie, obok takich ikon branży jak: Sid Meier i Shigeru Miyamoto.
After switching over to the Famicom (NES), there was a time when I wasn't happy with anything I was creating. I thought of retiring from the game industry and I created Final Fantasy as my final project. That's why the title includes the word 'final' but for me, the title 'Final Fantasy' reflects my emotional state at the time and the feeling that time had stopped. They say that technologically, it's good to keep going, and each time, we give it our all and expend out skills and energy until we can go no further; this is what I consider to be the "final fantasy". The stories and characters change each time. This is because stories tend to limit a world and I think by changing these aspects and creating new material for each title, we try to show our full potential. In a way, you can say that it serves as a type of challenge for us. - Hironobu Sakaguchi w "Beyond Final Fantasy"
3). Porażka (moim zdaniem nie) czasy reżyserii Final Fantasy: The Spirits Within:
W 2000 roku Sakaguchi został reżyserem filmu interaktywnego Final Fantasy: The Spirits Within, który miał połączyć w sobie, cechy gry i filmu. Animacja i wykonanie całości stało na wysokim poziomie. Ale niestety animowany film stał się klapą finansową i poniósł około 94 mln dolarów strat, mimo pozytywnych recenzji i opini (dla mnie film jest 100 razy lepszy, od beznadziejnego anime Final Fantasy: Unlimited).
Jeżeli chcecie się dokładniej zapoznać z Final Fantasy: The Spirits Within, to odsyłam do:
http://anime.tanuki.pl/strony/anime/941-final-fantasy-wojna-dusz/rec/964
a jeżeli interesuje Was Final Fantasy: Unlimited (ale odradzam, bo jest to strata czasu) :
http://anime.tanuki.pl/strony/anime/941-final-fantasy-wojna-dusz/rec/964
4). Rezygnacja z pracy w Squaresofcie:
Jak przystało na prawdziwego samuraja,. Sakaguchi wziął wine na siebie i w lutym 2001 roku zrezygnował z stanowiska prezesa w Square LA Inc oraz wiceprezesa Square, Co.Ltd i odszedł z firmy. Niestety to wydarzenie i klapa filmu zmiejszyło kapitał finansowy Square. W celu ratowania firmy, Square połączyło się z swoim odwiecznym rywalem Enix Corporation, ta fuzja doprowadziła do powstania nowej firmy Square Enix w 2003 roku. W tym samym roku, w którym Sakaguchi odszedł z Square, zarejestrował w Japonii znak towarowy Mistwalker. W roku 2004 okazało się, że Mistwalker jest nową firmą Sakaguchiego, przy wsparciu finansowym Microsoft Game Studios. Całe szczęście, że nie była to trwała współpraca z Microsoftem i Sakaguchi mógł tworzył nowe jRPGi na inne platformy.
5). Mistwalker:
Mistwalker rozpoczeło działalność w 2004 roku, a już w 2005 ogłoszono, że wraz z Microsoft Game Studios, Sakaguchi pracuje nad dwoma ekskluzywnymi jRPGami na Xboxa 360 (cholera zazdroszcze posiadaczą Xboxów, tych jRPGów). Mimo współpracy z M$, Mistwalker jest niezależną firmą i tworzy gry na inne platformy. Pierwszą grę po odejściu z Square i zarazem pierwszym ekskluzywnym tytułem na Xboxa360 jest Blue Dragon (2006 r.). Drugim z ekskluzywnych tytułów od Sakaguchiego dla Xboxa360 było Lost Odyssey, które ukazało się w 2007 roku, w tym samym roku na Nintendo DS ukazał się trzecia gra od Sakaguchie ASH: Archaic Sealed Heat. Natomiast w 2008 roku Mistwalker wypuścił na DS-a, aż trzy tytuły: Blue Dragon Plus, Away: Shuffle Dungeon, Blue Dragon: Awakened Shadow. Ostatnim jak do tej pory dziełem Sakaguchiego i Mistwalker jest, The Last Story (2011), która obok Xenoblade, Ni No Kuni jest w moim TOP3 najlepszych jRPGów minionej generacji. Mistwalker w swoim dorobku ma też taką grę jak Party Wave, ale tutaj odsyłam do strony: http://www.mistwalkercorp.com/partywave/ . Niestety w dorobku firmy jest jedna bardzo ciekawie zapowiadająca się gra, ale niestety skasowana - Cry On.
PLOTKA
Nie wiem ile jest w tym prawdy, ale podobno po odejściu z Square. Sakaguchi dalej pomaga przy tworzeniu dla Square Enix gier z serii Final Fantasy.
CIEKAWOSTKI
- Jego przezwisko to Hige (ヒゲ - jap. wąsy),
- Ulubione powiedzenie: So many jokes...so few that could fit that moustache... (Tak wiele dowcipów...tak mało pasuje do [moich] wąsów...),
- W Kingdom Hearts Birth by Sleep postać Master Eraqus jest anagramem nazwy Square I wzorowana jest samym Sakaguchim,
- Sakaguchi pojawia się też w filmie Final Fantasy: The Spirits Within (sam o tym nie wiedziałem),
- Ulubioną częścią serii Final Fantasy Sakaguchiego jest Final Fantasy IX,
- Girlanda z pierwszego Final Fantasy jest ulubionym czarnym charakterem Sakaguchi w tej serii,
-Mini galeria z skasowanej gry Cry On:
TWÓRCZOŚĆ SAKAGUCHIEGO:
ROK | TYTUŁ | PLATFORMA | Direct role(s) | Other credit(s) |
1984 | The Death Trap | NEC PC-8801, NEC PC-9801, FM-7 | Design | - |
1985 | Will: The Death Trap II | NEC PC-8801, NEC PC-9801, FM-7 | Design | - |
1986 | Cruise Chaser Blassty | NEC PC-8801, NEC PC-9801, Sharp X1 | Design | - |
King's Knight | Nintendo Entertainment System | Design | - | |
1987 | 3-D WorldRunner | Nintendo Entertainment System | Design | - |
Rad Racer | Nintendo Entertainment System | Design | - | |
Nakayama Miho no Tokimeki High School | Nintendo Entertainment System | Design | - | |
JJ | Nintendo Entertainment System | Design | - | |
Final Fantasy | Nintendo Entertainment System | Design | - | |
1988 | Final Fantasy II | Nintendo Entertainment System | Director | - |
1990 | Final Fantasy III | Nintendo Entertainment System | Director | - |
1991 | Final Fantasy IV | Super Nintendo Entertainment System | Director | - |
1992 | Final Fantasy V | Super Nintendo Entertainment System | Director | - |
1993 | Romancing SaGa 2 | Super Nintendo Entertainment System | - | Executive producer |
1994 | Final Fantasy VI | Super Nintendo Entertainment System | Original story | Producer |
1995 | Front Mission | Super Nintendo Entertainment System | - | Supervisor |
Chrono Trigger | Super Nintendo Entertainment System | Design | Supervisor | |
Seiken Densetsu 3 | Super Nintendo Entertainment System | - | Special thanks | |
Romancing SaGa 3 | Super Nintendo Entertainment System | - | Executive producer | |
1996 | Bahamut Lagoon | Super Nintendo Entertainment System | - | Supervisor |
Front Mission: Gun Hazard | Super Nintendo Entertainment System | - | Supervisor | |
Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars | Super Nintendo Entertainment System | - | Production supervisor | |
Treasure Hunter G | Super Nintendo Entertainment System | - | General producer | |
Tobal No. 1 | PlayStation | - | Supervisor | |
1997 | Final Fantasy VII | PlayStation | Design, original story | Producer |
Bushido Blade | PlayStation | - | Executive producer | |
Tobal 2 | PlayStation | - | Supervisor | |
Final Fantasy Tactics | PlayStation | - | Producer | |
Einhänder | PlayStation | - | Supervisor | |
1998 | Xenogears | PlayStation | - | Executive producer |
Bushido Blade 2 | PlayStation | - | Executive producer | |
Parasite Eve | PlayStation | Concept | Producer | |
Sōkaigi | PlayStation | - | Supervisor | |
Brave Fencer Musashi | PlayStation | - | Executive producer | |
Ehrgeiz | PlayStation | - | Supervisor | |
Chocobo's Dungeon 2 | PlayStation | - | Producer | |
1999 | Final Fantasy VIII | PlayStation | - | Executive producer |
Chocobo Racing | PlayStation | - | Executive producer | |
SaGa Frontier 2 | PlayStation | - | Executive producer | |
Legend of Mana | PlayStation | - | Executive producer | |
Front Mission 3 | PlayStation | - | Executive producer | |
Chrono Cross | PlayStation | - | Executive producer | |
Parasite Eve 2 | PlayStation | - | Executive producer | |
Chocobo Stallion | PlayStation | - | Executive producer | |
2000 | Vagrant Story | PlayStation | - | Executive producer |
Driving Emotion Type-S | PlayStation 2 | - | Executive producer | |
Final Fantasy IX | PlayStation | Scenario | Producer | |
The Bouncer | PlayStation 2 | - | Executive producer | |
2001 | Final Fantasy X | PlayStation 2 | - | Executive producer |
2002 | Kingdom Hearts | PlayStation 2 | - | Executive producer |
Final Fantasy XI | PlayStation 2, Microsoft Windows | - | Executive producer | |
2003 | Final Fantasy Tactics Advance | Game Boy Advance | - | Executive producer |
Final Fantasy X-2 | PlayStation 2 | - | Executive producer | |
2006 | Final Fantasy XII | PlayStation 2 | - | Special thanks |
Blue Dragon | Xbox 360 | Scenario, lyrics | Supervisor | |
2007 | ASH: Archaic Sealed Heat | Nintendo DS | Design | - |
Lost Odyssey | Xbox 360 | Scenario, lyrics | Supervisor | |
2008 | Blue Dragon Plus | Nintendo DS | Design | - |
Away: Shuffle Dungeon | Nintendo DS | Scenario | - | |
Blue Dragon: Awakened Shadow | Nintendo DS | - | Executive director | |
2011 | The Last Story | Wii | Director, designer, scenario, lyrics | - |
2012 | Party Wave | iOS | Director, Music | Surfing |
Cry On | Xbox 360 | ? | ? |
Źródła dzięki którym powstał tekst:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Hironobu_Sakaguchi
http://en.wikipedia.org/wiki/Hironobu_Sakaguchi
http://finalfantasy.wikia.com/wiki/Hironobu_Sakaguchi